Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hjärnhälsa | Hälsoinspiratörer

Så tar du hand om din hjärna

Din hjärna är din kropps viktigaste organ, och styr allt ifrån dina känslor och tankar till ditt beteende. För att vi ska må så bra som möjligt är det därför viktigt att hjärnan fungerar som den ska. I denna artikel lär du dig om hur din hjärna fungerar, vad hjärnhälsa innebär, och vad du kan göra för att ta hand om din hjärna på bästa sätt.

Vad är hjärnhälsa?

Hjärnhälsa är ett samlingsbegrepp som enkelt förklarat sammanfattar hur din hjärna mår. Det innefattar till exempel minne, koncentrationsförmåga och humör. Hjärnan är otroligt komplicerad, och en vuxen hjärna består i snitt av ca 100 miljarder hjärnceller som är sammankopplade med varandra i ett stort nätverk. Dessa celler samverkar genom att samla in och skicka ut information till kroppen, som sedan reagerar på informationen på olika sätt.

Detta komplexa system är ständigt igång, och oftast klarar vår hjärna av att hantera all ny information som kommer in och kommunikationen mellan nervcellerna fungerar då som den ska. Om det däremot blir för mycket för vår hjärna att hantera kan nervsystemet bli överbelastat, och då kan vi uppleva symtom som stress, trötthet, sömnstörningar och sämre minne. Tidigare trodde forskare att vi inte kan bilda nya hjärnceller, och att de hjärnceller vi föds med är de som vi har som “reserv” livet ut. Nyare studier har dock visat att så inte är fallet. Vår hjärna är nämligen neuroplastisk, vilket innebär att den har förmågan att bilda nya celler och kopplingar under hela livet. Vi kan alltså träna oss till en hälsosammare och starkare hjärna.

Genom att förstå hur vår livsstil påverkar vår hjärnhälsa kan vi stärka vår hjärna - och därmed må bättre i hela kroppen som resultat.

För att kunna ta hand om din hjärna på bästa sätt är det viktigt att tänka på hur resten av kroppen mår. Faktum är att den fysiska hälsan och hjärnhälsan är sammankopplade - hur vi mår fysiskt påverkar hur vi mår psykiskt, och tvärtom. För att hålla vår hjärna frisk och pigg behöver den flera saker: sömn, rätt näring, stimulans, rörelse och återhämtning. Genom att förstå hur vår livsstil påverkar vår hjärnhälsa kan vi stärka vår hjärna - och därmed må bättre i hela kroppen som resultat.

Vad påverkar vår hjärnhälsa?

Kroppen och hjärnan är som sagt ett nära sammankopplat system som är beroende av varandra för att fungera optimalt. För att vår hjärna ska fungera normalt är det därför viktigt att veta vad som påverkar den positivt och negativt. Här kan du läsa om vad du kan göra för att få en bättre hjärnhälsa, och vad du bör undvika.

Stress kan vara skadligt för hjärnan

Det finns olika typer av stress, och dessa brukar kallas positiv stress och negativ stress. Stress i lagom mängd kan vara bra för oss då den gör att vi kan hålla oss fokuserade och alerta då vi behöver det. När stressen dock blir återkommande och långvarig kallas det för negativ stress. Det är denna typ av stress som kan leda till psykisk ohälsa och utmattningssyndrom. Det är därför viktigt att vi kan hantera vår stress och ta pauser för att låta kropp och hjärna återhämta sig. Bland det viktigaste du kan göra för att hantera din stress är att sova ordentligt, helst åtta timmar varje natt. Förutom det kan du även använda meditation, yoga eller annan fysisk träning som verktyg för stresshantering.

Hjärnan repareras när vi sover

Sömn är oerhört viktigt för att både vår kropp och hjärna ska kunna återhämta sig och fungera på topp. När vi sover bearbetar vår hjärna inte bara de intryck vi fått under dagen, den sorterar även våra minnen för att avgöra vilka som är viktiga och vilka som inte är det. Man kan säga att hjärnan gör en rejäl städning där den gör sig av med slaggprodukter som vi inte behöver ha kvar. Detta påverkar våra känslor, och gör även att vi kan lösa problem bättre än om vi inte hade sovit. För lite sömn påverkar oss på många sätt, bland annat gör det oss trötta, okoncentrerade och ofokuserade. Det kan även påverka vårt humör negativt. Läs mer i vår artikel om hur sömn påverkar hjärnan.

Hjärnan återhämtar sig när vi sover.Sömn är viktigt för att vår hjärna ska må bra.

Hjärnan förändras när vi åldras

Att vi blir äldre är naturligt. När vi blir äldre så förändras våra kroppar på många olika sätt, och även vår hjärna påverkas. Både din hjärna och din kropp åldras snabbare än de behöver om vi inte tar hand om dem. Bland annat så blir vårt minne blir sämre och vi får svårare att lära oss nya saker. Åldrande är egentligen det som kallas för oxidativ stress, med andra ord sådant som sliter på cellerna. Ju mer vi skyddar våra celler från oxidativ stress, desto bättre mår du och din hjärna. Genom att se till att vi får tillräckligt med sömn, en näringsrik kost och motion kan vi skydda hjärnan från slitage, bromsa åldrandet och behålla mer av vår kognitiva funktion även när vi blir äldre. Läs mer i vår artikel om åldrandets effekter på hjärnan.

Hjärnan behöver näringsrik kost

Hjärnan är ett mycket energikrävande organ, så mycket som 20 % av vår energiförbrukning går åt till att hålla hjärnan igång. Vad vi stoppar i oss spelar därmed en stor roll för hur vår hjärna mår. Precis som vår kropp behöver vår hjärna näringsrik mat för att kunna fungera optimalt. Exempel på mat som är bra för hjärnan är bland annat fet fisk med omega-3-fettsyror, nötter, blåbär, avokado och fullkornsprodukter.

Motion stärker hjärnan

Det är välkänt att rörelse och motion är välgörande för vår fysiska hälsa, men det är minst lika viktigt för vår psykiska välmående. När vi motionerar utsöndras hormon som påverkar vår sinnesstämning positivt. Vi blir piggare, gladare och det finns mycket forskning som stödjer att risken för depression kan minska om vi rör på oss. Det behövs inte heller så mycket motion för att vi ska påverkas positivt, det finns forskning som visar att tre 40-minuters promenader i veckan har stora hälsofördelar för hjärnan.

Tips på produkter:

 
QURE Brain+Boost
 
QURE Brain
 
BrainBoost
 
Ashwagandha
 
Ashwagandha Prem.
 
Citikolin
 
Fosfatidylserin

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hjärnhälsa del 4: Läs mer om hur vår hjärna påverkas av att bli äldre
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Lansering av produkter för hjärnhälsa

Lansering av produkter för hjärnhälsa

Nu lanserar vi QURE Brain och QURE Brain Boost - två tillskott för hjärnhälsa.
  Följ med på vår artikelserie om Hjärnhälsa

Följ med på vår artikelserie om Hjärnhälsa

Hur tar vi hand om vår hjärna på bästa sätt? Följ med i vår artikelserie.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Mental prestation

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
  Så gör du egen handsprit

Så gör du egen handsprit

Gör din egen hemmagjorda handsprit med enkelt recept.
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Hjärt- och kärlhälsa

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
  Handkräm för torra händer

Handkräm för torra händer

Gör en egen återfuktande handkräm för torra och nariga händer.
  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Så lyckas du med brun utan sol

Så lyckas du med brun utan sol

Bästa tipsen på hur du fixar en snygg, fräsch & naturlig färg med brun utan sol.