Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Mat och kosttillskott under graviditeten

Under en graviditet kan det dyka upp många frågor kring kosten - vad bör en gravid kvinna äta, hur mycket och vilka kosttillskott kan bli aktuella? Här har vi samlat massor av råd och tips inför den omtumlande tiden som gravid.

Tips på produkter

 
Omega-3 Fiskolja
 
Järn
 
Kalcium + magn.
 
D3 Vegan 3000 IE
 
Folsyra+B6+B12+D
 
Antarctic Krill Oil
 
Folsyra

Mat för gravida

Det allra viktigaste är att äta bra, näringsrik mat som innehåller de vitaminer, mineraler och andra ämnen som kroppen behöver när den ska producera en ny människa. Graviditeten innebär ett ökat näringsbehov med omkring 200-400 kalorier per dag, beroende på i vilken trimester man befinner sig och hur kosten sett ut tidigare. Detta påverkas förstås även av hur mycket man tränar, men eftersom många kvinnor trappar ned på intensiteten på träningen under graviditeten ökar inte kaloribehovet så mycket. Det är inte lämpligt att gå på diet under en graviditet, precis som att det inte heller är lämpligt att äta obegränsat med ohälsosam mat.

Gravid kvinna äter sallad.

Kosttillskott för gravida

Det är alltid bra att rådgöra med sin barnmorska om sin kost och vilka ämnen som kan behöva fyllas på genom kosttillskott, men här har vi samlat några generella tips på ämnen som många kvinnor har behov av under graviditeten.

Folsyra

Kvinnor som planerar att bli gravida eller är gravida rekommenderas av Livsmedelsverket att ta 400 mg folsyra dagligen, eftersom folsyran har en rad viktiga roller i fostrets utveckling. Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin och är nödvändiga för cellernas ämnesomsättning och för bildandet av röda blodkroppar. Folat finns naturligt i kosten, exempelvis i linser, bönor, baljväxter och mörkgröna bladgrönsaker men många kvinnor får i sig för lite av detta viktiga ämne sett till hur mycket som behövs vid en graviditet. Folsyra är ett konstgjort framställt folat som är lättare för kroppen att ta upp. Brist på folat ger i allvarliga fall blodbrist (anemi) och kan leda till att fostret inte utvecklas normalt under graviditeten utan får ryggmärgsbråck.

Järn

Järn är viktigt för bland annat bildandet av röda blodkroppar och brist på järn kan leda till blodbrist för både mamma och foster. Mödravårdscentralen tar regelbundet blodprover på hemoglobin för att förebygga järnbrist och rekommenderar vilken typ av järntillskott som kan vara aktuellt om hemoglobinvärdet är för lågt. Det är långt ifrån alla kvinnor som behöver järntillskott och för höga järnvärden kan vara giftigt, så rådgör alltid med barnmorska innan du påbörjar ett extra intag av järn. Såhär ser Livsmedelsverkets rekommendation ut för järnintag hos kvinnor:

Flickor 14-17 årKvinnor i fertil ålderÖvriga vuxna
Mängd järn som behövs15 milligram15 milligram9 milligram

Kalcium

En annan mineral som det är viktigt att få tillräckligt av är kalcium, som bland annat bidrar till utvecklingen av barnets tänder och benstomme. Kalcium finns naturligt i bland annat mjölkprodukter och ägg men går även att ta som kosttillskott.

Fleromättat fett

De fleromättade omega-3-fettsyrorna (huvudsakligen EPA och DHA) är nödvändiga för att fostret ska kunna utvecklas normalt och hålla sig friskt. DHA är särskilt viktigt för utvecklingen av det ofödda barnets hjärna och nervsystem. Fleromättade fettsyror finns bland annat i fet fisk, rapsolja och valnötter. Precis som med vitaminer och mineraler måste man få i sig omega-3 genom kosten, eftersom kroppen inte kan bilda det själv.

Fisk och skaldjur är rika på både omega- 3, vitamin D, jod och selen som kroppen behöver extra utav under graviditeten och därför är det bra att äta fisk 2-3 gånger i veckan. Hör du till dem som inte äter fisk så ofta kan du välja tillskott av omega-3 istället. Här kan du läsa mer om det fleromättade fettet från omega-3. Rekommendationerna varierar kring vilka fiskar som går bra att äta under graviditeten, så fråga din barnmorska för att vara på den säkra sidan.


Laxfiléer i skivor på en skärbräda.

D-vitamin

Vitamin D hjälper kroppen att ta upp kalcium - därför är det extra viktigt att få i sig D-vitamin via kosten eller som kosttillskott. D-vitamin finns i exempelvis fisk, ägg och mjölk. Solen är dock den största källan till vitamin D, då solens strålar gör att vitaminet bildas naturligt i huden. Däremot är för mycket exponering för sol inte heller bra i längden eftersom det ökar risken för att bränna sig, så det gäller att sola med måtta även under graviditeten.

Jod

Ett annat viktigt mineral är jod, som är tillsatt i vårt salt på grund av våra jodfattiga jordar. Jod är viktigt både för din och barnets sköldkörtelfunktion. Välj därför gärna ett hushållssalt som är jodberikat.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  CrossFit: grunder

CrossFit: grunder

Låt dig inspireras av Peter Bláha som berättar om grunderna i CrossFit.
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
  Måltidsersättning: Så lyckas du

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
  Gör en renande detox med juice

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
  Dextros

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
  BMI

BMI

BMI är ett vanligt använd mått för kroppsfett - läs mer om det här!
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
  Rena kroppen från vintertorrhet

Rena kroppen från vintertorrhet

Få värdefulla tips på hur du blir av med din vintertorra hud.
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Kom igång program för tjejer

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Vitamin B9, folsyra

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
  Ekologi samt KRAV-märkning på livsmedel

Ekologi samt KRAV-märkning på livsmedel

Små förändringar i dina vardagliga inköpsvanor gör skillnad!
  Nybörjarupplägg

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
  Därför är kalcium bra för dig

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
  Stor guide till vitamin D

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
  Därför är järn bra för hälsan

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsbiktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Är jod viktigt för oss?

Är jod viktigt för oss?

Jod krävs för att hormonproduktionen ska fungera och finns i berikat bordssalt.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.