Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Håll förkylningen borta

Förkylningsrisken är stor för oss alla, inte minst under höst och vinter, men hur mottagliga vi är beror till stor del på hur vi lever. Här får du veta mer om hur du med enkla medel kan förebygga förkylningar och hur du lindrar dem om du ändå blir smittad.

  • Förebygg symtom
  • Lindra besvär

Vitaminer

 
Vitamin D3 2500 IE
 
Vitamin C
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Vitamin C Pulver
 
Vitamin C 1000 +

Förebygg symtom

Det lättaste sättet att undvika förkylningar, och avsevärt korta ner dem, är att från början ha ett starkt immunsystem. Det finns några knep du kan använda för att förbättra möjligheterna till ett fungerande immunsystem.

Kvinna som sitter med en filt runt sig och snytpapper i ena handen och en varm kopp te i andra.

Din livsstil är avgörande för hur mottaglig du är för virus och infektioner. Sund och varierad kost med mycket näringsämnen och regelbunden träning är grundläggande för att hålla dig frisk. Att stressa ner ordentligt och sova gott varje natt har också stor betydelse för hur vi mår.

Probiotika är livsmedel som innehåller levande bakteriekultur. Vi har goda bakterier naturligt i vårt tarmsystem, som hjälper till att motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. Probiotika förekommer främst i syrade livsmedel, som filmjölk och surkål, och finns även som kosttillskott.

Vitamin D får vi främst genom solens strålar, vilket innebär att vi under de mörka vintermånaderna ofta får i oss för lite. Vitamin D har många uppgifter i kroppen, men bland annat ingår det i immunsystemet.  Ett alltför litet intag av kan därför öka risken för förkylningar.

Lindra besvär

Trots att vi gör vårt bästa för att undvika förkylningar, kommer det ändå tillfällen då även vi blir smittade. Det finns inget botemedel mot förkylningar eftersom det orsakas av virus, däremot finns livsmedel som sägs kunna lindra besvären.

Vitamin C är ett av våra mest omtalade vitaminer som vi tidigt får lära oss att vi behöver för att vara friska. Det finns inga fastslagna belägg för att extra tillskott av vitamin C verkligen fungerar för att lindra förkylningssymptom, men det har en viktig roll i immunsystemet och fungerar som antioxidant. Om du vill testa att lindra förkylningen är en lagom dosering 1 gram 2-3 gånger dagligen i ett par dagar.

Ingefära har länge använts som en kryddig smaksättning i mat, men används också som en hälsokostprodukt. Ingefäran innehåller gingeroler som ger den värmande effekten i kroppen. Det är även en god källa till flera vitaminer och mineraler som behövs för immunsystemets funktion. Bland annat innehåller den vitamin C, E och koppar som fungerar som antioxidanter och vitamin B6 som motverkar trötthet.

Vitlök har visat sig ha antibakteriella egenskaper och är rik på antioxidanter som vitamin C och olika svavelföreningar, som bidrar till ett normalt immunsystem. Vitlökskapslar är ett bra alternativ för den som inte vill äta stora mängder vitlök, och många kapslar är dessutom luktfria.

Vi rekommenderar

 
Echinaforce
 
Ingefära
 
Probioplex
 
Vitlökskapslar

Echinacea, även kallad röd solhatt, är vanligt förekommande i naturläkemedel för att lindra förkylningssymptomen om man äter det precis innan förkylningen bryter ut. Det finns flera studier som påvisar ett positivt resultat, men ungefär lika många påstår att de inte ger någon effekt alls. Det bästa är att testa själv.

Följ dessa råd, så hittar du förmodligen något som fungerar för dig!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
 

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
 

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
 

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

Vitlöksfräst kyckling med ris

En ljuvligt god blandning med kyckling, grönsaker och stekt ris.
 

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
 

Amaranth - litet frö med näringsrikt innehåll

Amaranth är ett frö med stort näringsinnehåll och många användningsområden.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
 

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
 

Vad är Clean Eating?

Clean Eating och Paleo är dieter som baseras på ren mat.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Shea som hudvård

Sheasmör är näringsrikt och passar utmärkt som hudvårdsprodukt.
 

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
 

Guide: hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
 

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Syrlig msm- och nyponsmoothie

Starta varje dag med en syrlig och uppiggande "ledsmoothie" fylld med näring.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.