Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Håll förkylningen borta

Förkylningsrisken är stor för oss alla, inte minst under höst och vinter, men hur mottagliga vi är beror till stor del på hur vi lever. Här får du veta mer om hur du med enkla medel kan förebygga förkylningar och hur du lindrar dem om du ändå blir smittad.

I denna artikel kan du läsa om:

Vitaminer

 
Vitamin B6
 
Vitamin C
 
Vitamin D3 5000 IE
 
D3 Vegan 3000 IE
 
Vitamin E
 
Probiotic Vital
 
Vitamin C Bioflavon

Hur undviker jag att bli förkyld?

Det lättaste sättet att undvika förkylningar, och avsevärt korta ner dem, är att från början ha ett starkt immunsystem. Det finns några knep du kan använda för att förbättra möjligheterna till ett fungerande immunsystem.

Din livsstil är avgörande för hur mottaglig du är för virus och infektioner. Sund och varierad kost med mycket näringsämnen och regelbunden träning är grundläggande för att hålla dig frisk. Att stressa ner ordentligt och sova gott varje natt har också stor betydelse för hur vi mår, liksom att vara noga med att tvätta händerna före maten och när du varit ute. Kropp och sinne måste hinna återhämta sig och ju mer utsatt du är för stress desto större löper chansen att till slut bli förkyld eller sjuk.

Kvinna som sitter med en filt runt sig och snytpapper i ena handen och en varm kopp te i andra.

Ett starkt immunförsvar minskar chansen för förkylningar.

Probiotika är livsmedel som innehåller levande bakteriekultur. Vi har goda bakterier naturligt i vårt tarmsystem, som hjälper till att motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. Probiotika förekommer främst i syrade livsmedel, som filmjölk och surkål, och finns även som kosttillskott.

Vitamin D får vi främst genom solens strålar, vilket innebär att vi under de mörka vintermånaderna ofta får i oss för lite. Livsmedel som är natuligt rika på vitaminet är bland annat fet fisk, kött, äggula och matfett. Vitamin D har många uppgifter i kroppen, men bland annat ingår det i immunsystemet. Ett alltför litet intag av kan därför öka risken för förkylningar. Läs mer om vitamin D.

Tänk på! En näringsrik kost gör gott för både immunförsvaret som för resten av kroppen.

hur Lindrar jag förkylningsbesvären?

Trots att vi gör vårt bästa för att undvika förkylningar, kommer det ändå tillfällen då även vi blir smittade. Det finns inget botemedel mot förkylningar eftersom det orsakas av virus, däremot finns livsmedel som sägs kunna lindra besvären.

Vitamin C är ett av våra mest omtalade vitaminer som vi tidigt får lära oss att vi behöver för att vara friska. Det finns inga fastslagna belägg för att extra tillskott av vitamin C verkligen fungerar för att lindra förkylningssymptom, men det har en viktig roll i immunsystemet och fungerar som antioxidant. C-vitamin i mat hittar du i bland annat apelsin, paprika och broccoli. Om du vill testa att lindra förkylningen är en lagom dosering 1 gram 2-3 gånger dagligen i ett par dagar.

Ingefära har länge använts som en kryddig smaksättning i mat, men används också som en hälsokostprodukt. Ingefäran innehåller gingeroler som ger den värmande effekten i kroppen. Det är även en god källa till flera vitaminer och mineraler som behövs för immunsystemets funktion. Bland annat innehåller den vitamin C, vitamin E och koppar som fungerar som antioxidanter och vitamin B6 som motverkar trötthet.

Vitlök har visat sig ha antibakteriella egenskaper och är rik på antioxidanter som vitamin C och olika svavelföreningar, som bidrar till ett normalt immunsystem. Vitlökskapslar är ett bra alternativ för den som inte vill äta stora mängder vitlök, och många kapslar är dessutom luktfria.

Echinacea, även kallad röd solhatt, är vanligt förekommande i naturläkemedel för att lindra förkylningssymptomen om man äter det precis innan förkylningen bryter ut. Det finns flera studier som påvisar ett positivt resultat, men ungefär lika många påstår att de inte ger någon effekt alls. Det bästa är att testa själv.

Vid förkylningsbesvär

 
Echinaforce
 
Ingefära
 
Vitlökskapslar
 
Ingefära Premium
 
Kan Jang
 
Manuka Halstablett

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Vad är vitamin C?

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
  D-vitamin

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  Stor guide till vitamin D

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  Vitlök som hälsokost

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Ekologisk hudvård - en guide

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
  Vitlöksfräst kyckling med ris

Vitlöksfräst kyckling med ris

En ljuvligt god blandning med kyckling, grönsaker och stekt ris.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Amaranth - litet frö med näringsrikt innehåll

Amaranth - litet frö med näringsrikt innehåll

Amaranth är ett frö med stort näringsinnehåll och många användningsområden.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Havtorn

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Hjärna, minne och koncentration

Hjärna, minne och koncentration

Vad ska man egentligen äta för att huvudet ska fungera på topp?
  Shea som hudvård

Shea som hudvård

Sheasmör är näringsrikt och passar utmärkt som hudvårdsprodukt.
  Energismoothie

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Vad är Clean Eating?

Vad är Clean Eating?

Clean Eating och Paleo är dieter som baseras på ren mat.
  Guide: hudvård för torr hy

Guide: hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
  Guide: hudvård för mogen hud

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Allt om den näringsrika maskrosen

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Syrlig msm- och nyponsmoothie

Syrlig msm- och nyponsmoothie

Starta varje dag med en syrlig och uppiggande "ledsmoothie" fylld med näring.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.