Svensk Hälsokost - Vår historia

Grunden till Svensk Hälsokost lades redan 2004 då moderbolaget Svenskt Kosttillskott grundades. På Svensk Hälsokost har vi sedan dag ett brunnit för en hälsosam livsstil som är bra både för dig och för miljön. Vi såg en förändring i samhället där allt fler eftersträvade naturliga skönhetsprodukter, fria från onödiga kemikalier samtidigt som ekologiska produkter ökade i popularitet i allt från skönhet till livsmedel. Givetvis var det ett tåg som vi ville vara med på och därför startades Svensk Hälsokost 2010. Sedan start har Svensk Hälsokost haft både tillväxt och vinst varje år. Tack vare ett stort fokus på kundlöfte där allt som görs är långsiktigt och med kunden i fokus, med ett brett utbud av produkter som gör skillnad för människor i deras liv samt snabba leveranser.

Svenskt Kosttillskott lanseras

Svenskt Kosttillskott startas 2005. Det är då litet, och drivs av nuvarande VD Morgan Norrestam och hans familj. Företagets första lager var i en lada på landet, på Morgans föräldrars gård. Redan där lades grunden till den familjära känslan på företaget, genom att Morgan tog hjälp av familj och vänner. Från start fanns målsättningen att alla produkter som såldes skulle finnas i lager. Detta var något som var utmärkande för företaget gentemot andra företag i början på 2000-talet.

Allting började i Morgans föräldrars lada utanför Bålsta.

2010 - Svensk Hälsokost lanseras

Dotterbolaget Svensk Hälsokost lanseras år 2010 efter att ha sett en stor efterfrågan på naturliga och ekologiska produkter med fokus på välmående. Butiken blir ett uppskattat komplement till det mer sportinriktade Svenskt Kosttillskott.

Nytt varumärke med naturliga kosttillskott och livsmedel

Under 2011 lanseras varumärket Svensk Hälsokost, som senare bytte namn till Healthwell. Ett varumärke med ett sortiment speciellt framtaget för den som värderar naturliga kosttillskott och livsmedel högt. Healthwell står för prisvärda och kvalitativa kosttillskott med få ingredienser och balanserade doseringar, och som ska passa alla oavsett plånbok. Bland sortimentet finns vitaminer, mineraler, örter och näringsrika bär- och greenspulver.

Hemsidan får ny design

Hemsidan har ändrat utseende genom åren men under 2017/2018 får Svensk Hälsokost en ny och modern design som gör det lättare för alla besökare att navigera på sajten. Det nya utseendet kommer med ett flertal smarta funktioner som bland annat gör det enkelt att filtrera produkterna och ger bättre information till besökaren.

Hemsidan har haft flera olika utseenden. Senast versionen lanserades 2017/2018.

Ny logotyp tar form

Sedan lanseringen av Svensk Hälsokost har logotypen varit mycket lik den för Svenskt Kosttillskott, så under 2018 designas en ny, unik logga. Den hjärtformade logotypen symboliserar välmående inifrån och ut, och det lilla bladet påminner om produkternas naturlighet och den ekologiska inriktningen som butiken har.

Svensk Hälsokost får en ny unik logga som symboliserar välmående och naturlighet.

Produktserien PURE lanseras

Under vårt eget varumärke lanseras prooduktserien PURE 2019. Produkterna från PURE innehåller ett flertal eteriska oljor som kan användas för hud- och hårvård samt aromaterapi, massage och som rumsdoft. Dessa oljor är av allra högsta kvalitet och framställs genom kallpressning eller ångdestillering för att alla vitaminer och andra ämnen ska bevaras på ett optimalt sätt.

2020 - Vi tar steget ut i Europa

För att kunna erbjuda vårt sortiment till fler kunder i Europa lanseras sajten healthwell.com, där ett urval av vårt sortiment finns att köpa. Till en början säljs produkterna till Tyskland.

Produktserien QURE lanseras

Med vårt mål att alltid vara i framkant och innovativa skapas QURE, en produktserie som går under varumärket Healthwell. Det är en ny generations kosttillskott med en serie av högkvalitativa och högdoserade liposomala kosttillskott. Produkterna är avancerade med så få ingredienser som möjligt.