Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Håll förkylningen borta

Risken för att smittas av förkylning eller vintersjukdomar är stor för oss alla, inte minst under höst och vinter, men hur mottagliga vi är beror till stor del på hur vi lever. Här får du veta mer om hur du med enkla medel kan förebygga förkylningar och vintersjukdomar samt hur du lindrar dem om du ändå blir smittad.

Tips på produkter

 
Vitamin D3 5000 IE
 
Probiotic Premium
 
Super Quercetin
 
QURE Liposomal C
 
D3 Vegan 3000 IE
 
Vitamin C 1000 +
 
Probiotic Vital
 
Vitamin C Pulver
 
Vitamin E
 
Better You Handsprit

Hur undviker jag att bli förkyld?

Det lättaste sättet att undvika förkylningar och vintersjukdomar, och avsevärt korta ner dem, är att från början ha ett starkt immunsystem. Det finns några knep du kan använda för att förbättra möjligheterna till ett fungerande immunsystem.

Din livsstil är avgörande för hur mottaglig du är för virus och infektioner. Sund och varierad kost med mycket näringsämnen och regelbunden träning är grundläggande för att hålla dig frisk. Att stressa ner ordentligt och sova gott varje natt har också stor betydelse för hur vi mår, liksom att vara noga med att tvätta händerna före maten och när du varit ute. Kropp och sinne måste hinna återhämta sig och ju mer utsatt du är för stress desto större löper chansen att till slut bli förkyld eller sjuk.

Vintersjukdomar

Vanliga vintersjukdomar är förkylning, vinterkräksjuka, halsfluss men också rethosta. Många experter tror att virus trivs bra i kylan och gör att det sprids lättare. Andra tror att det är för att vi är mer inne och umgås mer med varandra. Det finns enkla sätt för att undvika att bli sjuk under vintern. Att hålla en god handhygien är viktigt då händerna är vanliga smittbärare. Tvätta händerna med tvål och vatten samt använda handsprit som tar död på virus och bakterier. Det är viktigt att motionera regelbundet och få frisk luft genom att vara ute för att hålla upp immunförsvaret. Kvinna som sitter med en filt runt sig och snytpapper i ena handen och en varm kopp te i andra.

Ett starkt immunförsvar minskar chansen för förkylningar och vintersjukdomar.

Probiotika är livsmedel som innehåller levande bakteriekultur. Vi har goda bakterier naturligt i vårt tarmsystem, som hjälper till att motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. Probiotika förekommer främst i syrade livsmedel, som filmjölk och surkål, och finns även som kosttillskott.

D Vitamin får vi främst genom solens strålar, vilket innebär att vi under de mörka vintermånaderna ofta får i oss för lite. Livsmedel som är natuligt rika på vitaminet är bland annat fet fisk, kött, äggula och matfett. D vitamin har många uppgifter i kroppen, men bland annat ingår det i immunsystemet. Ett alltför litet intag av kan därför öka risken för förkylningar. Läs mer om D vitamin.

Tänk på! En näringsrik kost gör gott för både immunförsvaret som för resten av kroppen.

hur Lindrar jag förkylningsbesvären & behåller ett starkt immunförsvar?

Trots att vi gör vårt bästa för att undvika förkylningar och vintersjukdomar, kommer det ändå tillfällen då även vi blir smittade. Det finns inget botemedel mot förkylningar och vintersjukdomar eftersom det orsakas av virus, däremot finns livsmedel som sägs kunna lindra besvären.

Vitamin C är ett av våra mest omtalade vitaminer som vi tidigt får lära oss att vi behöver för att vara friska. Det finns inga fastslagna belägg för att extra tillskott av vitamin C verkligen fungerar för att lindra förkylningssymptom, men det har en viktig roll i immunsystemet och fungerar som antioxidant. C-vitamin i mat hittar du i bland annat apelsin, paprika och broccoli. Om du vill testa att lindra förkylningen är en lagom dosering 1 gram 2-3 gånger dagligen i ett par dagar.

Ingefära har länge använts som en kryddig smaksättning i mat, men används också som en hälsokostprodukt. Ingefäran innehåller gingeroler som ger den värmande effekten i kroppen. Det är även en god källa till flera vitaminer och mineraler som behövs för immunsystemets funktion. Bland annat innehåller den vitamin C, vitamin E och koppar som fungerar som antioxidanter och vitamin B6 som motverkar trötthet.

Vitlök har visat sig ha antibakteriella egenskaper och är rik på antioxidanter som vitamin C och olika svavelföreningar, som bidrar till ett normalt immunsystem. Vitlökskapslar är ett bra alternativ för den som inte vill äta stora mängder vitlök, och många kapslar är dessutom luktfria.

Echinacea, även kallad röd solhatt, är vanligt förekommande i naturläkemedel för att lindra förkylningssymptomen om man äter det precis innan förkylningen bryter ut. Det finns flera studier som påvisar ett positivt resultat, men ungefär lika många påstår att de inte ger någon effekt alls. Det bästa är att testa själv.

Super Quercetin innehåller naturliga flavonoider.Quercetin förekommer naturligt i frukt och bär, men flavonoidhalten minskar snabbt efter du börjat skala eller skära i dem. I just detta tillskott är bromelain och vitamin C tillsatt för bästa effekt. Vitamin C fungerar antioxidativt och bidrar till ett normalt immunsystem.

Tips på produkter

 
Ingefära Premium
 
Vitamin C 1000 +
 
Echinaforce
 
Manuka Halstablett
 
Kan Jang
 
Vitamin B6
 
Ingefära

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Alla tips du behöver för att undvika att smittas av virus och bakterier.
  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Vitlök som hälsokost

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
  Amaranth - litet frö med näringsrikt innehåll

Amaranth - litet frö med näringsrikt innehåll

Amaranth är ett frö med stort näringsinnehåll och många användningsområden.
  Smoothie med kollagen och vitamin C

Smoothie med kollagen och vitamin C

Uppfriskande smoothie med kollagen och syrlig smak av apelsin och banan.
  Varför är D-vitamin viktigt?

Varför är D-vitamin viktigt?

Läs mer om D-vitaminbrist och mat som är rik på D-vitamin.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Maghälsa del 4:2: Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora. Läs mer!
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Därför blir vi sjuka - sanningar och myter

Därför blir vi sjuka - sanningar och myter

Blir vi sjuka av kyla? Kan C-vitamin motverka förkylningar? Få svaren här!
  D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

D-Pearls från Pharma Nord - naturligt vitamin D3

Läs om D-vitamin och hur det tas upp i kroppen av olika kosttillskott
  Våra märkningar och certifieringar

Våra märkningar och certifieringar

Här kan du läsa om olika märkningar och vad de står för.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Guldmjölk med ingefära

Guldmjölk med ingefära

Enkelt & värmande recept på guldmjölk med ingefära, kardemumma och kanel.
  Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Så här stärker du immunförsvaret med smartare kostval.
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.