Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12, eller kobalamin, är viktigt för hjärnan och nervsystemets funktion och medverkar vid blodbildningen. Vitamin B12 finns bara naturligt i livsmedel som kommer från djur. Både veganer och vegetarianier riskerar däfrför att inte få i sig tillräckligt av vitaminet.

  • Vad är vitamin B12?
  • Vitamin B12 i kosten
  • Vitamin B12 som tillskott
  • Kan man ta för mycket B12?

Tillskott med B12

 
Vitamin B12
 
Folsyra+B6+B12+D
 
Vitamin B12 1000
 
Vitamin B-Komplex

Vad är vitamin B12?

Vitamin B12 kallas även kobalamin och är ett vattenlösligt vitamin som har många viktiga uppgifter i kroppen. B12 behövs för hjärnan och nervsystemets normala funktion och är även viktigt för bildningen av röda blodkroppar. För lite B12 i kosten kan leda till att man får blodbrist, vilket betyder att antalet röda blodkroppar (hemoglobin) är färre än normalt. Hemoglobin är det som hjälper till att transportera syre i blodet, och är det för lågt kan det visa sig genom trötthet, yrsel, stickningar i fötter och ben och andfåddhet.

Vitamin B12 är den minst lösliga av alla B-vitaminer och kan därför lagras något längre i kroppen än andra B-vitaminer. Vitaminet lagras i levern och en person som haft ett bra intag av vitaminet kan ha tillräckligt för upp till 5-10 år (i undantagsfall upp till 30 år).

Vitamin b12-kapslar och lax, kött, ägg, mjölk och räkor.

Vitamin B12 i MAT

Kött, fisk, ägg, skaldjur och mjölkprodukter är goda källor till vitamin B12. Vitaminet kan inte produceras av varken växter eller djur, utan det är bara bakterier som kan tillverka det. Djur kan sedan äta bakterierna och få i sig vitaminet. Växter däremot har inget behov av B12 och innehåller därför aldrig det. Den enda vegetabiliska källan till B12 är syrade grönsaker, som kan bilda lite av vitaminet genom mjölksyrabakterierna.

I vissa grönsaker och alger finns det typer av B-vitamin, men många av dessa typer kan människor inte tillgodogöra sig. Kroppen kan inte tillverka eget B12-vitamin utan du måste tillföra det via mat, dryck eller kosttillskott.

Tillskott av B12

Det finns flera sätt att få i sig ett tillskott av vitamin B12. Det finns i många olika multivitaminer, B-vitaminkomplex och som individuellt B-vitamin-tillskott. Dessutom är vissa livsmedel berikade med vitamin B12, exempelvis havre-, soja- och risdryck eftersom de annars saknar detta vitamin helt. Ekologiska varianter av dessa drycker berikas inte.

Multivitaminer

 
Multivitamin Kvinna
 
Multivitamin Man
 
Super Vitamins
 
B-Complex
 
Vitamin B-Complex
 
MultiVitaminer
 
Multivitamin Vegan

Den rekommenderade dagsdosen för en vuxen person är minst 2 mikrogram per dag (något mer för den som ammar), men den som äter animalisk kost får ofta i sig 5-15 mikrogram per dag. Det är i huvudsak veganer och vegetarianer som riskerar att inte komma upp i den rekommenderade dosen, men också lakto-ovo-vegetarianer då mängden B12 i mjölkprodukter ibland inte räcker. Dessa personer har därför ett extra stort behov av att tillföra vitamin B12 som kosttillskott för att undvika blodbrist.

Kan man Få för mycket B12-vitamin i kroppen?

Det rekommenderade dagliga intaget av vitamin B12 är 2 mikrogram per dag, men inga negativa effekter har kunnat visas vid ett högre intag än så. Ett intag av upp till 100 mikrogram kobalamin, oavsett om det kommer från kost eller kosttillskott, har inte visat tecken på att vara skadligt. Med det sagt är det givetvis bra att hålla ett öga på sina olika kosttillskott så att du vet den totala mängden av B12 som du får i dig dagligen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
 

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
 

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Biotin för håret

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
 

B-komplex

B-komplex är tillskott med alla B-vitaminer i samma produkt.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.