Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Hur fungerar nattljusolja?

Nattljusolja är rikt på GLA och används som naturmedel både för insidan och utsidan. Framförallt är det kvinnor i övergångsåldern som kan ha nytta av de naturliga fettsyrorna som växten ger oss.

Nattljusolja

 
GLA Nattljusolja
 
Efamol
 
Jättenattljusolja
 
Nattljusolja
 
Linfrö-Nattljusolja

Nattljusoljans ursprung

Den gula örtväxten nattljus är en vanligt förekommande växt som, precis som namnet avslöjar, är vackrast till kvällen. Dess ursprung härstammar från Nordamerika, men växten har spridit sig till stora delar av Europa och finns även i Sverige. Av nattljusets frön pressar man nattljusolja, eller jättenattljusolja som det även kallas, för att ta tillvara på dess positiva egenskaper. Oljan har under lång tid använts som naturmedel och det är främst för sitt rika innehåll av fettsyran GLA, gammalinolensyra, som den är uppskattad. GLA hör till gruppen omega-6, som har flera välgörande egenskaper.

Händer håller i gula nattljusblommor och flaska med nattljusolja.

Tillskott och dosering

Nattljusolja används idag av flera olika skäl, där dämpning av klimakteriebesvär och PMS är det främsta. Det är just innehållet av GLA som tycks vara hemligheten bakom nattljusoljans effekt, då GLA fungerar som föregångare till den hormonliknande substansen prostaglandin i kroppen.

Mer forskning behöver göras för att kunna dra tillräckliga slutsatser kring hur det fungerar, men det finns undersökningar som visar förbättrade symptom hos kvinnor i övergångsåldern. I en studie* testade man kopplingen mellan intag av nattljusolja och upplevelsen av värmevallningar i samband md klimakteriet. 56 kvinnor deltog i studien, som varade under en sexveckorsperiod. Samtliga kvinnor genomgick test innan och efter perioden genom att placeras på en flergradig skala som angav vilken nivå problemen omfattade. Kvinnorna tilldelades två kapslar dagligen med 500 mg nattljusolja, alternativt ren placebo. Efter perioden placerades kvinnorna på skalan igen och resultatet visade en tydlig sänkning av problemen med värmevallningar hos de kvinnor som fått nattljusoljan tilldelad, i jämförelse med placebogruppen.

nattljusolja i en flaska

Nattljusolja finns att tillgå som kosttillskott i både flytande och kapslad form. I nuläget finns inget rekommenderat dagsintag för ämnet, men de flesta produkter på marknaden brukar innehålla runt 1 gram nattljusolja, varav 100 mg utgörs av GLA, och det anses vara en rimlig dos.

Nattljusolja används även vid irriterad hud och problemhud, som akne och eksem. Omega-6 verkar närande för huden och GLA tycks ha en lugnande effekt. Oljan kan då strykas direkt på huden och användas som hudvårdsprodukt och många som testat upplever en minskad irritation i huden efteråt.

Tips! Läs vår stora guide om hudvård för torr hud här!

*Referens: The effect of oral evening primrose oil on menopausal hot flashes: a randomized clinical trial. F Farzaneh, S Fatehi, MR Sohrabi, K Alizadeh. 2013.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Proteinrik mintglass

En ljuvligt god glass med smak av choklad och mint som dessutom är nyttig!
 

Raw Chokladglass

Bjud på en glass med mycket chokladsmak som både är nyttig och god.
 

Kalorifri BCAA glass

Gör en frisk BCAA isglass som du med fördel intar i samband med din träning.
 

Kalori- och fettfri isglass

Ett underbart glassrecept som varken innehåller kalorier eller fett.
 

Nyttig isglass med kiwi

En nästintill fett- och kalorifria BCAA isglass - perfekt för dig som tränar.
 

Nyttig jordgubbsglass

Proteinfylld och nyttig jordgubbsglass boostad med macapulver för en extra kick!
 

Vegansk acaiglass

En vegansk och underbart somrig glass på banan, hallon och acai.
 

Nyttig bananglass

Bananglass är ett perfekt mellanmål som gör sig lika bra till helgmyset!
 

Isglass med BCAA och vattenmelon

Isglass med BCAA och smak av frisk vattenmelon.
 

Allt om Omega-6

Omega-6 är viktiga fettsyror som är av betydelse för cellproduktionen.
 

Raw acaiglass

God och nyttig glass med smak av hallon och acai.
 

Så fungerar selen

Selen är en antioxidant och har betydelse för hårets och naglarnas kvalitet.
 

Hur fungerar eteriska oljor?

Varför är eteriska oljor så intressanta och populära? Läs om deras effekt.
 

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 

Så fungerar rödbetsjuice

Rödbetor är fulla av nitrater med gynnsam effekt på idrottaren.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
 

Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröoljan är rik på omega-3 - ett perfekt alternativ till fiskoljan!
 

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
 

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
 

Proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
 

GI-smoothie

En frukostsmoothie som passar dig som äter lite mindre kolhydrater.
 

Proteinmousse

En fyllig och tungkittlande proteinrik mousse!
 

Det här är L-teanin

Teanin är en aminosyra som kan bidra till ökat lugn och bättre koncentration.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
 

Det här är L-lysin

Lysin är en essentiell aminosyra som kan vara till hjälp vid viktnedgång.
 

Stor guide: det här är vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!