Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

5 tips för att hålla dig frisk

Vilken mat vi stoppar i oss och hur mycket vi rör på oss är bara några av faktorerna som påverkar vårt immunförsvar. Här listar vi fem knep för hur du håller dig så frisk som möjligt!

Håll dig frisk med hälsosamma vanor.Håll dig frisk med hälsosamma vanor.

1. Boosta immunförsvaret med rätt kost

Om du vill hålla dig så frisk som möjligt bör du först och främst se till att äta en hälsosam kost som täcker kroppens behov av näring och antioxidanter. Vitamin C, vitamin D, zink och selen är särskilt viktiga näringsämnen eftersom de bidrar till immunsystemets normala funktion. Underskatta inte heller vikten av en välmående tarmflora, eftersom hela 80 % av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Tarmfloran mår bäst av en kost rik på fullkorn, grönsaker och rotsaker, baljväxter samt mejeriprodukter med probiotika (mjölksyrabakterier). Probiotika finns även som kosttillskott.

2. Prioritera sömnen

Brukar du tumma på sömnen lite för ofta? Då är du långt ifrån ensam, men om du vill ha en friskare vardag bör du göra sömnen till en prioritet. Förutom att främja minnet, koncentrationen och humöret stärker en god natts sömn nämligen även immunförsvaret så att vi blir mindre känsliga för virus och infektioner. Om du upplever att det är svårt att somna är det en god idé att lägga ifrån dig datorn och mobilen en stund innan du lägger dig. Studier visar nämligen att personer som undviker skärmar innan nattsömn somnar snabbare, sover fler timmar samt får mer högkvalitativ sömn (1).

3. Hitta dolda bakteriefällor i vardagen

Att en god handhygien är viktigt för att undvika att smittas av bakterier och virus har vi lärt oss, inte minst under de senaste åren. Men det finns även dolda bakteriefällor i vardagen som vi inte alltid tänker på. Några vanliga exempel är mobiltelefonen och nyckelknippan, vilka lätt samlar på sig smuts och bakterier som sedan överförs till dina händer. Minimera risken för detta genom att torka av dem med en trasa med rengöringsspray minst en gång i veckan.

4. Rör på dig en stund varje dag

Fysisk aktivitet har en stressreducerande effekt som gynnar immunförsvaret. Helst bör du planera in några träningspass i veckan där du rör dig mer intensivt, men huvudsaken är att du är aktiv en stund varje dag. Du kan till exempel starta dagen med lite lättare stretching eller rörelseträning, eller varför inte göra det till en god vana att ta en lunchpromenad varje dag? Det viktigaste är alltså inte vad du gör, utan det faktum att du rör på dig.

5. Ta hand om din mentala hälsa

Som vi nämnde tidigare kan stress ha en negativ effekt på vårt immunförsvar och göra oss mer infektionskänsliga. Det ökar dessutom risken för depression och ångest. Glöm därför inte bort att avsätta tid till ditt mentala och själsliga välmående, gärna en liten stund varje dag. Mindfulness, meditation och yoga är exempel på stressreducerande aktiviteter som enligt studier dessutom ökar välbefinnandet om de utförs regelbundet. En skön skogspromenad, där du kan andas ut och njuta av naturen, är också ett utmärkt sätt att rensa tankarna och samla ny energi.

Tips! Testa yoga nidra, en meditativ form av yoga som löser upp både mentala och fysiska spänningar.

Boosta ditt immunförsvar:

 
Probiotic Vital
 
Vitamin C 1000 +
 
Zink Plus
 
QURE Liposomal C
 
Super Quercetin
 
Probiotic Premium

Referenser:

  1. Bindu Krishnan, Rama Krishna Sanjeev, R G Latti. 2020. Quality of Sleep Among Bedtime Smartphone Users. (Hämtad 2021-12-10)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  5 tips för en mer hållbar semesterkost

5 tips för en mer hållbar semesterkost

Vi listar våra bästa tips för hur håller en hälsosam kost under semestern.
  Husmorstipsen som räddar städningen!

Husmorstipsen som räddar städningen!

Läs våra bästa tips på hur du fixar städningen med egna, giftfria städmedel!
  En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
  5 tips för ett giftfritt hem

5 tips för ett giftfritt hem

Här får du tips på hur du med enkla medel kan få ett mer giftfritt hem!
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnberg tipsar om vardagsmotion och att lyckas ta 10000 steg om dagen.
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  Våra bästa skönhetstips för sommaren

Våra bästa skönhetstips för sommaren

Ge lyster till hud och hår i sommar med våra enkla knep!
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Hitta motivationen till ett hälsosammare liv med Olga Rönnberg!
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Med 5 enkla knep kan du lättare göra hälsosamma val i vardagen, trots stress.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  Träningstips till utomhusgymmet

Träningstips till utomhusgymmet

Njut av sol och frisk luft när du tränar och flytta ut träningspasset!