Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

En stor del av vårt immunsystem finns i våra tarmars naturliga bakterieflora, som hjälper till att skydda oss från skadliga bakterier. Ibland kommer vår mage i obalans, och en extra skjuts av mjölksyrabakterier kan hjälpa magen att hitta balansen igen.

Yoghurt är en bra källa till de gynnsamma mjölksyrabakterierna.

Vad är mjölksyrabakterier?

Mjölksyrabakterier är bakterier som finns naturligt i mag- och tarmsystemet och produceras i tarmen. Hela 90 % av immunsystemets celler finns i tarmen och bakterierna hjälper magen att reagera normalt på olika födoämnen istället för att överreagera på ett sätt som vi får ont av. Tarmfloran innehåller normalt miljarder goda bakterier från flera hundra olika bakteriestammar. Dess nytta för oss består i att bilda ett syratåligt skydd längs slemhinnan där det motverkar skadliga bakterier som orsakar sjukdomar. De kan även hjälpa kroppen att ta upp viktiga vitaminer och mineraler, exempelvis järn och zink.

När tarmfloran rubbas av olika skäl, till exempel på grund av stress eller magsjuka, drabbas vi av magbesvär. Det i sin tur kan leda till ett nedsatt immunförsvar, så att vi riskerar att bli sjuka. Genom att tillföra nya mjölksyrabakterier till tarmarna kan vi hjälpa till att återuppbygga floran och försvaret.

Mjölksyrabakterier i mat

Förr i tiden var det lättare att få i sig mjölksyrabakterier via kosten, eftersom vi syrade olika livsmedel för att förbättra hållbarheten på dem. Dagens kylmöjligheter motverkar förstås de skadliga bakterierna, men har även gjort det svårare för oss att få de goda bakterierna. Främst sura och fermenterade livsmedel, såsom filmjölk, yoghurt, syrade grönsaker och kombucha innehåller mjölksyrabakterier, samt livsmedel berikade med probiotika.

Livsmedel med levande bakteriekultur kallas probiotika, som är ett samlingsnamn på goda bakterier med bevisad effekt. Utöver det finns även prebiotika, som fungerar som föda till de goda bakterierna. Exempel på prebiotika är lösliga och gelbildande fibrer, som betaglukaner i havre och chiafrön. Livsmedel med synbiotika innehåller både pro- och prebiotika i symbios för bästa effekt. Ett bra tips är därför att äta prebiotiska livsmedel samtidigt som du äter probiotika, för att främja tillväxten av bakterierna i tarmen.

Kosttillskott med mjölksyrabakterier

Kosttillskott med mjölksyrabakterier innehåller vanligen flera miljarder bakterier från de vanligaste stammarna. Tillskott finns i olika former, t.ex. kapslar, tabletter eller flytande. Om du ofta har magproblem, eller tillfälligt fått en obalans i tarmarna på grund av sjukdom eller andra orsaker, kan probiotika hjälpa magen att lättare hitta balans igen.

Något som är bra att tänka på är att då och då byta ut ditt probiotikatillskott mot ett med andra sorters bakteriestammar. Om du äter för mycket av samma sorts bakterie under lång tid kan denna bakterie till slut ta över och ersätta andra sorters goda bakterier, vilket kan orsaka en obalans i tarmfloran. Genom att växla mellan ett par olika kosttillskott med olika bakteriestammar ser du därmed till att du får en bra variation av bakterier. En bra tumregel är att byta tillskott ungefär var tredje-var fjärde vecka. Ha gärna en vecka emellan där du låter magen vila och återställa sig innan du börjar på nästa kur.  

Magvänliga bakterier

 
Probiotic Vital
 
Betain HCL
 
LactoVitalis Pro
 
Pro 30 Plus
 
Lactovitalis Smörsyra
 
LactoVitalis Kids

Annat för magen och tarmen

Matsmältningsenzymer behövs för att vi ska kunna bryta ned maten och du kan läsa mer om denna process här. Laktasenzymer kan i sin tur vara bra att tillsätta ifall du är laktosintolerant.

Matsmältningsenzymer och laktasenzymer

 
Enzym Vital
 
Laktas Vital
 
Måltidsenzym
 
Laktozym

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Läs mer om utandningsmätaren Acetrack
  Därför är CLA populärt vid dieter

Därför är CLA populärt vid dieter

CLA är en fettsyra som ofta används vid viktminskning.
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Gör egen Thieves Oil

Gör egen Thieves Oil

Gör Thieves Oil med eteriska oljor - populär vid förkylning och infektioner.
  Därför ska du äta fiber

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Därför pratar alla om macapulver

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Därför är eteriska oljor bra för dig

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
  Därför används aktivt kol för tänder och detox

Därför används aktivt kol för tänder och detox

Aktivt kol har fått stor genomslagskraft för tandblekning och detox.
  Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Oligosackarider

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
  Därför pratar alla om hallonketon

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
  Så fungerar mjölksyrabakterier

Så fungerar mjölksyrabakterier

Vad gör de nyttiga bakterierna i magen? Lär dig mer om mjölksyrabakterier här.
  Hälsa och välmående

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
  Därför är kalcium bra för dig

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
  Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Därför är järn bra för hälsan

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsviktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.
  Därför är vitt te bra

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
  Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Därför är örtte bra

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
  Därför är Arginin bra för din träning

Därför är Arginin bra för din träning

Arginin är en populär aminosyra som kan hjälpa till att öka blodcirkulation.
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  Alger

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
  Allt om superlivsmedlet kokosolja

Allt om superlivsmedlet kokosolja

Kokosnöten innehåller nyttiga fettsyror och har en rad användningsområden.
  Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
  Allt om Q10

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
  Vad är vitamin B12 bra för?

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen.
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  Så påverkar koppar din kropp

Så påverkar koppar din kropp

Koppar fungerar som en antioxidant och bidrar till hårets pigmentering.
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Sötningsmedel

Sötningsmedel

Sötningsmedel - farligt eller ofarligt?
  Allt om Glukomannan

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
  Stora guiden om Vitamin K

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
  Kost för friidrott: sprint

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
  Vad är vitamin C?

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.