Stora vitaminguiden

Vitaminer är livsviktigt för alla människor, men ditt behov kan påverkas beroende på din livsstil. I denna stora vitaminguide går vi igenom vilka vitaminer som är viktiga för vad och i vilka livsmedel du kan finna dessa.

Vitaminer

 
MultiVitaminer
 
Vitamin D3 2500 IE
 
Vitamin B-Komplex
 
Female Vitamins
 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus
 
MultiOptimal

Fettlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
AViktig för synen. Stimulerar skelettutveckling och immunsystemLever, mjölk, morötter
DÖkar upptaget av kalcium. Stimulerar skelettbildningSolens strålar, fet fisk
EFörsvar mot oxidativ stressNötter, avokado, matolja
KViktig för blodets koaguleringsförmågaLever, ägg, gröna bladgrönsaker

Vattenlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
B1 (tiamin)Viktigt i kolhydratmetabolismenKött, baljväxter
B2 (riboflavin)Stimulerar nedbrytning av fett och kolhydraterÄgg, mjölk
B3 (niacin)Viktig för kolhydratsförbränning under aktivitetKött, nötter
B5 (pantotensyra)Komponent i metabolismen, Stimulerar produktion av näringsämnenKött, fullkornsprodukter
B6 (pyridoxin)Medverkar i metabolismen av protein och kolhydrater, produktion av blodkropparKött, grönsaker
B7 (biotin)Stimulerar metabolismen av fett, kolhydrater och proteinÄggula, gröna grönsaker
B9 (folsyra)Medverkar i DNA-bildning, produktion av blodkropparÄggula, spenat
C (askorbinsyra)Antioxidant, bidrar till kollagenbildning och järnabsorptionCitrusfrukter, nypon

Vad är vitaminer?

Vitaminer är organiska föreningar som spelar en stor roll i kroppens olika funktioner. De är inga energigivande näringsämnen, men har ändå en stor påverkan på nedbrytningen av protein, fett och kolhydrater. De är livsnödvändiga för oss, men behövs bara i mycket små mängder och de flesta vitaminer måste tillföra kontinuerligt via kosten. Man brukar skilja på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer, där de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K behöver tillgång till fett för att kunna tas upp av kroppen. De kan därför lagras i kroppen, medan ett eventuellt överskott av vattenlösliga vitaminer förs ut med urinen.

Vitaminer för hälsa och prestation

Vitaminer ger inte energi direkt till kroppen, men utan ett tillräckligt högt intag av dem, kommer kroppen inte att kunna tillgodogöra sig de effekter som protein, fett och kolhydrater ger. De flesta B-vitaminer ingår på något sätt i kroppens metabolism, vilken funktion beror på vilken vitamin det gäller. Ett för lågt intag av B-vitaminerna kan därför ha påverkan på hur vår förbränning fungerar, och även påverka vår prestationsförmåga och energinivå på träningspassen.  

Massor av frukt och grönsaker.

Vitamin C och D är centrala komponenter för vårt immunsystem. Vitamin C är en antioxidant som skyddar cellerna mot fria radikaler och vitamin D kan göra dig mer motståndskraftig mot infektioner. De båda behövs även för vår skelettbildning. Ett starkt skelett är väsentligt för dig med aktiv livsstil, eftersom det tolerera hög träningsnivå utan skador.

Vitamin B12 och folsyra är viktiga för produktion av röda blodkroppar, som förser musklerna med syre, och behövs därför för vår prestationsförmåga. Även övriga vitaminer kan påverka vår prestationsförmåga negativt och vi orkar inte utföra fysisk aktivitet i lika hög grad. En aktiv livsstil kan även öka vårt vitaminbehov i och med att vi utsöndrar mer vätska och därmed även vitaminer, samt får en ökad omsättning av vitaminer.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Stor guide: det här är vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!
 

Stor guide: Allt du behöver veta om BCAA

BCAA är ett mycket populärt tillskott som bl.a. är av vikt för prestationen!
 

Guide: Hudvård för fet hy

Lär dig allt om fet hy och hur du blir av med hudproblem som akne och pormaskar.
 

Stor guide: Allt om EAA

EAA är en blandning av essentiella aminosyror som bidrar till proteinsyntesen!
Visa fler