Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Hur ska du egentligen göra för att undvika sjukstugan eller maratonvabbandet? Den här tiden på året spenderas ofta hemma i soffan med snor, hosta eller frossa. Därför har vi listat våra bästa tips för hur du ska äta för att stärka ditt immunförsvar!

Person som förbereder juice. Med hjälp av kosten kan du stärka ditt immunförsvar.

Din kropp skyddar sig mot skadliga ämnen genom saliven, slemhinnorna och huden. Om ett virus eller en bakterie tar sig förbi dessa “förstasoldater” stiger immunförsvaret fram. Ditt immunförsvar består av vita blodkroppar som är kroppens försvarsceller. När du föds finns redan immunförsvarets celler och de byggs upp ytterligare under din barndom. Ditt immunförsvar påverkas också av din livsstil, till exempel av vad du väljer att lägga på din tallrik. Vi vill att du samt dina nära och kära ska må så bra som möjligt. Därför har vi listat hur du kan boosta ditt immunförsvar med hjälp av din kost!

Hur du äter dig till ett bättre immunsystem

Din kost är A och O för ett bra och stabilt immunsystem. Broccoli, grapefrukt, spenat och sötpotatis är fyra livsmedel som är fullproppade med C-vitamin, som bidrar till ett normalt immunförsvar. Det gör även järn som bland annat finns i kött, ägg och fullkornsprodukter, samt D-vitamin som både bildas i huden när vi är i solen och finns i fet fisk, mjölkprodukter och växtbaserade drycker. På senare år har det dessutom forskats kring om D-vitamin skyddar mot luftvägsinfektioner. I en studie från Karolinska Institutet gavs 4000 IE vitamin D alternativt placebo dagligen i ett år till 140 patienter. Enligt studien minskade sjukdomsbördan för de som fick D-vitamin i jämförelse med de som fick placebo (1).

Även klassikern vitlök hjälper att förebygga sjukdom, då det kan bidra till immunförsvarets funktion (2). En annan klassiker som kan hjälpa ditt immunförsvar är te. Det innehåller antioxidanter i form av polyfenoler och flavonoider. Dessutom kan även chiafrön, solrosfrön och champinjoner bidra till att stärka ditt immunförsvar. De innehåller selen som deltar i immunsystemets försvar (3).

Med en god tarmflora går det inte att förlora

Visste du att en glad mage ger ett glatt immunförsvar? Hela 80 % av ditt immunförsvar sitter i tarmen (4). Genom att stärka din tarmflora stärker du därför ditt immunförsvar. I din tarm finns nämligen miljarder bakterier som är jätteviktiga för din hälsa. De verkar tillsammans med magens slemhinna som en skyddande barriär mellan din tarmkanal och ditt blodomlopp. Samtidigt aktiverar de och stimulerar immunsystemet. Det gör i sin tur att skadliga organismer får svårt att ta sig igenom. De goda bakterierna motverkar även inflammationer i tarmen (5).

Att ge magen en extra skjuts med med goda bakterier kan alltså vara bra för att få ett starkt immunförsvar. De finns främst i syrade och fermenterade produkter som filmjölk, yoghurt, syrade grönsaker och kombucha. Dessutom finns de i livsmedel som är berikade med probiotika, alltså tillskott av goda bakterier.

Ett helhetstänk är viktigt

Kosten kan hjälpa dig på traven, men det är även viktigt att du tänker på att ta hand om dig själv på andra plan. En god handhygien är alltid viktigt och det är även ditt fysiska samt psykiska välmående. Läs mer om detta i vår artikel Så gör du det här året till det friskaste någonsin!

För ditt immunförsvar

 
Vitamin C 1000 +
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Järn
 
Probiotic Vital
 
Probiotic Premium

Referenser

  1. Bergman, Peter, Norlin Anna-Karin mfl. 2012. Vitamin D3 supplementation in patients with frequent respiratory tract infections: a randomised and double-blind intervention study (Hämtad 2021-12-13)
  2. Arreola R, Quintero-Fabián S, López-Roa RI, Flores-Gutiérrez EO mfl. 2015. Immunomodulation and anti-inflammatory effects of garlic compounds. (Hämtad 2021-12-14)
  3. Livsmedelsverket. 2021. Selen. (Hämtad 2021-12-08)
  4. Cedergård, Lennart & Widell, Anna. 2001. Probiotika återställer tarmens bakterieflora. (Hämtad 2021-12-09)
  5. Hu, Hsin-Jung & Wu, Eric. 2012. The role of gut microbiota in immune homeostasis and autoimmunity. (Hämtad 2021-12-09)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Gör egen Thieves Oil

Gör egen Thieves Oil

Gör Thieves Oil med eteriska oljor - populär vid förkylning och infektioner.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Så skyddar du dig mot virus och bakterier

Alla tips du behöver för att undvika att smittas av virus och bakterier.
  Rörelse och hälsa - hur mycket krävs egentligen?

Rörelse och hälsa - hur mycket krävs egentligen?

Hur mycket rörelse behöver vi för att hålla oss friska? Ta reda på det här!
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Därför blir vi sjuka - sanningar och myter

Därför blir vi sjuka - sanningar och myter

Blir vi sjuka av kyla? Kan C-vitamin motverka förkylningar? Få svaren här!
  Probiotika vs prebiotika - Så lär du dig skillnaden

Probiotika vs prebiotika - Så lär du dig skillnaden

Vad är skillnaden på probiotika och prebiotika och hur fungerar det?
  Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Åldrandets effekt på våra leder

Åldrandets effekt på våra leder

Ledhälsa del 4: Hur påverkas lederna av ålder, och hur kan vi undvika problem?
  5 tips för att hålla dig frisk

5 tips för att hålla dig frisk

Vad bör du tänka på att för att hålla dig så frisk som möjligt? Läs mer här!
  Kost för bättre ledhälsa

Kost för bättre ledhälsa

Ledhälsa del 2: Vilka livsmedel är extra bra för vår ledhälsa? Lär dig mer här!
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Energismoothie

Energismoothie

Smoothie som innehåller både protein, vitaminer, mineraler och kolhydrater.
  Gör din egen fotkräm

Gör din egen fotkräm

Ta hand om torra fötter med din egen fotkräm med pepparmynta.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.