Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer är livsviktigt för alla människor, men ditt behov kan påverkas beroende på din livsstil. I denna stora vitaminguide går vi igenom vilka vitaminer som är viktiga för vad och i vilka livsmedel du kan finna dessa.


Multivitaminer

 
Multivitamin Premium
 
Multivitamin Man
 
Multivitamin Vegan
 
MultiVitaminer
 
Multivitamin Kvinna
 
Core Vitamins
 
Female Vitamins
 
Core Vitamins Pro

Vad är vitaminer?

Vitaminer är organiska föreningar som spelar en stor roll i kroppens olika funktioner. De är inga energigivande näringsämnen, men har ändå en stor påverkan på nedbrytningen av protein, fett och kolhydrater. De är livsnödvändiga för oss, men behövs bara i mycket små mängder och de flesta vitaminer måste tillföra kontinuerligt via kosten. Man brukar skilja på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer, där de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K behöver tillgång till fett för att kunna tas upp av kroppen. De kan därför lagras i kroppen, medan ett eventuellt överskott av vattenlösliga vitaminer förs ut med urinen.

Hur fungerar vitaminer?

Vitaminer ger inte energi direkt till kroppen, men utan ett tillräckligt högt intag av dem kommer kroppen inte att kunna tillgodogöra sig de effekter som protein, fett och kolhydrater ger. De flesta B-vitaminer ingår på något sätt i kroppens metabolism, vilken funktion beror på vilken B-vitamin det gäller. Ett för lågt intag av B-vitaminerna kan därför ha påverkan på hur vår förbränning fungerar, och även påverka vår prestationsförmåga och energinivå på träningspassen.

Olika frukter och grönsaker

Färgglada frukter och grönsaker är fyllda med vitaminer och mineraler.

Vitamin C och D är centrala komponenter för vårt immunsystem. Vitamin C är en antioxidant som skyddar cellerna mot fria radikaler och D-vitamin kan göra dig mer motståndskraftig mot infektioner. De båda behövs även för vår skelettbildning. Ett starkt skelett är väsentligt för dig med aktiv livsstil, eftersom det tolerera hög träningsnivå utan skador. Vitamin B12 och folsyra är viktiga för produktion av röda blodkroppar, som förser musklerna med syre, och behövs därför för vår prestationsförmåga. Även övriga vitaminer kan påverka vår prestationsförmåga negativt och vi orkar inte utföra fysisk aktivitet i lika hög grad. En aktiv livsstil kan även öka vårt vitaminbehov i och med att vi utsöndrar mer vätska och därmed även vitaminer, samt får en ökad omsättning av vitaminer.

Fettlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
AViktig för synen. Stimulerar skelettutveckling och immunsystemLever, mjölk, morötter
DÖkar upptaget av kalcium. Stimulerar skelettbildningSolens strålar, fet fisk
EFörsvar mot oxidativ stressNötter, avokado, matolja
KViktig för blodets koaguleringsförmågaLever, ägg, gröna bladgrönsaker

Fettlösliga vitaminer

 
D3 Vegan 3000 IE
 
Vitamin D3 1000 IE
 
Vitamin D3 3000 IE
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Vitamin E 400 IE
 
Vitamin K2 200
 
Vitamin D+K Vegan
 
Betakaroten Plus

Vattenlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
B1 (tiamin)Viktigt i kolhydratmetabolismenKött, baljväxter
B2 (riboflavin)Stimulerar nedbrytning av fett och kolhydraterÄgg, mjölk
B3 (niacin)Viktig för kolhydratsförbränning under aktivitetKött, nötter
B5 (pantotensyra)Komponent i metabolismen, Stimulerar produktion av näringsämnenKött, fullkornsprodukter
B6 (pyridoxin)Medverkar i metabolismen av protein och kolhydrater, produktion av blodkropparKött, grönsaker
B7 (biotin)Stimulerar metabolismen av fett, kolhydrater och proteinÄggula, gröna grönsaker
B9 (folsyra)Medverkar i DNA-bildning, produktion av blodkropparÄggula, spenat
C (askorbinsyra)Antioxidant, bidrar till kollagenbildning och järnabsorptionCitrusfrukter, nypon

Vattenlösliga vitaminer

 
B5 Pantotensyra 500
 
Biotin 5000
 
Vitamin C Pulver
 
Vitamin C pH-Neutral
 
Vitamin B6 100
 
Vitamin B6 25
 
Vitamin C 500
 
Vitamin B-Komplex 50
 
B12 1000 Metylerad

Multivitaminer med mineraler

Vi behöver vitaminer och mineraler varje dag för att våra kroppar ska fungera normalt, även om mängderna som krävs är mycket små. Behovet varierar bland annat beroende på vår kroppsstolek, ålder och kön samt på hur aktiva vi är.

Meningen med multivitaminer är att man med säkerhet ska få i sig alla livsviktiga vitaminer och mineraler på ett smidigt sätt, och då är det också viktigt att se till att ditt tillskott faktiskt gör det. Tillskott med multivitamin finns i flera olika varianter. De viktigaste ämnena som ska ingå i ett multivitamintillskott är vitaminerna A, C, D, E, B-vitaminerna B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 och B12 samt mineralerna zink, koppar, selen, mangan, krom och jod.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Vitaminer och mineraler för kvinnor

Vitaminer och mineraler för kvinnor

Vissa vitaminer och mineraler har kvinnor ett större behov av.
 
Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 
Vitaminsmoothie

Vitaminsmoothie

Blanda enkelt en hälsosmoothie med hampaprotein, chiafrön och nyponpulver.
 
Stor guide till D-vitamin

Stor guide till D-vitamin

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 
Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 
Vad är vitamin B12 bra för?

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen.
 
Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 
Stora guiden om Vitamin K

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 
Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
 
Fördelen med metylerade B-vitaminer

Fördelen med metylerade B-vitaminer

Läs om vad metylerade B-vitaminer är och vad de har för påverkan i vår kropp!
 
Stora guiden om Vitamin E

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 
Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 
Vitamin B3, niacin

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
 
Nyhet: Super Multivitamin Premium

Nyhet: Super Multivitamin Premium

Nu lanserar vi Super Multivitamin Premium - vår mest kompletta multivitamin!
 
Biotin för håret

Biotin för håret

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 
Snyggt solbrun med betakaroten

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 
Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 
Välj rätt salt - stor guide!

Välj rätt salt - stor guide!

Vilket salt är rätt för dig? Stor guide så att du kan hitta rätt i djungeln!
 
Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 
När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.