Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

När ska man ta sina kosttillskott?

Om du äter flera olika kosttillskott kan det vara svårt att veta vilken tid på dygnet du ska ta dom för bästa upptag. När du ska ta dina tillskott kan exempelvis bero på vilken vitamin eller mineral det är och vilka egenskaper de har.

kapslar med kosttillskott

Det finns många olika typer av kosttillskott.

Olika typer av kosttillskott

Vitaminer kan man dela upp i vattenlösliga och fettlösliga vitaminer. Exempel på en vattenlöslig vitamin är C-vitamin som kan tas på tom mage när som helst under dagen. D-vitamin är en fettlöslig vitamin och behöver fett för att kunna tas upp av kroppen vilket gör att de är bra att ta i samband med mat. Omega-3 som är en fettsyra är därför bra att ta tillsammans med D-vitamin. Multivitamin är också bra att ta i samband med måltid. Probiotika och matsmältningsenzymer är bra att inta i början av måltiden, exempelvis vid frukost.

Kosttillskott att ta på morgonen

Kosttillskott som är lämpliga att inta på morgonen brukar man generellt säga är de som bidrar till ökad energi eller tas i samband med måltid, i detta fall frukost. På morgonen kan det även vara lämpligt att ta örter eller rotextrakt som sägs öka energin.

Kalcium och koppar - Lämplig att ta på morgonen då de aktiverar kroppens nervsystem.

Vitamin B och B-komplex

Q10

Vitamin D

Vitamin C

Multivitamin

Probiotika / matsmältningsenzymer

Rosenrot

Guarana

Kostillskott för morgonen

 
Rosenrot Premium
 
Guarana
 
Multivitamin Premium
 
Rosenrot Plus
 
Vitamin C pH-neutral
 
Q10 300
 
Probiotic Vital
 
MultiVitaminer
 
Koppar
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Vitamin B-Komplex
 
Vitamin C

Kosttillskott att ta under dagen

Några typer av kosttillskott lämpar sig bra att ta under hela dagen och ibland även på tom mage. Exempel på dessa tillskott är omega-3, antioxidanter, greens och alger samt järn som ger bäst upptag på tom mage.

Kosttillskott att ta på kvällen

Kvällstid är det viktigt att stödja kroppen för återhämtning och avslappning. På kvällen är det därför bra att ta tillskott som behövs intas med mat, i detta fall middag eller som bör tas inom närmsta timmen vid läggdags. Under kvällen kan det vara lämpligt att ta örter eller rotextrakt som sägs vara bra vid sömnproblem och stress.

Magnesium och zink - två mineraler som är lämpliga att ta på kvällen eftersom de aktiverar kroppens parasympatiska nervsystem.

Ashwagandha

Reishi

Vitamin C

Kosttillskott för kvällen

 
Reishi extrakt
 
Kalium+Magnesium
 
Zink Plus
 
Ashwagandha Prem.
 
Vitamin C 1000 +
 
Magnesium 800
 
Omega-3 Plus

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

I den här artikeln får du de bästa tipsen på hur du boostar din hjärnhälsa!
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hjärnhälsa del 4: Läs mer om hur vår hjärna påverkas av att bli äldre
  Allt om Q10

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Hårvård för fett hår

Hårvård för fett hår

Lär dig allt om hårvård för fett hår och bli av med dina problem för gott!
  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Fett för träning

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
  Allt om reishi

Allt om reishi

Läs om supersvampen reishi och vad den används till.