Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Stora vitaminguiden

Vitaminer är livsviktigt för alla människor, men ditt behov kan påverkas beroende på din livsstil. I denna stora vitaminguide går vi igenom vilka vitaminer som är viktiga för vad och i vilka livsmedel du kan finna dessa.


Vad är vitaminer?

Vitaminer är organiska föreningar som spelar en stor roll i kroppens olika funktioner. De är inga energigivande näringsämnen, men har ändå en stor påverkan på nedbrytningen av protein, fett och kolhydrater. De är livsnödvändiga för oss, men behövs bara i mycket små mängder och de flesta vitaminer måste tillföra kontinuerligt via kosten. Man brukar skilja på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer, där de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K behöver tillgång till fett för att kunna tas upp av kroppen. De kan därför lagras i kroppen, medan ett eventuellt överskott av vattenlösliga vitaminer förs ut med urinen.

Vitaminer för hälsa och prestation

Vitaminer ger inte energi direkt till kroppen, men utan ett tillräckligt högt intag av dem, kommer kroppen inte att kunna tillgodogöra sig de effekter som protein, fett och kolhydrater ger. De flesta B-vitaminer ingår på något sätt i kroppens metabolism, vilken funktion beror på vilken vitamin det gäller. Ett för lågt intag av B-vitaminerna kan därför ha påverkan på hur vår förbränning fungerar, och även påverka vår prestationsförmåga och energinivå på träningspassen.  

Frukt och grönsaker

Vitamin C och D är centrala komponenter för vårt immunsystem. Vitamin C är en antioxidant som skyddar cellerna mot fria radikaler och vitamin D kan göra dig mer motståndskraftig mot infektioner. De båda behövs även för vår skelettbildning. Ett starkt skelett är väsentligt för dig med aktiv livsstil, eftersom det tolerera hög träningsnivå utan skador.Vitamin B12 och folsyra är viktiga för produktion av röda blodkroppar, som förser musklerna med syre, och behövs därför för vår prestationsförmåga. Även övriga vitaminer kan påverka vår prestationsförmåga negativt och vi orkar inte utföra fysisk aktivitet i lika hög grad. En aktiv livsstil kan även öka vårt vitaminbehov i och med att vi utsöndrar mer vätska och därmed även vitaminer, samt får en ökad omsättning av vitaminer.   

Fettlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
AViktig för synen. Stimulerar skelettutveckling och immunsystemLever, mjölk, morötter
DÖkar upptaget av kalcium. Stimulerar skelettbildningSolens strålar, fet fisk
EFörsvar mot oxidativ stressNötter, avokado, matolja
KViktig för blodets koaguleringsförmågaLever, ägg, gröna bladgrönsaker

Fettlösliga vitaminer

 
Vitamin D3 2500 IE
 
E-vitamin 300 mg
 
Vitamin E
 
Vitamin K2 200
 
Betakaroten Plus

Vattenlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
B1 (tiamin)Viktigt i kolhydratmetabolismenKött, baljväxter
B2 (riboflavin)Stimulerar nedbrytning av fett och kolhydraterÄgg, mjölk
B3 (niacin)Viktig för kolhydratsförbränning under aktivitetKött, nötter
B5 (pantotensyra)Komponent i metabolismen, Stimulerar produktion av näringsämnenKött, fullkornsprodukter
B6 (pyridoxin)Medverkar i metabolismen av protein och kolhydrater, produktion av blodkropparKött, grönsaker
B7 (biotin)Stimulerar metabolismen av fett, kolhydrater och proteinÄggula, gröna grönsaker
B9 (folsyra)Medverkar i DNA-bildning, produktion av blodkropparÄggula, spenat
C (askorbinsyra)Antioxidant, bidrar till kollagenbildning och järnabsorptionCitrusfrukter, nypon

Vattenlösliga vitaminer

 
B5 Pantotensyra
 
Pantotensyrapulver
 
Biotin 5000
 
Vitamin C Pulver
 
Vitamin B6
 
Vitamin C
 
Vitamin B-Komplex
 
Vitamin B12 1000

Multivitaminer med mineraler

Vi behöver vitaminer och mineraler varje dag för att våra kroppar ska fungera normalt, även om mängderna som krävs är mycket små. Behovet varierar bland annat beroende på vår kroppsstolek, ålder och kön samt på hur aktiva vi är.

Meningen med multivitaminer är att man med säkerhet ska få i sig alla livsviktiga vitaminer och mineraler på ett smidigt sätt, och då är det också viktigt att se till att ditt tillskott faktiskt gör det. De viktigaste ämnena som ska ingå i ett multivitamintillskott är vitaminerna A, C, D, E, B-vitaminerna B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12 samt mineralerna zink, koppar, selen, mangan, krom och jod.  

Multivitaminer

 
Multivitamin Man
 
Multivitamin Vegan
 
MultiVitaminer
 
Multivitamin Kvinna
 
Core Vitamins

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Stor guide: det här är vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!
 

Stor guide: Allt du behöver veta om BCAA

BCAA är ett mycket populärt tillskott som bl.a. är av vikt för prestationen!
 

Guide: Hudvård för fet hy

Lär dig allt om fet hy och hur du blir av med hudproblem som akne och pormaskar.
 

Stor guide: Allt om EAA

EAA är en blandning av essentiella aminosyror som bidrar till proteinsyntesen!
 

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
 

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
 

Guide: hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Stora guiden om Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
 

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
 

Guide: snabb viktuppgång

Har du svårt att gå upp i vikt och träna upp dina muskler? Vi hjälper dig!
 

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 

Är jod viktigt för oss?

Jod krävs för att hormonproduktionen ska fungera och finns i berikat bordssalt.
 

Smoothie med nyponpulver

Denna jordgubb/grapefruktsmoothie är fylld med c-vitaminrikt nyponpulver!
 

B-komplex

B-komplex är tillskott med alla B-vitaminer i samma produkt.
 

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 

Så fungerar selen

Selen är en antioxidant och har betydelse för hårets och naglarnas kvalitet.
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Så påverkas du av kalium

Kalium hjälper till att reglera blodtrycket.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.