Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Så påverkas du av dina kostvanor

Dina matvanor påverkar din hälsa - både till det bättre och sämre. De har effekt på allt från hur din kropp fungerar till ditt humör och din energi. Här kan du läsa mer om hur du påverkas av vad du stoppar i dig!

Kvinna med en skål fylld av hälsosam mat. Vad du äter påverkar både ditt mående och hur din kropp fungerar.

Stärker kroppen

Har dina matvanor någon betydelse för hur du mår? Det har de sannerligen! Vad du väljer att äta har stor betydelse för ditt mående och hur din kropp fungerar. Vissa näringsämnen, till exempel protein, är kroppens byggstenar. Andra, som kolhydrater och fett, är kroppens bränsle samt energireserv. Dessutom har vissa fetter som omega-3 positiva effekter på din hjärt- och kärlhälsa. Vitaminer och mineraler bidrar också till kroppens olika funktioner, till exempel immunförsvaret. Dessutom finns det vissa “superfoods” som påverkar din kropp positivt. Ett exempel är gurkmeja som innehåller curcumin. Enligt studier kan det ha positiv effek på lederna (1). Du kan även äta en viss sorts kost för att påverka din hälsa åt ett visst håll, till exempel en antiinflammatorisk kost full med råvaror som rosmarin, avokado, rödbetor, gurkmeja och ingefära.

Bättre humör och mer energi

Kan du förbättra ditt humör och din energi genom att ändra din kost? Ja, det kan du! Forskning tyder nämligen på att det finns en koppling mellan hjärnan och tarmen, bland annat mellan vissa tarmbakterier och förmågan att hantera stress (2). Dåliga bakterier ger magproblem och inflammationer i kroppen. Bra bakterier bryter ned fibrer, ger energi och näring samt hjälper till att producera lyckohormonet serotonin. De goda bakterierna finns i syrade och fermenterade produkter som naturell yoghurt, surkål, kefir, kimchi och kombucha.

Även mat som valnötter och fullkornsrågbröd påverkar energin och humöret. I valnötter finns nämligen aminosyran tryptofan som omvandlas till serotonin. Serotonin påverkar i sin tur humöret (3). Det påverkar även dygnsrytmen, sömnen och sexlusten. Fullkornsrågbröd innehåller lösliga kostfibrer som hjälper magen när du ätit mycket och känner dig tung, vilket gör att du får energi över till annat. Se också till att få i dig vitamin B12, eftersom låga nivåer av ämnet har kopplats till sjukdomar som depression (4).

Håller dig frisk

Kan en hälsosam kost hålla dig frisk? Jajamen! Genom att äta mindre charkprodukter minskar du risken för tjocktarmscancer och ändtarmscancer. Med en fullkornsrik kost kan du även minska risken för typ 2-diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar (5). En sämre kost kan dock göra det motsatta och öka risken för dessa sjukdomar (6). Idag äter många enligt Livsmedelsverket fortfarande för lite frukt, grönsaker och fullkorn. Samtidigt äter många för mycket kött, charkprodukter, salt och socker.

Dina matvanor påverkar ditt liv

Påverkar det du äter ditt liv? Bevisligen! Genom en hälsosam kost med fullkorn, bra fetter och vitaminer samt mineraler lyfter du din kropp, ditt humör och din energi. Dessutom minskar bra matvanor risken för att drabbas av olika sjukdomar. Dock kan det vara svårt att äta nyttigt. Vi har under Kost & kosttillskottflera artiklar som kan hjälpa dig hitta rätt kost för dig, och i vår receptbank hittar du goda och hälsosamma recept. Där hittar du allt från frukostar, luncher och middagar till mellanmål och efterrätter!

Stärkande

 
Gurkmeja EKO
 
Rödbetspulver EKO
 
Ärtprotein EKO
 
Isländsk Omega-3
 
B12 1000 Metylerad

Referenser

  1. Susan J Hewlings , Douglas S Kalman. 2017. Curcumin: A Review of Its Effects on Human Health. (Hämtad 2021-12-10)
  2. Timothy G Dinan, John F Cryan. 2017. The Microbiome-Gut-Brain Axis in Health and Disease (Hämtad 2021-12-10)
  3. Jenkins,Trisha A, Nguyen, Jason C, D, Polglaze, Kate E och Bertrand, Paul. 2016. Influence of Tryptophan and Serotonin on Mood and Cognition with a Possible Role of the Gut-Brain Axis (Hämtad 2021-12-10)
  4. 1177. 2019. Brist på vitamin B12 (Hämtad 2021-12-09)
  5. 1177. 2020. Så äter du hälsosamt. (Hämtad 2021-12-09)
  6. Livsmedelsverket. 2021. Bra matvanor räddar liv. (Hämtad 2021-12-09)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hjärnhälsa del 4: Läs mer om hur vår hjärna påverkas av att bli äldre
  Så tar du hand om dina leder

Så tar du hand om dina leder

Ledhälsa del 1: Rätt träning och kost främjar en god ledhälsa.
  Rör dig till en bättre ledhälsa

Rör dig till en bättre ledhälsa

Ledhälsa del 3: För att dina leder ska må bra behöver du röra på dig.
  Löpning, upptrappning

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
  Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel med eteriska oljor. Bra för dig, dina kläder & miljön.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Åldrandets effekt på våra leder

Åldrandets effekt på våra leder

Ledhälsa del 4: Hur påverkas lederna av ålder, och hur kan vi undvika problem?
  Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Kost för basket

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.
  Så påverkas du av kalium

Så påverkas du av kalium

Kalium är en viktig mineral och har många viktiga funktioner i kroppen.
  Kost för fotboll

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära är rikt på verksamma gingeroler, antioxidanter och mineraler.
  Så fungerar kreatin

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Kost för friidrott: sprint

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.