Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Kosttillskott för äldre

Allt eftersom vi blir äldre, ändras både vårt näringsbehov och vårt levnadsmönster som också påverkar vad vi bör få i oss varje dag. I denna artikel har vi samlat några vanliga problem som kan uppstå i övre medelåldern, och tips på vad du kan välja för kosttillskott för ändamålet.

  • Minne och koncentration
  • Leder och skelett
  • Syn och ögon
  • Den äldre kvinnan och mannen


Det är viktigt att hålla sig aktiv genom livet.

Minne och koncentration

Med stigande ålder är det vanligt att vår kognitiva förmåga förändras och vårt minne försämras. Inte minst är det korttidsminnet som blir sämre när vi blir äldre. Genom att förse hjärnan med rätt näring, kan hjärnan få bättre förutsättningar att klara av åldrandet.

Koenzym Q10 är ett välkänt, vitaminliknande ämne som förekommer i riklig mängd i alla viktiga organ, speciellt hjärnan och hjärtat. Q10 har en antioxidativ verkan och hjälper till att motverka cellnedbrytning. Vi har en naturlig produktion av Q10 i kroppen, men denna produktion avtar kraftigt med stigande ålder, och börjar redan när vi är i 30-årsåldern. Låga nivåer av Q10 kan ge upphov till låg energi, orkeslöshet och koncentrationssvårigheter.

Lecitin är ett annat välkänt ämne som förekommer i kosttillskott som marknadsförs mot minne och koncentration. Lecitin är fosfolipider (fett), som finns i alla cellmembran och i vitala organ som hjärnan. Lecitin i kosttillskott utvinns främst från solros eller soja.

Minne och koncentration

 
BrainBoost
 
QURE Brain
 
Fosfatidylserin
 
Citikolin
 
Q10 300
 
Q10 100
 
Cognizin Citikolin
 
Clear Brain
 
Solroslecitin
 
Solroslecitin
 
Q10

Leder och skelett

Både stela leder och skör benstomme är vanligt bland äldre personer. Skör benstomme innebär att skelettet blir allt svagare, vilket i förlängningen kan leda till skador som benbrott. Det är viktigt att hålla sig aktiv genom livet, träning och aktivitet belastar skelettet och minskar risken för svag benstomme. Rätt näring är också viktigt, och här är kalcium, D-vitamin och K-vitamin tre intressanta komponenter.

Kalcium är en mineral som hjälper till att bygga upp skelett och tänder. Kalcium finns i riklig mängd i mjölkprodukter och mörkgröna bladgrönsaker. Det är dock även viktigt att få i sig en tillräcklig mängd D-vitamin, eftersom detta hjälper till vid inlagringen av kalcium. Vitamin D bidrar även till ett normalt immunsystem, och Livsmedelsverket rekommenderar ett högre intag av D-vitamin för personer över 75 år, då huden inte har samma förmåga att bilda D-vitamin från solen.

Vitamin K bidrar till benstommens mineralisering. Dessutom är det viktigt för en normal blodkoagulation. En kombination av D-vitamin och K-vitamin är det allra bästa för att säkerställa intaget av båda dessa vitamin.

Stela leder kan uppkomma av olika orsaker, och det finns näringsämnen som är speciellt intressanta för ledernas rörlighet. MSM är naturligt svavel som finns i kroppens ben och bindväv. MSM kan även kombineras med hyaluronsyra och glukosamin.

Kollagen är ett annat välkänt ämne som blivit extra populär som kosttillskott på senare tid. Kollagen är ett protein som finns naturligt i all kroppens bindväv, bland annat i leder och brosk, där det ansvarar för att upprätthålla strukturen. Då kollagen även finns i hud och hår, förekommer det också vanligen i kosttillskott för hud, hår och naglar.

Nypon är rikt på C-vitamin som bidrar till kollagenbildningen, och innehåller även galaktolipider som studerats för sin påverkan på ledrörlighet. Nyponpulver och nyponextrakt är vanligt inte minst som kosttillskott för tävlingshästar som sliter på sina leder mycket.

Leder och benstomme

 
Vitamin D3 5000 IE
 
Vitamin D+K
 
MSM Pulver
 
Vitamin D3 2500 IE
 
Hyaluronsyra Plus
 
MSM Kapslar
 
Collagen Pulver
 
Kalcium 800
 
Nyponkapslar
 
Vitamin K2 200
 
Collagen Plus
 
Nyponpulver EKO

Syn och ögon

En försämrad syn drabbas nästan alla av vid stigande ålder, och det börjar inte sällan redan i medelåldern. Du har säkert någon gång hört att du ska äta morötter för en bra syn, och anledningen till det är dess innehåll av A-vitamin. Vitamin A är mest känt som ögonens vitamin, då det bidrar till en normal syn och slemhinnor, däribland mörkerseendet.

Även blåbär är omdiskuterat för sitt innehåll av näring till ögonen, och det beror på den rika mängden antioxidanter som finns i blåbär. Antioxidanter motverkar cellernas föråldring, och blåbärets lutein och antocyaner hjälper även till vid näthinnans normala funktion.

Syn och ögon

 
Blue Eye
 
Super Lutein
 
Wonderful Eyes
 
Blåbär Extrakt

Den äldre kvinnan och mannen

Mycket av det som kvinnor och män besväras av är lika, men det finns några faktorer som skiljer sig. Kvinnor efter klimakteriet får en minskad produktion av hormonet östrogen, vilket ger många förändringar och besvär i kroppen. Att äta tillskott av isoflavoner kan för vissa vara till hjälp vid klimakteriebesvär. Isoflavoner fungerar som växtöstrogener och utvinns från bland annat soja.

Torra slemhinnor är ett annat vanligt problem som kan drabba både män och kvinnor. Omega-7 är en fettsyra som hjälper till att motverka torra slemhinnor. Omega-7 är en ovanlig fettsyra som finns i bland annat havtorn.

Mannen i stigande ålder kan uppleva prostatabesvär med nedsatt blåsfunktion. Det kan visa sig som att du behöver gå upp många gånger på natten till toaletten, vilket i sin tur stör nattsömnen. Det finns kosttillskott och naturläkemedel för dessa besvär, som vanligen innehåller extrakt från pumpa eller kvanne.

Äldre kvinnan och mannen

 
Uretin
 
Buckthorn Kapslar
 
Membra Femin
 
Holistic UriBalans
 
Läkemalva
 
Membrasin

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ett kosttillskott ska fungera över tid. Läs mer om det här!
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  Svenskt Kosttillskott är ett av Årets Superföretag 2020

Svenskt Kosttillskott är ett av Årets Superföretag 2020

Svenskt Kosttillskott har kvalat in på listan över Årets Superföretag 2020.
  Svenskt Kosttillskott släpper flytande kollagen

Svenskt Kosttillskott släpper flytande kollagen

Svenskt Kosttillskott lanserar en nykomling i utbudet av kollagen.
  Guide: hudvård för mogen hud

Guide: hudvård för mogen hud

Ta hand om mogen hud och minska fina linjer med rätt kost & hudvård.
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

Läs om D-vitamin och hur det tas upp i kroppen av olika kosttillskott
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hjärnhälsa del 4: Läs mer om hur vår hjärna påverkas av att bli äldre
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Allt om reishi

Allt om reishi

Läs om supersvampen reishi och vad den används till.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Vad är kisel?

Vad är kisel?

Kisel är ett ämne som kan hjälpa både hud, hår och leder att bli starkare.
  Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
  Nybörjarupplägg

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
  Curcumin från gurkmeja

Curcumin från gurkmeja

Åmnet curcumin är intressant för hälsan och lederna utifrån flera aspekter.
  Ekologi samt KRAV-märkning på livsmedel

Ekologi samt KRAV-märkning på livsmedel

Små förändringar i dina vardagliga inköpsvanor gör skillnad!
  Synefrin

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
  Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna