Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smakförstärkare i många olika kulturer och har en historia som sträcker sig flera tusen år tillbaka i tiden. Löken har använts för att bota diverse olika infektionssjukdomar och idag är det välkänt att den doftrika löken har positiva effekter vid förkylning. Men forskning har även visat att vitlök kan vara positivt för hjärta och kärl. I denna artikel får du lära dig mer om den illaluktande välgöraren.

  • Vitlökens egenskaper
  • Innehåll i vitlök
  • Hälsoeffekter av vitlök

Vitlökens egenskaper

Vitlöken är en lökväxt som tillhör familjen liljeväxter. Vitlöken har använts i flera tusen år och i Sverige odlades löken redan på vikingatiden. Under de två världskrigen använde man vitlök för att behandla infektioner och under medeltiden användes löken för att behandla pest.

Från början kommer vitlöken troligtvis från de västra delarna av Asien och man vet att löken använts länge i såväl Kina som i dagens Turkiet, Irak och Iran. Man vet också att både de gamla egyptierna och de gamla grekerna använde vitlök för att förebygga infektioner och för att göra pyramidbyggare respektive soldater starkare och mer motståndskraftiga. Idag har de gamla teorierna bekräftats av vetenskapen och man vet att ämnen i vitlök har antibakteriella egenskaper samt positiva effekter på hjärta och kärl. Läs mer om detta nedan!

Innehåll i vitlök

Vad innehåller då vitlöken som gör den så nyttig? Bland annat innehåller den vitamin C och K samt mineralerna järn, magnesium, kalcium, kalium, zink, fosfor och natrium. Det som utmärker vitlöken är dock det höga innehållet av svavelföreningar. Det är svavelföreningarna som ger vitlöken sin karaktäristiska doft, men det är också dessa föreningar som står för många av de hälsoeffekter som vitlöken har. Speciellt intressant är ett ämne som heter alliin. Alliin bryts ner av ett enzym som kallas för allinas och bildar då allicin som i sin tur bryts ner till mindre föreningar. Det är framför allt nedbrytningsprodukterna av allicin som står för vitlökens hälsoeffekter som du kan läsa om längre ner i artikeln.

Halten svavelföreningar i vitlök varierar beroende på hur vitlöken torkats, delats (hackats, pressats, skurits, krossats etc.) samt hur löken tillagats. Krossad eller pressad vitlök gör det enklare för svavelföreningarna att träda fram och som du säkert märkt luktar pressad vitlök mer än en hel, skalad vitlöksklyfta. Vill man ta till vara på vitlökens hälsoeffekter bör man inte tillsätta den till mat med för hög temperatur. När löken blandas i bör maten inte ha en temperatur som överstiger 40 grader.

Hälsoeffekter av vitlök

Allicin och dess nedbrytningsprodukter är de ämnen som främst bidrar till de hälsoeffekter vitlöken sägs ha. Allicin verkar antibakteriellt, detta eftersom allicin kan påverka ett enzym som finns i bakterier och på så sätt oskadliggöra dem (1). Det är viktigt att nämna att de flesta studier som gjorts på vitlök har gjorts på djur, vilket innebär att man inte kan vara helt säker på att vitlök fungerar på samma sätt hos människor, även om det finns studier som antyder det.

Förutom att verka antibakteriellt har man också sett att allicin och dess nedbrytningsprodukter kan påverka både blodfetter och blodtryck (1). Personer med förhöjt blodtryck och förhöjda nivåer av kolesterol och/eller triglycerider i blodet har visats få lägre värden vid intag av ungefär en vitlöksklyfta (ca två gram färsk vitlök) om dagen. Det finns även studier som visat att vitlök kan verka smärtstillande om man äter två färska vitlöksklyftor om dagen, eller motsvarande tre gram torkat vitlökspulver. Dessutom tyder det på att vitlök har antiinflammatoriska egenskaper, vilket i sin tur kan minska smärta och inflammation i lederna (2)

Vitlök finns idag att köpa i form av färsk vitlök och torkad vitlöksklyftor i matbutiken, men också i form av kapslar och tabletter i hälsokostbutiker.

Produkter med vitlök

 
Vitlökskapslar
 
Kyolic Original

I dagsläget känner man inte till att vitlöken har några biverkningar, bortsett från lukten. Det finns dock vissa saker som är viktiga att känna till. Vitlök bör aldrig användas istället för vanlig medicin mot exempelvis högt blodtryck eller höga blodfetter, även om vitlök verkar ha positiva effekter på just dessa tillstånd. Om man använder sig av medicin mot exempelvis hjärt- eller kärlsjukdomar bör man heller aldrig kombinera denna med ett högt intag av vitlök. Även gravida avråds från att äta stora mängder vitlök i tillskottsform.

Referenser

1. Arreola R, Quintero-Fabián S, López-Roa RI, Flores-Gutiérrez EO, Reyes-Grajeda JP, Carrera-Quintanar L, Ortuño-Sahagún D. 2015 Immunomodulation and anti-inflammatory effects of garlic compounds.(Hämtad 2015-05-02)

2. Seyedeh Parisa Moosavian, Zamzam Paknahad, Zahra Habibagahi, Mohammadreza Maracy. 2020. The effects of garlic (Allium sativum) supplementation on inflammatory biomarkers, fatigue, and clinical symptoms in patients with active rheumatoid arthritis: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. (Hämtad 2021-09-28)

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
  Vad är adaptogener?

Vad är adaptogener?

Adaptogener hjälper celler att anpassa sig till stress och andra påfrestningar.
  Chaga

Chaga

Chaga kommer från björkar och är rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Kost för bättre ledhälsa

Kost för bättre ledhälsa

Ledhälsa del 2: Vilka livsmedel är extra bra för vår ledhälsa? Lär dig mer här!
  My Martens blir ny hälsoinspiratör

My Martens blir ny hälsoinspiratör

My Martens är Svensk Hälsokost och varumärket Healthwells nya hälsoinspiratör.
  Oligosackarider

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Rörlighet med Frida Wirsén

Rörlighet med Frida Wirsén

Yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Svenskt Kosttillskott är ett av Årets Superföretag 2020

Svenskt Kosttillskott är ett av Årets Superföretag 2020

Svenskt Kosttillskott har kvalat in på listan över Årets Superföretag 2020.
  Alger

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
  Nicole Nyholm

Nicole Nyholm

Läs mer om vår hälsoinspiratör Nicole Nyholm
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Ginkgo Biloba

Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba är ett anrikt träd vars blad har många intressanta hälsoeffekter.
  Aronia- det näringsrika superbäret

Aronia- det näringsrika superbäret

Aronia är ett litet bär med ett fantastiskt näringsinnehåll.