Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Kosttillskott i klimakteriet

Värmevallningar, humörsvängningar och sömnsvårigheter är vanliga besvär som drabbar många kvinnor i samband med klimakteriet. I denna artikel får du tips på kosttillskott som på olika sätt kan hjälpa till att lindra besvären.

Tips på produkter

 
Unstoppable
 
Munkpeppar Pulver
 
Elexir Pharma woho
 
Membrasin
 
Chello Forte B6
 
Balans Plus
 
Rejuvenate
 
Pukka Womankind

Kort om övergångsåldern

Kvinnor kommer vanligtvis in i klimakteriet, eller övergångsåldern, någonstans mellan 45 och 55 års ålder. Kroppens ägglossning avtar vilket medför att menstruationen också gör det, och samtidigt minskar äggstockarnas produktion av östrogen. Den minskade östrogenhalten är det som primärt orsakar problem för många kvinnor. Ofta handlar det om svettningar, sömnsvårigheter, humörsvängningar och torra slemhinnor. Vissa kvinnor får väldiga problem i och med klimakteriet, och väljer därför att äta kosttillskott speciellt anpassade för kvinnor, medan andra inte upplever några problem alls.

kosttillskott I KLIMAKTERIET

Du som har stora problem på grund av klimakteriet kan ha god hjälp av olika kosttillskott och hälsokost. Här listar vi några av de mest populära tillskotten i övergångsåldern och förklarar hur de hjälper kroppen.

Fytoöstrogener

Finns i växter och påminner mycket om det östrogen vi har i kroppen. I kroppen finns två typer av östrogenreceptor och det kroppsegna binder till den ena receptortypen (alfa) medan fytoöstrogener istället binder till den andra (beta). Fytoöstrogener har genom denna bindning en antiöstrogen effekt, något som visats ha positiva effekter vid klimakteriebesvär. Fytoöstrogener finns bland annat i soja, tofu, nötter, mungbönor, sesamfrön, rågbröd och äpplen.

Många kvinnor oroar sig för att en hög konsumtion av fytoöstrogener kan vara skadligt, men nivåerna man får i sig från en normal kost (även om man äter mycket soja) är så små att man inte behöver vara orolig.

Sojabönor med och utan skal i skålar.

Jättenattljusolja

En gul örtväxt vars frön man använder för att pressa till jättenattljusolja, eller GLA. Nattljusoljan innehåller rikligt med fettsyran gammalinolensyra (GLA) som tillhör gruppen av omega-6-fettsyror. GLA fungerar som föregångare till den hormonliknande substansen prostaglandin. Prostaglandiner är viktiga för normal funktion i bland annat menstruation, fosterutveckling, kontroll av blodtryck och vid inflammationer. Man har i vetenskapliga studier (1) sett att jättenattljusolja kan ha positiva effekter vid klimakteriebesvär då det verkar kunna bidra till att minska problemen med värmevallningar. Hur detta går till vet man inte exakt, men många kvinnor upplever förbättringar vid användande av nattljusolja.

Läkesilverax

En växt som traditionellt sett har använts mot lindriga klimakteriesymtom som värmevallningar, svettningar och sömnstörningar och är godkänt som naturläkemedel. I Sverige finns flera naturläkemedel med läkesilverax som är godkända för användning vid klimakteriebesvär. Läkesilverax innehåller växtöstrogener som verkar ha en svag östrogen effekt i kroppen. Vissa forskare menar dock att växtöstrogenerna kan öka tillgängligheten av serotonin och dopamin i hjärnan och att det är detta som göra att läkesilverax kan lindra problem med värmevallningar.

Tips på produkter

 
Efamol
 
GLA Nattljusolja
 
LadyCare
 
Remifemin
 
Meno Joy
 
Klimadynon
 
FemForte Balance

Munkpeppar

Munkpeppar kommer från trädet Vitex Agnus som främst växer kring Medelhavet. Traditionellt sett har den använts hos både människor och djur för att den verkat kunna dämpa sexualdriften och dessutom bidra till ett jämnare humör. En del kvinnor upplever därför att munkpeppar är hjälpsamt just vid svåra humörsvängningar i samband med klimakterium och PMS. I en del länder används munkpeppar redan som ett naturläkemedel mot PMS och därför undersöker nu den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) munkpeppar mycket noga för att fastställa hur det fungerar.

Havtorn

Havtornsbär är mycket näringsrika och växer bland annat längs hela den svenska kustremsan. Bären innehåller rikligt av vitaminer, mineraler och fettsyror, bland annat vitamin A, vitamin C och vitamin E. Det som gör bären unika och extra intressanta för kvinnor i klimakteriet är det rika innehållet av fettsyran omega-7. Denna fettsyra bidrar till att reglera fuktbalansen i slemhinnorna, vilket kan vara användbart för den som lider av torra slemhinnor som ett resultat av klimakteriet. Havtorn finns både som pulver och som kosttillskott, men det går också bra att plocka och äta de syrliga bären som de är.Havtornsbär i en träskål.

Vad händer i kroppen i övergångsåldern?

I genomsnitt inträffar den sista menstruationen vid 51 års ålder, men det kan variera och för vissa inträffar den redan vid 45 år, medan det för andra dröjer ända till 57 års ålder innan mensen helt upphör. I ett fåtal fall inträffar klimakteriet betydligt tidigare än vanligt, vilket kallas för prematur ovarialsvikt. Under klimakteriet är det vanligt att man får oregelbundna blödningar, något som håller i sig tills att den sista menstruationen inträffat.

Man kommer in i klimakteriet något år innan man får sin sista menstruationsblödning och sedan håller det i sig i några år framåt. Under dessa år sker många förändringar i kroppen, där den mest prominenta är minskningen av östrogennivåerna i kroppen. Det är just minskningen av östrogen som är orsaken till de besvär som många kvinnor upplever.

Så påverkar östrogen klimakteriet

Östrogen ärett hormon med många funktioner i kroppen och det påverkar såväl livmoder, slida och bröst som skelett och hjärna. I takt med att nivåerna av östrogen minskar förändras också de olika vävnaderna som hormonet påverkar.

Östrogen påverkar exempelvis livmoderns slemhinna och får den att tillväxa och få fler körtlar. När nivåerna av östrogen minskar kan man således få problem med torra slemhinnor i underlivet. Östrogen påverkar även skelettet och minskningen under klimakteriet gör att man förlorar en procentuell andel av benmassa varje år.

Även humöret påverkas av östrogen. Östrogen får oss att känna oss glada och motverkar stora svängningar i humöret. De minskade nivåerna kan därför göra att man under klimakteriet känner sig nedstämd samt att man får problem med humörsvängningar.

Referenser

[1] The effect of oral evening primrose oil on menopausal hot flashes: a randomized clinical trial. F Farzaneh, S Fatehi, MR Sohrabi, K Alizadeh. 2013.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Hur fungerar nattljusolja?

Hur fungerar nattljusolja?

Nattljusolja innehåller GLA och är populärt bland kvinnor i övergångsåldern.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Könsanpassad kost och träning

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
  RDI- och UL-värden

RDI- och UL-värden

I denna artikel finner du RDI och UL-värden för vuxna män och kvinnor.
  Ekologi samt KRAV-märkning på livsmedel

Ekologi samt KRAV-märkning på livsmedel

Små förändringar i dina vardagliga inköpsvanor gör skillnad!
  Nybörjarupplägg

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
  Beach 2011: träningsprogram killar

Beach 2011: träningsprogram killar

Effektivt träningsprogram för dig som vill komma i beachform till sommaren.
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  Bli stark

Bli stark

Är ditt mål att bli starkare? I denna artikel får du 9 tips för att komma dit.
  Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
  Synefrin

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Kom igång program för tjejer

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Tips som både gör skillnad och som är relativt lätta att implementera.
  Curcumin från gurkmeja

Curcumin från gurkmeja

Curcumin är ett aktivt ämne i gurkmeja och fungerar som kraftfull antioxidant.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
  Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
  Kom igång med din träning

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
  Allt om Q10

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.