Håll förkylningen borta

Förkylningsrisken är stor för oss alla, inte minst under höst och vinter, men hur mottagliga vi är beror till stor del på hur vi lever. Här får du veta mer om hur du med enkla medel kan förebygga förkylningar och hur du lindrar dem om du ändå blir smittad.

  • Förebygg symtom
  • Lindra besvär

Förebygg symtom

Det lättaste sättet att undvika förkylningar, och avsevärt korta ner dem, är att från början ha ett starkt immunsystem. Det finns några knep du kan använda för att förbättra möjligheterna till ett fungerande immunsystem.

Förkyld tjej snyter sig

Din livsstil är avgörande för hur mottaglig du är för virus och infektioner. Sund och varierad kost med mycket näringsämnen och regelbunden träning är grundläggande för att hålla dig frisk. Att stressa ner ordentligt och sova gott varje natt har också stor betydelse för hur vi mår.

Probiotika är livsmedel som innehåller levande bakteriekultur. Vi har goda bakterier naturligt i vårt tarmsystem, som hjälper till att motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. Probiotika förekommer främst i syrade livsmedel, som filmjölk och surkål, och finns även som kosttillskott.

Vitamin D får vi främst genom solens strålar, vilket innebär att vi under de mörka vintermånaderna ofta får i oss för lite. Vitamin D har många uppgifter i kroppen, men bland annat ingår det i immunsystemet.  Ett alltför litet intag av kan därför öka risken för förkylningar.

Lindra besvär

Trots att vi gör vårt bästa för att undvika förkylningar, kommer det ändå tillfällen då även vi blir smittade. Det finns inget botemedel mot förkylningar eftersom det orsakas av virus, däremot finns livsmedel som sägs kunna lindra besvären.

Vitamin C är ett av våra mest omtalade vitaminer som vi tidigt får lära oss att vi behöver för att vara friska. Det finns inga fastslagna belägg för att extra tillskott av vitamin C verkligen fungerar för att lindra förkylningssymptom, men det har en viktig roll i immunsystemet och fungerar som antioxidant. Om du vill testa att lindra förkylningen är en lagom dosering 1 gram 2-3 gånger dagligen i ett par dagar.

Apelsiner

Ingefära har länge använts som en kryddig smaksättning i mat, men används också som en hälsokostprodukt. Ingefäran innehåller gingeroler som ger den värmande effekten i kroppen. Det är även en god källa till flera vitaminer och mineraler som behövs för immunsystemets funktion. Bland annat innehåller den vitamin C, E och koppar som fungerar som antioxidanter och vitamin B6 som motverkar trötthet.

Vitlök har visat sig ha antibakteriella egenskaper och är rik på antioxidanter som vitamin C och olika svavelföreningar, som bidrar till ett normalt immunsystem. Vitlökskapslar är ett bra alternativ för den som inte vill äta stora mängder vitlök, och många kapslar är dessutom luktfria.

Echinacea, även kallad röd solhatt, är vanligt förekommande i naturläkemedel för att lindra förkylningssymptomen om man äter det precis innan förkylningen bryter ut. Det finns flera studier som påvisar ett positivt resultat, men ungefär lika många påstår att de inte ger någon effekt alls. Det bästa är att testa själv.

Följ dessa råd, så hittar du förmodligen något som fungerar för dig!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost