Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Så tar du hand om din mage

Lider du av förstoppning, diarré eller uppblåst mage? Du är inte ensam! Uppblåst och orolig mage är ett mycket vanligt problem som påverkar vardagen negativt för många. I denna artikel kan du läsa mer om maghälsa och få tips på vad du kan göra för att få en mer balanserad mage och lättare magkänsla.

Ta hand om magen för en lättare magkänsla.

Vad är maghälsa?

Begreppet maghälsa innefattar många olika saker, men förenklat kan man säga att en god maghälsa är beroende av att mage, tarmar och matsmältningen arbetar i takt med varandra. När detta system hamnar i otakt av någon anledning kan det resultera i besvär som uppblåsthet, magont, diarré eller förstoppning. Ofta är det svårt att veta exakt vad som orsakar besvären, och då kan det vara värt att prova att utesluta eller införa olika livsmedel eller kosttillskott för att se hur magen reagerar. Livsstilsfaktorer som stress och motion spelar också en stor roll för hur vår mage mår.

Så kan du förebygga magbesvär

Det finns flera saker du kan göra för att hålla din mage glad och förebygga att magbesvär uppstår. Bland annat är det viktigt att se över dina kostvanor, försöka att få in motion och rörelse i vardagen samt att försöka stressa ner och få tid för avslappning.

Gör magen nöjd med rätt kost

Kosten är en viktig del i vår maghälsa och "fel" livsmedel kan vara en stor bov i dramat. Många reagerar negativt på livsmedel såsom mjölkprodukter och mjöl (glutenprodukter), speciellt om magen redan krånglar. Dessutom kan livsmedel som innehåller mycket stärkelse ha en irriterande verkan på vår mage. Stärkelserika livsmedel innefattar bland annat potatis och andra rotfrukter. Rött kött är också något man bör undvika, eller dra ner på, då det kan vara svårsmält för vår mage.

Ett annat livsmedel som kan irritera magen är för stor mängd fibrer, och anledningen är att det bildas gaser vid nedbrytningen som kan reta tarmen. Däremot behöver vi fibrer för att hålla igång tarmarna, så en lagom mängd är alltså bäst. Fibrer finns naturligt i bland annat grönsaker, frukt, bönor, linser och fullkornsprodukter, och vet du med dig att du får i dig för lite av detta kan en idé vara att testa ett fibertillskott som ett komplement till den dagliga kosten.

En stor konsumtion av socker är inte bara dåligt för hälsa i allmänhet utan kan också leda till orolig och uppblåst mage. Anledningen till detta har att göra med att sockret föder de naturliga jästsvamparna som finns i tarmsystemet, vilket kan leda till en svampinfektion. En svampinfektion ger en obalans i kroppen och en svullen mage som följd.

Många upplever att en så kallad antiinflammatorisk kost kan hjälpa vid en krånglande mage. I en antiinflammatorisk kosthållning utesluts vissa livsmedel som exempelvis socker, stärkelserik mat och mejeriprodukter i syfte att stötta immunförsvaret och minska inflammationer i kroppen. Läs mer om antiinflammatorisk kost.

Här kan du läsa om några andra magvänliga dieter:

Stressa ner för en lugnare mage

Stress påverkar oss negativt på många olika sätt, och vår mage är inget undantag. Faktum är att stress är en av de vanligaste orsakerna till störningar i mag-tarmsystemet. Begreppet stressmage är välkänt, och syftar på magproblem som uppkommer av olika typer av emotionell påverkan. Vår hjärna och vårt tarmsystem är nämligen nära sammankopplade; när vi stressar sänder hjärnan ut signaler till det sympatiska nervsystemet som påverkar hela kroppen, inklusive det stora antalet nervändar som finns i våra tarmar. Detta leder till både till förändrade tarmrörelser och till att nervändarna i tarmarna blir känsligare, vilket stör matsmältningen och kan förvärra magont och andra magproblem.

Magbesvär kan uppstå vid både kortvarig och långvarig stress. Vid kortvarig stress, till exempel vid nervositet inför en krävande situation, börjar kroppen och tarmarna arbeta snabbare vilket leder till att vätskan i tarmarna inte hinner tas upp normalt. Detta gör att magen blir lös och du behöver gå på toaletten oftare under en kort period. Långvarig stress däremot kan ge en allmän känsla av att magen ständigt är i obalans, och i värsta fall kan det leda till kroniska magbesvär. Forskare har bland annat sett att det finns ett samband mellan negativa emotioner/stress och IBS(1).

Tillskott vid stress

 
QURE Stressamin
 
Rosenrot Premium
 
Ashwagandha Prem.
 
Rosenrot Plus
 
Ashwagandha
 
KSM 66

Motion gynnar maghälsan

De flesta magar mår bättre av motion. Det som sker i tarmsystemet när vi tränar/rör på oss är att tarmarna arbetar mindre för att sedan arbeta mer efter aktiviteten. Motion medför helt enkelt att tarmarna inte stannar av, utan får arbeta hela tiden. Långvarigt stillasittande leder däremot till mindre tarmaktivitet, vilket kan ge besvär som uppblåsthet. Så se till att vara aktiv i din vardag, men tänk också på att ge kroppen vila och återhämtning mellan varven för att din mage ska må så bra som möjligt.  

Vanliga magproblem

Gaser, uppsvälldhet, magsmärtor och hård eller lös mage är besvär som drabbar de flesta någon gång. Dessa problem kan vara tillfälliga och kan även pågå under en längre tid. Långvariga besvär beror ofta på att du är känslig eller till och med allergisk mot något livsmedel. Något som kan orsaka mycket problem är bland annat IBS och glutenintolerans, som du kan läsa mer om nedan.  

IBS (Irritable Bowel Syndrome)

IBS (Irritable Bowel Syndrome) är en relativt vanlig åkomma som innebär att det finns en störning i tarmarna vilket ger olika besvär. Besvären kan variera och skiljer sig även från person till person. Några vanliga problem vid IBS är magont, uppsvälldhet, diarré och förstoppning. Många med IBS upplever att de får svullen och uppblåst mage, så kallad ballongmage. Här kan du läsa mer om ballongmage.

Glutenintolerans

Glutenintolerans, eller celiaki som är den medicinska benämningen, är en autoimmiun sjukdom som innebär att det finns antikroppar mot ett protein som förekommer i gluten. Detta gör att tunntarmen blir inflammerad och inte kan ta upp näring på ett normalt sätt. Vanliga symtom är gaser, diarré, trötthet och viktnedgång. Dessa besvär uppkommer vid intag av glutenrik mat och försvinner ofta om du äter livsmedel utan gluten. Vill du veta mer om glutenintolerans och glutenfri kost? Läs vår artikel.  

Lindra en krånglande mage

Förutom att tänka på att ha en hälsosam livsstil så finns det vissa kosttillskott som kan hjälpa mot en krånglande mage. Ett kosttillskott med till exempel enzymer eller mjölksyrabakterier kan lindra magbesvär och ge magen en skjuts i rätt riktning.

Lättare matsmältning med enzymer

Enzymer är betydelsefulla för en normal matspjälkning och brist på dessa kan många gånger vara en av anledningarna till en uppblåst mage. Det som sker i kroppen när man har brist på enzymer är att matrester börjar jäsa i tarmen vilket medför att det bildas gaser, och dessa kan i sin tur ge obehag som svullen och spänd mage. Enzymer som hjälper till att bryta ner maten vi äter är bland annat: pepsin som finns naturligt i vår magsaft, växtenzymet proteas som hjälper till att bryta ner protein, lipas som bryter ned fett och amylas som finns i vår saliv och bidrar till spjälkningen av kolhydrater. Lär dig mer om enzymer här.

Tillskott med enzymer

 
Enzym Vital
 
Måltidsenzym
 
Digestive Enzymes
 
Betain HCL
 
Enzymer
 
Gluten Enzymes
 
Enzymkomplex

Mjölksyrabakterier för en balanserad tarmflora

Mjölksyrabakterier finns naturligt i tarmen och skyddar mot de skadliga bakterierna. En balanserad bakterieflora i tarmen är en viktig del i en god maghälsa. Att tarmfloran ibland kommer i obalans är något alla kan drabbas av någon gång i livet, och det kan exempelvis bero på en antibiotikakur som slår ut både de bra och dåliga bakterierna. Även stress och dåliga matvanor är något som påverkar tarmfloran negativt. Mjölksyrabakterier förekommer i riklig mängd i livsmedel som är sura, såsom filmjölk och fermenterade grönsaker. Idag finns även mängder av kosttillskott innehållande de nyttiga mjölksyrabakterierna för att underlätta ditt intag. Vill du lära dig mer om de balanserande mjölksyrabakterierna? Läs mer här!

Tillskott med mjölksyrabakterier

 
Probiotic Premium
 
Probiotic Vital
 
LactoVitalis Pro
 
Lactovitalis Smörsyra
 
LactoVitalis Kids
 

Referenser:

  1. Maria Rosaria A Muscatello, Antonia Bruno, Giuseppe Scimeca, Gianluca Pandolfo, Rocco A Zocali. 2014. Role of negative affects in pathophysiology and clinical expression of irritable bowel syndrome. (Hämtad 2021-06-16)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Enzymer

Enzymer

Maghälsa del 4:1: Läs om enzymernas funktion i magen.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Maghälsa del 4:2: Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora. Läs mer!
  Så fungerar mjölksyrabakterier

Så fungerar mjölksyrabakterier

Vad gör de nyttiga bakterierna i magen? Lär dig mer om mjölksyrabakterier här.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Handkräm för torra händer

Handkräm för torra händer

Gör en egen återfuktande handkräm för torra och nariga händer.
  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Så gör du egen handsprit

Så gör du egen handsprit

Gör din egen hemmagjorda handsprit med enkelt recept.
  Våra märkningar och certifieringar

Våra märkningar och certifieringar

Här kan du läsa om olika märkningar och vad de står för.
  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Kristoffers nybörjarpass

Kristoffers nybörjarpass

Nybörjarupplägg med Svensk Hälsokosts medarbetare Kristoffer.
  Ta hand om huden

Ta hand om huden

Ta hand om huden på rätt sätt för att hålla den återfuktad & välmående.
  Ta hand om din hud från insidan och ut

Ta hand om din hud från insidan och ut

Ta hand om din hud från insidan och ut med rätt kosttillskott.
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Alla tips du behöver för att undvika att smittas av virus och bakterier.
  Blåbärspulver

Blåbärspulver

Blåbärspulver är rikt på antioxidanter och lutein, och smakar dessutom gott!
  Så tar du hand om dina leder

Så tar du hand om dina leder

Ledhälsa del 1: Rätt träning och kost främjar en god ledhälsa.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Linas mattips

Linas mattips

Här får du tips från Lina på hur du kan lägga upp din dagsmeny.
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

God ramen med tofu, pak choy och ägg.
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Därför ska du äta fiber

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
  Rödbetssallad

Rödbetssallad

Byt ut den klassiska rödbetssalladen mot en godare och nyttigare variant.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Glutenintolerans

Glutenintolerans

Maghälsa del 3:3: Läs mer om gluten och en glutenfri diet
  Allt om Glukomannan

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
  Så lyckas du med brun utan sol

Så lyckas du med brun utan sol

Bästa tipsen på hur du fixar en snygg, fräsch & naturlig färg med brun utan sol.
  Löpning för tjejer

Löpning för tjejer

Kom igång med löpträningen med enkla tips och upplägg.
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!