Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Magens bästa vän

En stor del av vårt immunsystem finns i våra tarmars naturliga bakterieflora, som hjälper till att skydda oss från skadliga bakterier. Ibland kommer vår mage i obalans, och en extra skjuts av mjölksyrabakterier kan hjälpa magen att hitta balansen igen.

  • Vad är mjölksyrabakterier?
  • Hur får du i dig mjölksyrabakterier?

Magvänliga bakterier

 
Probio Vital
 
LactoVitalis Pro
 
Probiotic Complex
 
UltraFlora Plus
 
Probi Mage
 
LactoVitalis Kids

Vad är mjölksyrabakterier?

Hela 90 % av immunsystemets celler finns i tarmen och bakterierna hjälper magen att reagera normalt på olika födoämnen istället för att överreagera på ett sätt som vi får ont av. Tarmfloran innehåller normalt miljarder goda bakterier från flera hundra olika bakteriestammar. Dess nytta för oss består i att bilda ett syratåligt skydd längs slemhinnan där det motverkar skadliga bakterier som orsakar sjukdomar.

När tarmfloran rubbas av olika skäl drabbas vi av magbesvär. Det i sin tur kan leda till ett nedsatt immunförsvar, så att vi riskerar att bli sjuka. Genom att tillföra nya mjölksyrabakterier till tarmarna, kan vi hjälpa till att återuppbygga floran och försvaret.

Hur får du i dig mjölksyrabakterier?

Förr i tiden var det lättare att få i sig mjölksyrabakterier via kosten, eftersom vi syrade olika livsmedel för att förbättra hållbarheten på dem. Dagens kylmöjligheter motverkar förstås de skadliga bakterierna, men har även gjort det svårare för oss att få de goda bakterierna. Främst sura livsmedel, så som filmjölk och surade grönsaker, innehåller mjölksyrabakterier, samt livsmedel berikade med probiotika.

Livsmedel med levande bakteriekultur kallas probiotika, som är ett samlingsnamn på goda bakterier med bevisad effekt. Utöver det finns även prebiotika, som fungerar som föda till de goda bakterierna. Exempel på prebiotika är lösliga och gelbildande fibrer, som betaglukaner i havre och chiafrön. Livsmedel med synbiotika innehåller både pro- och prebiotika i synbios för bästa effekt. Ett bra tips är därför att äta prebiotiska livsmedel samtidigt som du äter probiotika, för att främja tillväxten av bakterierna i tarmen.

Kosttillskott med mjölksyrabakterier innehåller vanligen flera miljarder bakterier från de vanligaste stammarna. Om du har ofta har magproblem, eller tillfälligt fått en obalans i tarmarna på grund av sjukdom eller andra orsaker, kan probiotika hjälpa magen att lättare hitta balans igen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
 

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
 

Därför är Arginin bra för din träning

Arginin är en populär aminosyra som kan hjälpa till att öka blodcirkulation.
 

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
 

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsbiktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.
 

Därför pratar alla om Chiafrön

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
 

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
 

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
 

Därför används aktivt kol för tänder och detox

Aktivt kol har fått stor genomslagskraft för tandblekning och detox.
 

Så fungerar mjölksyrabakterier

Vad gör de nyttiga bakterierna i magen? Lär dig mer om mjölksyrabakterier här.
 

Därför är CLA populärt vid dieter

CLA är en fettsyra som ofta används vid viktminskning.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
 

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Allt om superlivsmedlet kokosolja

Kokosnöten innehåller nyttiga fettsyror och har en rad användningsområden.
 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
 

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen i kroppen.
 

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
 

Så påverkar koppar din kropp

Koppar fungerar som en antioxidant och bidrar till hårets pigmentering.
 

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
 

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
 

Sötningsmedel

Sötningsmedel - farligt eller ofarligt?
 

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
 

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.