Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Vitlök

Vitlök är en uppskattad smakförstärkare i många olika kulturer och har en historia som sträcker sig flera tusen år tillbaka i tiden. Löken har använts för att bota diverse olika infektionssjukdomar genom åren och idag är det välkänt att den doftrika löken har positiva effekter vid förkylning. Men forskning har även visat att vitlök kan vara positivt för hjärta och kärl. I denna artikel får du lära dig mer om den lilla illaluktande välgöraren.

  • Vitlökens egenskaper
  • Innehåll i vitlök
  • Hälsoeffekter av vitlök

Vitlökens egenskaper

Vitlöken är en lökväxt som tillhör familjen liljeväxter. Vitlöken har använts i flera tusen år och i Sverige odlades löken redan på vikingatiden. Under de två världskrigen använde man vitlök för att behandla infektioner och under medeltiden användes löken för att behandla pest.

Från början kommer vitlöken troligtvis från de västra delarna av Asien och man vet att löken använts länge i såväl Kina som i dagens Turkiet, Irak och Iran. Man vet också att både de gamla egyptierna och de gamla grekerna använde vitlök för att förebygga mot infektioner och göra pyramidbyggare respektive soldater starkare och mer motståndskraftiga. Idag har de gamla teorierna bekräftats av vetenskapen och man vet att ämnen i vitlök har antibakteriella egenskaper samt positiva effekter på hjärta och kärl (läs mer om detta nedan).

Vitlök på en tallrik.

Innehåll i vitlök

Vad innehåller då vitlöken som gör den så nyttig? Bland annat innehåller den vitamin C och K samt mineralerna järn, magnesium, kalcium, kalium, zink, fosfor och natrium. Det som utmärker vitlöken är dock det höga innehållet av svavelföreningar. Det är svavelföreningarna som ger vitlöken sin karaktäristiska doft, men det är också dessa föreningar som står för många av de hälsoeffekter som vitlöken har. Speciellt intressant är ett ämne som heter alliin. Alliin bryts ner av ett enzym som kallas för allinas och bildar då allicin som i sin tur bryts ner till mindre föreningar. Det är framför allt nedbrytningsprodukterna av allicin som står för vitlökens hälsoeffekter som du kan läsa om längre ner i artikeln.

Halten svavelföreningar i vitlök varierar beroende på hur vitlöken torkats, delats (hackats, pressats, skurits, krossats etc.) samt hur löken tillagats. Krossad eller pressad vitlök gör det enklare för svavelföreningarna att träda fram och som du säkert märkt luktar pressad vitlök mer än en hel, skalad vitlöksklyfta. Vill man ta till vara på vitlökens hälsoeffekter bör man inte tillsätta den till mat med för hög temperatur. När löken blandas i bör maten inte ha en temperatur som överstiger 40 grader.

Hälsoeffekter av vitlök

Allicin och dess nedbrytningsprodukter är de ämnen som främst bidrar till de hälsoeffekter vitlöken sägs ha. Allicin verkar antibakteriellt, detta eftersom allicin kan påverka ett enzym som finns i bakterier och på så sätt oskadliggöra dem (1). Det är viktigt att nämna att de flesta studier som gjorts på vitlök har gjorts på djur, vilket innebär att man inte kan vara helt säker på att vitlök fungerar på samma sätt hos människor, även om det finns studier som antyder det.

Förutom att verka antibakteriellt har man också sett att allicin och dess nedbrytningsprodukter kan påverka både blodfetter och blodtryck (1). Personer med förhöjt blodtryck och förhöjda nivåer av kolesterol och/eller triglycerider i blodet har visats få lägre värden vid intag av ungefär en vitlöksklyfta (ca två gram färsk vitlök) om dagen. Det finns även studier som visat att vitlök kan verka smärtstillande om man äter två färska vitlöksklyftor om dagen, eller motsvarande tre gram torkat vitlökspulver.

Vitlök finns idag att köpa i form av färsk vitlök och torkad vitlöksklyftor i matbutiken, men också i form av kapslar och tabletter i hälsokostbutiker.

Produkter med vitlök

 
Kyolic Original
 
Vitlökskapslar
 
Vitlökskapslar
 
Marlic Omega-3
 
Vitlökspulver

I dagsläget känner man inte till att vitlöken har några biverkningar, bortsett från lukten. Det finns dock vissa saker som är viktiga att känna till. Vitlök bör aldrig användas istället för vanlig medicin mot exempelvis högt blodtryck eller höga blodfetter, även om vitlök verkar ha positiva effekter på just dessa tillstånd. Om man använder sig av medicin mot exempelvis hjärt- eller kärlsjukdomar bör man heller aldrig kombinera denna med ett högt intag av vitlök. Även gravida avråds från att äta stora mängder vitlök i tillskottsform.

Referenser

[1] Arreola R, Quintero-Fabián S, López-Roa RI, Flores-Gutiérrez EO, Reyes-Grajeda JP, Carrera-Quintanar L, Ortuño-Sahagún D. Immunomodulation and anti-inflammatory effects of garlic compounds. J Immunol Res. 2015;2015:401630

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitlöksfräst kyckling med ris

En ljuvligt god blandning med kyckling, grönsaker och stekt ris.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
 

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
 

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
 

Nudlar med tofu och ostronskivlingsås

En nudelrätt som passar dig som är vegetarian.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Chaga

Chaga kommer från björkar och är rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter.
 

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
 

Quinoasallad med guacamole

En färgstark sallad fylld med goda frukter och grönsaker.
 

Panang curryröra med sparris

En god röra att använda som komplement till kött, fisk och kycklingrätter.
 

Laxbiffar

Variera dina fiskrätter med dessa goda laxbiffar som passar alla.
 

Italiensk kycklingpasta

Mycket lättlagat och fantastiskt gott med kyckling, pasta och krämig sås.
 

Vegetarisk lasagne

Vegetarisk och glutenfri lasagne som är oemotståndligt god!
 

Falafel med pistasch

Glutenfria och vegetariska falaflar med krispiga pistaschnötter.
 

Low carb Pizza

Pizza kan tillagas glutenfritt samt low carb utan att förlora sin smak, det kan vi lova!
 

Fiskburgare

Gör dina hamburgare lite nyttigare genom att göra dem på fisk istället för kött.
 

Aubergine med linsröra

Ugnsbakad aubergine som serveras med en god linsröra.
 

Kyckling med limedressing

Fantastiskt mör och saftig kyckling med smak av lime, teriyaki och örter.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Kikärtsbiffar med chilisås

Knaperstekta kikärtsbiffar som gör sig lika bra i matlåda som till middag.
 

Julens köttbullar med hampafrön

Julens godaste köttbullsrecept hittar du här. Hampafröna ger köttbullarna en fyllighet och rikhet på omega-3, kostfiber och protein.
 

Kyckling med bulgur

En lätt och saftig kycklingrätt med asiatisk tuoch.
 

Köttgryta med tomater

Bjud på en mustig köttgryta med smak av lök och chili.
 

Pasta med tomatpesto

Obeskrivligt krämig pasta kommer här i kombination med bacon och tomater.
 

Carbonara med hampaspagetti

En sundare carbonara med kalkonbacon och hampaspagetti!
 

Somriga grillspett

Sommarens favoriträtt är grillspett och dessa är lika nyttiga som goda.
 

Kycklingbiffar

Nyttigt, enkelt och gott. Dessa kycklingbiffar är utmärkt vardagsmat!
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Pulled chicken

Snabblagad pulled chicken som passar både till vardags och till fest.
 

Italienska frikadeller

Denna rätt för genast tankarna till pastans hemland, Italien. Enkelt och gott!
 

Paprikor med linsfyllning

Ugnsbakade paprikor fyllda med krämig och god linsröra.
 

Julens rödkålssallad med tranbär

Liva upp den traditionella rödkålssalladen med nyttiga tranbär och valnötter.
 

Bipollen, pollengranulat

Bipollen eller pollengranulat, är ett mycket näringstätt livsmedel från bikupan.
 

Räkpasta med pesto

En god och nyttig pastarätt med räkor som gör sig perfekt som vardagsmat.
 

Soppa med curry och räkor

En kryddstark och kalorisnål soppa när du vill ha något lätt och gott.
 

Bättre rörlighet

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
 

Dietnudlar med lax

En nudelrätt med en liten udda twist, god och mättande!
 

Kyckling med fettucini och parmesan

Kyckling och fettucini med härlig parmesantoppning.
 

Kokos-kycklingwok med ris

En ljuvligt god kycklingrätt som passar både till middag och i matlåda.
 

Laxwok med linser

Enkel och snabblagad rätt med wokgrönsaker, lax och linser.
 

Low carb Carbonara

Tillaga klassisk carbonara med färre kolhydrater.
 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Det här är hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.
 

Lyxig torsk med risotto

Lyxa till din torsk med lite rött vin och parmaskina.
 

Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba är ett anrikt träd vars blad har många intressanta hälsoeffekter.