Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Så tar du hand om dina leder

Ledhälsa är någonting som vi alla är berörda av, men sällan lägger extra tid på förrän den gör sig påmind i form av smärta. Genom rätt träning och kost kan vi dock påverka våra leder och göra dem mer motståndskraftiga. I den här artikeln kan du läsa om vad ledhälsa är och vad som påverkar den. Du får även en kort sammanfattning av vår artikelserie om ledhälsa och kan klicka dig vidare för att läsa mer.

Människor stretchar

En god ledhälsa är viktig för ett liv i rörelse.

Vad är ledhälsa?

Liksom alla delar i vår kropp behöver även våra leder underhållas för att må bra. En god ledhälsa är när vi har bra rörlighet i lederna och vi kan använda dem på ett optimalt sätt. Detta sker bland annat när vi har en bra cirkulation av ledvätska, när vi bygger upp brosk, ligament och senor samt när vi har starka musklerna som stabiliserar leden. Ledproblem kan vara ärftligt, men problem kan även uppstå på grund av en stillasittande livsstil eller vid överbelastning. Som tur är kan du både förebygga och lindra problem med lederna. Genom kosten och fysisk aktivitet kan du påverka mycket. En god ledhälsa främjas helt enkelt av att du rör på dig och äter rätt.

Hur är en led uppbyggd?

En led består av olika delar som tillsammans möjliggör rörelse.

Leder håller ihop skelettets ben. Benen kan i lederna röra sig mot varandra. I sin tur gör det att kroppen kan röra på sig. En led består av flera olika delar. På benändarnas kontaktytor finns ledbrosk som ger stötdämpning och bättre passform. Runt leden är en ledkapsel som är en skyddande hinna av bindväv. Denna bidrar med stabilitet till leden och förhindrar förskjutning. I ledkapseln finns även ledvätska som smörjer ytorna och minskar friktion. Som extra förstärkning finns senor och ligament som är integrerade i ledkapseln. Utöver dessa strukturer bidrar även musklerna till stabilitet, framförallt i samband i med fysisk aktivitet.

Läs mer om hur du förebygger och lindrar ledbesvär

Läs vår artikelserie om ledhälsa för att ta reda på hur du förebygger och lindrar ledproblem! I den får du lära dig hur du ska äta för dina leder, vilken slags rörelse de mår bra av samt vilken effekt åldrandet har på dem.

Ät rätt för dina leder
Den näring du får i dig bygger upp din benstomme, dina muskler och dina leder. För dina leder är det a och o att äta en varierad kost med mycket frukt och grönt, fibrer, hälsosamma fetter och protein.Några livsmedel som främjar din ledhälsa extra mycket är nypon, ingefära, gurkmeja och vitlök. Det finns även kosttillskott som du kan ta som komplement till kosten för att främja din ledhälsa ännu mer.

Läs mer om vad du bör äta för att hålla dina leder hälsosamma i Kost för bättre ledhälsa!

Dina leder mår bra av rörelse
Att röra på sig är också viktigt för att våra leder ska må bra. Dock rör många på sig allt för sällan och enformigt. Ifall du har ett fysiskt jobb är det istället överbelastning som brukar vara problemet. Därför är det viktigt att du aktivt tänker på att röra digofta få och varierat. Stretching är bra för att mjuka upp lederna och för att lederna ska optimalt stöd från musklerna är det också viktigt att styrketräna funktionellt.

Läs mer om rörelsens vikt för dina leder i Rör dig till en bättre ledhälsa!

Åldrandets effekt på lederna
Skelettet och lederna påverkar på flera olika sätt när vi blir äldre. I 30-årsåldern börjar vi förlora muskel- och benmassa i långsam takt. Samtidigt ökar fettmassan, vilket kan öka belastningen på lederna. I 45-årsåldern ökar även risken för ledsjukdomar som artros, som i sin tur blir ännu vanligare med åldern. Även ligament och ledvätska påverkas vilket gör att lederna kan kännas stela. Förmågan att ta upp kalcium minskar med åldern vilket i sin tur ökar risken för benskörhet.

Läs mer om hur dina leder påverkas när du åldras i Åldrandets effekt på våra leder!

Vanliga ledbesvär

Många av oss kan någon gång känna av stela och smärtande leder. När orsaken är en stillasittande dag eller när det är en bieffekt av andra sjukdomar kan det vara övergående. Andra gånger är besvären långvariga och kan bero på en specifik ledsjukdom. Här nedan kan du läsa kort om några vanliga orsaker bakom ledbesvär (2).

Överbelastning

Ibland kan en led bli överbelastad. Orsaken bakom kan vara tunga, återkommande lyft eller ensidig träning. Leden eller lederna gör då ont och blir svullna. Överbelastning kan i sin tur leda till ytterligare ledbesvär.

Infektion

Även en infektion som en förkylning eller liknande kan ge dig värkande och svullna leder. Då brukar det kunna gå över relativt snabbt, även om det ibland kan dröja sig kvar längre.

Artros

Artros kommer stegvis och kan ha många bakomliggande orsaker, från ärftlighet till ålder och tung belastning. Artros innebär att brosket eller brosken i lederna tunnas ut. Det blir alltså en obalans mellan uppbyggnaden och nedbrytningen av ledbrosket. I sin tur kan det leda till att du får värk och att leden svullnar upp. Artros gör det även lättare att överbelasta lederna.

Ledgångsreumatism

När det återkommande gör ont i lederna kan det vara ledgångsreumatism. Det är en inflammatorisk sjukdom som ofta tar sin början i mindre leder, som fötter och händer. När du har ledgångsreumatism blir lederna ömma och svullna. Vid kraftiga inflammationer kan de också bli varma. Ledgångsreumatism kan se olika ut från person till person.

Gikt

En annan vanlig ledsjukdom är gikt, som kommer i attacker och gör mycket ont. Besvären kommer då plötsligt och börjar oftast i stortån. Inom någon eller några veckor brukar inflammationen ha läkt helt.

Ledvärk kan även komma vid andra sjukdomar som till exempel diabetes, crohns och psoriasis.Vissa tycker även att varmt väder påverkar ledvärken positivt och kallt påverkar den negativt.

Kosttillskott och träning för leder

 
Gurkmeja Premium
 
Ingefära Premium
 
Hyaluronsyra Plus
 
Glukosamin Kapslar
 
Collagen Plus
 
Yoga Mat 6 mm
 
Abilica Dumbbells

Referenser:

  1. 1177. 2019. Artros behandlas bäst med fysisk aktivitet(hämtad 2021-09-30)
  2. 1177.2020. Ledvärk (Hämtad 2021-09-26)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Handkräm för torra händer

Handkräm för torra händer

Gör en egen återfuktande handkräm för torra och nariga händer.
  Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Hyaluronsyra finns naturligt i kroppens leder och i huden.
  Så gör du egen handsprit

Så gör du egen handsprit

Gör din egen hemmagjorda handsprit med enkelt recept.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Ta hand om huden

Ta hand om huden

Ta hand om huden på rätt sätt för att hålla den återfuktad & välmående.
  Ta hand om din hud från insidan och ut

Ta hand om din hud från insidan och ut

Ta hand om din hud från insidan och ut med rätt kosttillskott.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Alla tips du behöver för att undvika att smittas av virus och bakterier.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Så lyckas du med brun utan sol

Så lyckas du med brun utan sol

Bästa tipsen på hur du fixar en snygg, fräsch & naturlig färg med brun utan sol.
  Smoothie med kollagen och vitamin C

Smoothie med kollagen och vitamin C

Uppfriskande smoothie med kollagen och syrlig smak av apelsin och banan.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness