Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost har blivit populärt de senaste åren. Genom att äta rätt mat kan du minska inflammation i kroppen. Vilka livsmedel ska du äta? Läs mer!

gurkmeja, blåbär och salladBlåbär och gurkmeja är bra antiinflammatoriska livsmedel.

Vad menas med antiinflammatorisk kost?

Att äta en antiinflammatorisk kost sägs stötta ditt immunförsvar och minska inflammationer i kroppen. Maten har ett högt näringsinnehåll samt håller ditt blodsocker stabilt. Fokuset ligger även på att få en bra och hälsosam tarmflora eftersom 80 % av vårt immunförsvar sitter i tarmen. En antiiflammatorisk kost består av mycket fibrer, vitaminer och olika typer av växtföda som ger energi till de goda bakterierna i tarmen. Dessa bakterier kan även bidra till att bekämpa inflammation.

Livsmedel vid antiinflammatorisk kost

En antiinflammatorisk kost innebär att bland annat begränsa socker, läsk, godis, pasta, kokt ris och bröd. Du bör också så långt det går undvika inflammationsframkallande proteiner som mejerivaror, processat kött, majs, vete, korn och råg. Istället ska kosten bestå av bland annat färska råa grönsaker, bär, frukt, fet fisk som är rik på omega-3, kokos-och avokadofett, mörk choklad, nötter och gurkmeja. Undvik fettsyror som skapar inflammation, exempelvis raps- och solrosolja.

Kosttillskott vid antiinflammatorisk kost

För att berika kroppen och boosta hälsan ännu mer kan kosttillskott komplettera kosten. Omega-3, gurkmeja, vitamin D och mjölksyrabakterier är bra kosttillskott.

Omega-3 är bra tack vare de hälsosamma omega-3-fetterna EPA och DHA och deras positiva effekter på bland annat hjärta och kärl. Den är även nödvändig för våra kroppar ska fungera normalt.

Gurkmeja är rikt på kurkumin som har en positiv inverkan på kroppen. Det innehåller en hög andel antioxidanter som skyddar cellerna från oxidativ stress och fria radikaler. En mycket omtalad och populär krydda i den antiinflammatoriska kosten.

Vitamin D har flera viktiga funktioner i kroppen. Bland annat bidrar det till att upprätthålla ett normal fungerande immunsystem och att stärka skelett och tänder.

Mjölksyrabakterier/probiotika är ett sätt att tillföra goda bakterier till din tarmflora för en fungerande tarmhälsa.

Vi rekommenderar

 
Probiotic Vital
 
Probiotic Premium
 
Omega-3 Fiskolja
 
Vitamin D3 2500 IE
 
Gurkmeja Premium
 
Gurkmeja
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Omega-3 Plus
 
D3 Vegan 3000 IE
 
QURE Liposomal D3

gurkmejaGurkmeja har en positiv inverkan på kroppen.

Inflammationer i kroppen

Det är skillnad på kronisk inflammation och akut inflammation. Den akuta inflammationen är inte farlig utan det är kroppens naturliga reaktion och ett sätt att skydda oss mot skador och bakterier. Låggradig/kronisk inflammation är sämre eftersom inflammationen ligger och utvecklas i kroppen. Låggradig inflammation kan orsakas av flera saker som övervikt, kost och stress.

Många menar att en antiinflammatorisk kost, mindre stress, motion och att hålla nere blodsockret kan motverka den låggradiga inflammationen. I en antiinflammatorisk kost undviker du transfetter, snabba kolhydrater och socker som länge har lyfts fram som en orsak till sjukdomar som diabetes, demens och hjärt- och kärlsjukdomar. Vid Göteborgs Universitet forskar man på “Kost vid kroniska inflammatoriska sjukdomar” vilket man även har gjort på Uppsala Universitet. Där prövas en låginflammatorisk kost som kompletterande eller alternativ behandling för barn och tonåringar med inflammatorisk ledsjukdom. Förstudien visade goda resultat men det behövs fortfarande mer forskning på ämnet.(1)

Vår tarmflora

Vår tarmflora är ett av de största organen och kan ses som ett ekosystem av bakterier och andra mikroorganismer. Tarmfloran påverkas av hur vi mår och det vi stoppar i oss. Vilka och hur många mikroorganismer som finns i tarmen beror på ålder, matvanor och miljön runt omkring oss. En kost med lite fett och animaliskt protein men som istället är rik på mycket kostfibrer och grönsaker tycks ge en bättre tarmflora. En av förklaringarna kan vara att det bidrar till att tarmfloran innehåller fler sorters mikroorganismer.

Det har visats sig att tarmfloran har varit mer varierad mellan människor i utvecklingsländer än hos människor som lever en typisk västerländsk livsstil. En teori kan vara att maten vi äter i väst är rik på animaliskt protein, mycket fett och för lite kostfibrer.(2)

Referenser

1. Instutionen för medicin. Göteborgs Universitiet. Kost vid kroniska inflammatoriska sjukdomar. (Hämtad 2021-06-07)

2. Livsmedelsverket. Tarmfloran. (Hämtad 2021-06-07)

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Stenålderskost för idrottare

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Kost för fotboll

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Raw Food

Raw Food

Maghälsa del 2:2: Lär dig mer om kosthållningen Raw food.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ett kosttillskott ska fungera över tid. Läs mer om det här!
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Yoghurtfrukost

Yoghurtfrukost

Denna vegetariska frukost är både nyttig och fantastiskt god.