Vanliga frågor

Finns det någon fysisk butik man kan handla i?
Svar: För att erbjuda bästa möjliga priser sker i dagsläget all försäljning via internet.

Kan man beställa från er butik på nätet och sedan hämta ut det hos er?
Svar: Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot kunder för paketutlämning på vårt lager, men vår lagerpersonal skickar snabbt hem varorna till er i stället.

Vad gör jag om jag inte har en mailadress?
Svar: Om du inte har tillgång till en e-postadress kan du ringa vår kundtjänst på 0220-601 001, vardagar mellan kl. 9:00 - 12:00, så hjälper de dig gärna att lägga en beställning.

Varför måste man ha en mailadress för att beställa?
Svar: För att vi ska kunna skicka en orderbekräftelse till dig på ett snabbt och smidigt sätt så att du ser att all information och dina kontaktuppgifter stämmer överens.

Finns det möjlighet att lägga en beställning på något annat sätt än via er nätbutik?
Svar: Det går även bra att ringa in till kundtjänsten på 0220-601 001, vardagar mellan 9:00 - 12:00, och lägga en beställning på telefon eller så kan man maila in till vår kundtjänst.

Går det att beställa till utlandet?
Svar: I dagsläget kan vi bara leverera till kunder i Sverige.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?
Svar: Om du inte kommer ihåg ditt lösenord eller om du har problem att logga in på Mina Sidor kan du skicka ett mail till kundtjänsten och säga att du vill ha ett nytt lösenord, så kommer de skicka ut ett nytt.

Kan jag beställa produkter hos er om jag är under 18 år?
Svar: För att handla hos oss måste du vara myndig eller ha förälders godkännande för att beställa. Denna kontroll görs ej av oss utan ansvar för att detta uppfylls ligger på dig och målsman.

För att kunna beställa receptfria läkemedel måste du enligt lag ha fyllt 18 år, du måste därför ange ditt personnr för att kunna beställa dessa varor, så att vi kan verifiera din ålder före köp.

Finns det ett max eller minimum belopp man får handla för?
Svar: Nej, vi har inga max eller minimum belopp man måste handla för. Men handlar du för 100 kr eller mer bjuder vi på frakten.

Hur använder jag mig av öppet köp, och vad är det som gäller?
Svar: Om du vill använda dig av öppet köp kontaktar du kundtjänsten senast 14 dagar efter du mottagit din beställning och meddelar att du vill använda dig av din ångerrätt och skicka tillbaka varorna till oss. Varorna ska om möjligt skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i oförändrat skick, för att erhålla full återbetalning. Öppet köp gäller ej på produkter märkta med kort datum eller utgånget datum. Om du returnerar underkläder, strumpor, livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter krävs p.g.a. hälso- och hygienskäl att förseglingen eller plomberingen inte brutits för att ångerrätten ska gälla. Maila till kundtjänsten och be om en returfraktsedel om du inte fått med en i din beställning så att du kan skicka tillbaka produkterna till oss.

Om jag gör en beställning med en kampanjprodukt som följer med på köpet, måste gratisprodukten returneras om jag returnerar de andra produktern?
Om man väljer att returnera en eller flera produkter vid kampanjköp där en produkt följt med på köpet så ska även gratisprodukten returneras tillbaka i oöppnat/ursprungsskick. Om man väljer att behålla gratisprodukten kommer vi skicka ut en faktura på produktens värde.

Hur gör jag om jag vill använda mig av min bytesrätt?
Svar: Bytesrätten gäller endast för kläder, dock ej för de som är märkta med defekt. Kontakta kundtjänst att du vill använda dig av din bytesrätt och vad du vill byta och till. Sedan skickar du tillbaka varan till oss och så fort vi får in din retur så kommer vi skicka den nya varan till dig kostnadsfritt. Vi står för returportot. Varorna ska skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick.

Vad menas med smakgarantin?
Svar: Vår smakgaranti gäller för våra Guld och Platina-medlemmar. De produkter som är märkta med symbolen smakgaranti kan du beställa hem och om du inte är nöjd med produkten så kan du skicka tillbaka den till oss och antingen byta till en annan smak eller få pengarna tillbaka, du står själv för returportot. Smakgarantin gäller endast på en produkt per beställning.

Leveransfrågor

Hur många dagar tar det efter jag har beställt tills ni skickar det?
Svar: Om din beställning skickas som ett Varubrev Klimat och din beställning kommer in till oss innan kl. 14:00 så skickar vi din beställning samma dag. 

Om din beställning skickas som ett postpaket eller DHL-paket så skickar vi alla beställningar som kommer in innan kl. 16:00 varje dag. 

Om du gör din beställning efter kl. 14:00 respektive 16:00 skickar vi din beställning nästkommande vardag.

Om din beställning skickas som Instabox och din beställning kommer in innan 13:00 så skickar vi din beställning samma dag.

Om din beställning skickas som BEST Hempaket så väljer du önskad leveransdag i kassan.

Vilka olika fraktsätt kan man välja på?
Svar: Du kan välja att skicka din order med Varubrev Klimat, Postpaket, DHL-paket, Instabox samt BEST Hempaket.

OBS: BEST Hempaket kan ej ske till alla adresser.

Varubrev Klimat skickas normalt med brevbäraren och levereras direkt i brevlådan. Om varubrevet är för stort för brevlådan kommer det att skickas till närmsta utlämningsställe och du kommer då få en avisering när den är redo att hämtas ut.

Postpaket skickas direkt till ditt närmaste utlämningsställe och du kommer få en avisering via sms eller brevpost när den är redo att hämtas ut. Om du vill ha ditt paket levererat till ett specifikt ombud så väljer du detta i kassan.

DHL-paket skickas direkt till ditt närmsta DHL-utlämningsställe och du kommer få en avisering via sms när den är redo att hämtas ut. Om du vill ha ditt paket till ett specifikt ombud så väljer du detta i kassan.

Instabox skickas till närmsta eller vald box och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket finns att hämta.

BEST Hempaket skickas direkt hem till vald adress, leverans sker mellan 18-22 och chauffören ringer innan ankomst. Är det så att du vill ha ditt paket levererat till en adress du ej är skriven på vänligen ange en c/o adress. Ange även alltid portkod och eventuella instruktioner i kassan om detta finns.

Hur lång tid tar det innan jag får min leverans?
Svar: Normal leveranstid är 0-3 vardagar. Leveranstiden kan vara något längre till Norrland och Gotland

Kan jag spåra min beställning?
Svar: Ja och nej. Postpaket samt DHL-paket är spårbara, gå då in på www.posten.se samt www.DHL.se och skriv in ditt kollinummer/spårningsnummer för att se vart paketet befinner sig.

Instabox, du får en länk med spårningsinfo från Instabox så fort de har tagit emot paketet. 

Varubrev Klimat går i dagsläget inte att spåra, dock så kan du få fram information om den kommit till ditt ombud, detta gör du via www.posten.se med hjälp av ditt kollinummer. Kollinummer för ditt paket finner du på ditt kundkonto.

Vad ligger fraktkostnaderna på?
Svar: Om ditt paket skickas som ett Varubrev Klimat tillkommer en fraktkostnad på 29 kr på beställningar under 100 kr och det visas i kassan.

Om ditt paket skickas som ett Postpaket eller DHL-paket tillkommer det en fraktkostnad på 50 kr på beställningar upp till 99 kr och 25 kr på beställningar upp till 600 kr. Om din beställning överstiger 600 kr är det fri frakt och detta visas i kassan.

Om ditt paket skickas som Instabox tillkommer en fraktkostnad på 50 kr på beställningar under 100 kr och 25 kr på beställningar upp till 600 kr. Om din beställning överstiger 600 kr är det fri frakt och detta visas i kassan.

Om ditt paket skickas som BEST Hempaket tillkommer en fraktkostnad på 70 kr på beställningar under 100 kr och 50 kr på beställningar upp till 600 kr. Om din beställning överstiger 600 kr är det fri frakt.

Har ni en fraktfri gräns?
Svar: Den fraktfria gränsen ligger på 100 kronor

Hur lång tid har jag på mig att hämta ut min beställning när den kommit till utlämningsstället?
Svar. Du har 14 dagar på dig att hämta ut din beställning från den dagen den kommit fram till utlämningsstället.

Vad händer om liggetiden har gått ut och jag inte hämtat min beställning?
Svar: Om liggetiden på 14 dagar har passerat kommer din beställning skickas tillbaka till oss. Då kommer den tillbaka till oss som outlöst paket och du debiteras då för kostnader gällande frakt, returfrakt, postförskott, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften för outlöst paket ligger på 250 kronor.

Om liggetiden gått ut men jag fortfarande vill ha min beställning, vad gör jag?
Svar: Om du vill att vi gör ett nytt utskick till dig så kontakta kundtjänsten antingen via mail eller på telefon. Då kan vi göra ett nytt utskick till dig när din beställning kommit i retur till oss för 99 kronor. Avgiften på 99 kronor är för att täcka frakt och hanteringskostnader.

Får jag hem min beställning i brevlådan?
Svar: Om du beställt och din order skickas med fraktsätt Varubrev Klimar kommer den delas ut av brevbäraren. Det kan förekomma att varubrevet är för stort för din brevlåda och då kommer den skickas till närmsta utlämningsställe och en avi kommer att skickas till dig via sms.

Jag har råkat radera min sms avisering, hur gör jag nu?
Svar: Om du loggar in på Mina Sidor på vår hemsida så kan du se ditt kollinummer. Ta med dig ditt kollinummer och legitimation så kan du hämta ut din beställning på ditt närmsta postombud. Du kan även maila in till kundtjänsten.

Betalsätt

Vilka olika betalsätt kan jag använda mig av?
Svar: De olika betalsätten vi har är postförskott, direktbetalning, bank-/kreditkort, faktura och delbetalning med faktura via Klarna och Klarna Direkt som betalas via Mobilt BankID. Klarna erbjuder även tjänsten One klick på Mina sidor, där du kan betala alla fakturor som går via Klarna.

Din beställning kommer att läggas mot faktura från början sedan när du har genomfört ditt köp kan du i lugn och ro ändra betalsätt till antingen direktbetalning, bank-/kreditkort, Klarna Direkt eller delbetalning. Om du vill göra ditt köp mot postförskott så ändrar du detta direkt i kassans högra hörn längst upp innan du fyller i dina uppgifter.

Vad ligger postförskotts avgiften på?
Svar: Postförskottsavgiften ligger på 69 kronor. Du betalar den och produktsumman när du hämtar ut ditt paket från utlämningsstället.

Vad är det för avgift om jag betalar med bank-/kreditkort?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift när du betalar med bank-/kreditkort.

Det går inte att betala med mitt kort, vad gör jag?
Svar: Om du har problem att betala med kort och det blir nekat, vänligen ta kontakt med din bank och se vad som har hänt.

Vad är det för avgift om jag gör en direktbetalning?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift när du gör en direktbetalning.

Vad är det för avgift om jag betalar med faktura?
Svar: Vi tar inte ut någon avgift vid fakturaköp och din faktura kommer skickas till din mail när du genomfört ditt köp. Om du vill ha en pappersfaktura går det bra mot en avgift på 5 kronor och detta väljer du när du genomfört din beställning.

Vad är det för avgift om jag betalar med delbetalning?
Svar: Betalningen kan delas upp på upp till 24 månader. På avbetalningen tillkommer aviavgift på 29 kronor per månad samt årsränta på f.n. 0 - 9,95 % och startavgift på 95-295 kronor beroende på vilken återbetalningstid du väljer. Du kan se aktuella villkor för delbetalning och vad månadsbeloppet blir på Klarnas hemsida här.

Vad innebär Mitt Klarna och One klick?

Svar: Under Mitt Klarna kan du enkelt logga in och ha översikt över dina betalda och obetalda fakturor. Här kan du på egen hand förlänga förfallodatum och lägga till påminnelser till dig själv. Med funktionen One Klick kan du på ett snabbt och säkert sätt betala dina fakturor direkt i Mitt Klarna, utan att behöva fylla i OCR-nummer. Det du behöver göra är att först ansluta din bank. Denna betalningsmetod har inga extra avgifter.

Vad gör jag om jag har tappat bort min faktura?
Svar: Om du har tappat bort din faktura så hör av dig till kundtjänsten så kan de skicka ut en ny faktura till din mail. Eller gå in via https://klarna.com/sv så kan en faktura skickas till dig direkt.

Vad gör jag om jag har glömt betala min faktura och nu har jag hamnat hos inkasso?
Svar: Om fakturan har gått vidare till inkasso så ber vi dej vänligen vända dig till inkassobolaget eller till Klarna, då de har hand om all fakturering.

Returhantering

Hur använder jag mig av öppet köp?
Svar: Om du vill använda dig av öppet köp kontaktar du kundtjänsten senast 14 dagar efter du mottagit din beställning och meddelar att du vill använda dig av din ångerrätt och skicka tillbaka varorna till oss. Varorna ska om möjligt skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i oförändrat skick, för att erhålla full återbetalning. Öppet köp gäller ej på produkter märkta med kort datum eller utgånget datum. Om du returnerar underkläder, strumpor, livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter krävs p.g.a. hälso- och hygienskäl att förseglingen eller plomberingen inte brutits för att ångerrätten ska gälla. Vid fakturaköp makuleras fakturan och vid kortköp återbetala summan.

Hur gör jag om jag vill använda mig av min bytesrätt?
Svar: Bytesrätten gäller endast för kläder, dock ej för de som är märkta med defekt. Kontakta kundtjänst att du vill använda dig av din bytesrätt och vad du vill byta och till. Sedan skickar du tillbaka varan till oss och så fort vi får in din retur så kommer vi skicka den nya varan till dig kostnadsfritt. Vi står för returportot, maila kundtjänst för att få en returfraktsedel om du inte redan fått det i paketet. Varorna ska skickas tillbaka i sin ursprungliga originalförpackning, samt i ursprungligt skick.