Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Håll förkylningen borta

Risken för att smittas av förkylning eller vintersjukdomar är stor för oss alla, inte minst under höst och vinter, men hur mottagliga vi är beror till stor del på hur vi lever. Här får du veta mer om hur du med enkla medel kan förebygga förkylningar och vintersjukdomar samt hur du lindrar dem om du ändå blir smittad.

Tips på produkter

 
Vitamin B6
 
Vitamin C
 
Vitamin C pH-neutral
 
Hand Soap
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Better You Handsprit
 
D3 Vegan 3000 IE
 
Vitamin E
 
Probiotic Vital
 
Vitamin C Bioflavon
 
Hand Soap

Hur undviker jag att bli förkyld?

Det lättaste sättet att undvika förkylningar och vintersjukdomar, och avsevärt korta ner dem, är att från början ha ett starkt immunsystem. Det finns några knep du kan använda för att förbättra möjligheterna till ett fungerande immunsystem.

Din livsstil är avgörande för hur mottaglig du är för virus och infektioner. Sund och varierad kost med mycket näringsämnen och regelbunden träning är grundläggande för att hålla dig frisk. Att stressa ner ordentligt och sova gott varje natt har också stor betydelse för hur vi mår, liksom att vara noga med att tvätta händerna före maten och när du varit ute. Kropp och sinne måste hinna återhämta sig och ju mer utsatt du är för stress desto större löper chansen att till slut bli förkyld eller sjuk.

Vintersjukdomar

Vanliga vintersjukdomar är förkylning, vinterkräksjuka, halsfluss men också rethosta. Många experter tror att virus trivs bra i kylan och gör att det sprids lättare. Andra tror att det är för att vi är mer inne och umgås mer med varandra. Det finns enkla sätt för att undvika att bli sjuk under vintern. Att hålla en god handhygien är viktigt då händerna är vanliga smittbärare. Tvätta händerna med tvål och vatten samt använda handsprit som tar död på virus och bakterier. Det är viktigt att motionera regelbundet och få frisk luft genom att vara ute för att hålla upp immunförsvaret. Kvinna som sitter med en filt runt sig och snytpapper i ena handen och en varm kopp te i andra.

Ett starkt immunförsvar minskar chansen för förkylningar och vintersjukdomar.

Probiotika är livsmedel som innehåller levande bakteriekultur. Vi har goda bakterier naturligt i vårt tarmsystem, som hjälper till att motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. Probiotika förekommer främst i syrade livsmedel, som filmjölk och surkål, och finns även som kosttillskott.

D Vitamin får vi främst genom solens strålar, vilket innebär att vi under de mörka vintermånaderna ofta får i oss för lite. Livsmedel som är natuligt rika på vitaminet är bland annat fet fisk, kött, äggula och matfett. D vitamin har många uppgifter i kroppen, men bland annat ingår det i immunsystemet. Ett alltför litet intag av kan därför öka risken för förkylningar. Läs mer om D vitamin.

Tänk på! En näringsrik kost gör gott för både immunförsvaret som för resten av kroppen.

hur Lindrar jag förkylningsbesvären & behåller ett starkt immunförsvar?

Trots att vi gör vårt bästa för att undvika förkylningar och vintersjukdomar, kommer det ändå tillfällen då även vi blir smittade. Det finns inget botemedel mot förkylningar och vintersjukdomar eftersom det orsakas av virus, däremot finns livsmedel som sägs kunna lindra besvären.

Vitamin C är ett av våra mest omtalade vitaminer som vi tidigt får lära oss att vi behöver för att vara friska. Det finns inga fastslagna belägg för att extra tillskott av vitamin C verkligen fungerar för att lindra förkylningssymptom, men det har en viktig roll i immunsystemet och fungerar som antioxidant. C-vitamin i mat hittar du i bland annat apelsin, paprika och broccoli. Om du vill testa att lindra förkylningen är en lagom dosering 1 gram 2-3 gånger dagligen i ett par dagar.

Ingefära har länge använts som en kryddig smaksättning i mat, men används också som en hälsokostprodukt. Ingefäran innehåller gingeroler som ger den värmande effekten i kroppen. Det är även en god källa till flera vitaminer och mineraler som behövs för immunsystemets funktion. Bland annat innehåller den vitamin C, vitamin E och koppar som fungerar som antioxidanter och vitamin B6 som motverkar trötthet.

Vitlök har visat sig ha antibakteriella egenskaper och är rik på antioxidanter som vitamin C och olika svavelföreningar, som bidrar till ett normalt immunsystem. Vitlökskapslar är ett bra alternativ för den som inte vill äta stora mängder vitlök, och många kapslar är dessutom luktfria.

Echinacea, även kallad röd solhatt, är vanligt förekommande i naturläkemedel för att lindra förkylningssymptomen om man äter det precis innan förkylningen bryter ut. Det finns flera studier som påvisar ett positivt resultat, men ungefär lika många påstår att de inte ger någon effekt alls. Det bästa är att testa själv.

Tips på produkter

 
Echinaforce
 
Ingefära
 
Ingefära Premium
 
Kan Jang
 
Manuka Halstablett

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Vad är vitamin C?

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
  D-vitamin

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  Vitlök som hälsokost

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Energismoothie

Energismoothie

Smoothie som innehåller både protein, vitaminer, mineraler och kolhydrater.
  Ekologisk hudvård - en guide

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
  Guide: hudvård för mogen hud

Guide: hudvård för mogen hud

Ta hand om mogen hud och minska fina linjer med rätt kost & hudvård.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Vitlöksfräst kyckling med ris

Vitlöksfräst kyckling med ris

En ljuvligt god blandning med kyckling, grönsaker och stekt ris.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Amaranth - litet frö med näringsrikt innehåll

Amaranth - litet frö med näringsrikt innehåll

Amaranth är ett frö med stort näringsinnehåll och många användningsområden.
  Allt om den näringsrika maskrosen

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
  Stor guide till D vitamin

Stor guide till D vitamin

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Hjärna, minne och koncentration

Hjärna, minne och koncentration

Vad ska man egentligen äta för att huvudet ska fungera på topp?
  Syrlig msm- och nyponsmoothie

Syrlig msm- och nyponsmoothie

Starta varje dag med en syrlig och uppiggande "ledsmoothie" fylld med näring.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Havtorn

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
  Hälsa och välmående

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Vad är Clean Eating?

Vad är Clean Eating?

Clean Eating och Paleo är dieter som baseras på ren mat.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Shea som hudvård

Shea som hudvård

Sheasmör är näringsrikt och passar utmärkt som hudvårdsprodukt.
  Guide: hudvård för torr hy

Guide: hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.