Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E fungerar som antioxidant som skyddar cellerna mot att åldras i förtid. Det är ett fettlösligt vitamin, så tänk på att även äta fett tillsammans med vitaminet för att kunna tillgodogöra dig det.

  • Vad är Vitamin E?
  • Tillskott av E-vitamin
  • Var finns det naturligt?

Vad är vitamin E?

Vitamin E är ett samlingsnamn på olika tokoferoler och tokotrienoler. Det fungerar som en antioxidant som skyddar kroppen mot oxidativ stress. Det är en ständigt pågående process som påskyndar cellernas åldrande och orsakas av att fria radikaler frisätts i blodet. När vi äter dåligt, stressar mycket, röker eller solar ökar utsöndringen av fria radikaler. Vitamin E avväpnar de fria radikalerna och skyddar cellerna från nedbrytning.

Vitamin E är fettlösligt, vilket betyder att vitaminet måste bindas till en fettsyra för att vi ska kunna tillgodogöra oss det.

Korg med oskalade nötter

Tillskott av E-vitamin

Dagsrekommendationen är 8 mg för kvinnor respektive 10 mg för män och gravida. Vi får generellt i oss lite för lite av E-vitamin i den dagliga kosten, så tillskott finns för dig som vill säkerställa ditt intag. E-vitamin ingår även i multivitaminer och ibland som fettsyretillskott, som fiskolja. Om du tar ett tillskott av E-vitamin, ska du helst göra det i samband med måltid, eftersom det behöver fett för att kunna tillgodogöras i kroppen.

Tillskott med vitamin E

 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus
 
Omega-3 Fiskolja
 
Vitamin E
 
Vitamin E

Biverkningar

Eftersom E-vitamin är fettlösligt, kan det också lagras i kroppen. Det krävs dock extremt stora mängder för att överdoseras, och håller man sig till rekommenderad dos finns det ingen risk för detta.

Var finns det naturligt?

Vitamin E finns rikligt i fettrika växtprodukter, som nötter och avokado. Tack vare sina egenskaper, förekommer det även som antioxidationsmedel i bland annat fiskoljetillskott.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Stora guiden om Vitamin K

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
  Vad är vitamin B12 bra för?

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen.
  Vitamin B3, niacin

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
  Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
  Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
  Vitaminer och mineraler för atleter

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Varför är D-vitamin viktigt?

Varför är D-vitamin viktigt?

Läs mer om D-vitaminbrist och mat som är rik på D-vitamin.
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Biotin för håret

Biotin för håret

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
  Vitamin B9, folsyra

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.