Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen som bland annat är av stor betydelse för kroppens produktion av cellenergi, som behövs för att diverse processer i kroppen ska fungera. Här lär vi dig mer om kolhydrater, vad de har för betydelse för kroppen och i vilka kosttillskott de finns samt vad dessa tillskott används till.

  • Vad är kolhydrater?
  • Vad har de för betydelse för kroppen?
  • Kolhydrater i kosttillskott

Kolhydratstillskott

 
Core Carbs
 
Core Carboloader
 
Core Gainer
 
Vitargo Endurance
 
Energy Gel

Vad är kolhydrater?

Kolhydrater är ett gemensamt namn för stärkelse, fibrer och alla olika sockerarter och är en av de viktigaste energikällorna vi har. Det som skiljer de olika typerna av kolhydrater åt är deras kemiska struktur, som bland annat bidrar till att de bryts ner olika snabbt i kroppen och att deras upptag därför är olika snabbt.

Grovt kan man dela in kolhydraterna som snabba och långsamma. Snabba kolhydrater tas upp snabbt av kroppen och bidrar till en snabb ökning av glukoshalten i blodet (sockret i blodet). Detta leder till att insulin insöndras från bukspottkörteln för att cellerna ska kunna ta upp glukosen. Ett stort insulinpåslag leder till att blodsockret sjunker rätt snabbt till en låg nivå, vilket lätt gör så att man känner sig hungrig eller sugen på något sött. 

Långsamma kolhydrater brukar generellt beskrivas som en mer mättande typ av kolhydrater. Detta beror på att dessa kolhydrater är svårare för kroppen att bryta ner och ta upp, vilket bidrar till en långsamt stigande glukoshalt i blodet. Detta i sin tur gör så att kroppen inte behöver utsöndra lika mycket insulin lika snabbt, vilket ger dig ett mer stabilt och jämnt blodsocker under en längre tid. Nedan kan du se exempel på källor till snabba och långsamma kolhydrater.

Snabba kolhydrater - källorLångsamma kolhydrater - källor
Vit pastaRåris
Vitt risFullkornspasta
Vitt mjöl (och vitt bröd)Grovt bröd med mycket fibrer
GodisBönor
LäskBaljväxter

Vad har de för betydelse för kroppen?

Det mesta av de kolhydrater vi äter bryts i kroppen ner till monosackariden glukos (en enkel sockerart) som är av stor betydelse för produktionen av cellenergi. När kroppen får tillgång till mer kolhydrater än vad cellerna behöver för tillfället lagras glukosen i form av glykogen i levern och musklerna. Detta glykogen utgör sedan en betydande del av kroppens energireserv. Glukos är framför allt viktigt för hjärnan då det är hjärnans primära energikälla. Varje dag konsumerar hjärnan ca 100 gram glukos.

1 gram kolhydrater (med undantag för fibrer) ger ca 4 kilokalorier (kcal). För en person är det lagom att ca 45-60 procent av den totala energin från maten kommer från kolhydrater. För en person som behöver 2000 kcal per dag motsvarar det ca 250-300 gram kolhydrater. Livsmedelsverket rekommenderar att högst 50 gram av dessa bör komma från tillsatt socker.

Idag är det många som förespråkar dieter där kolhydrater väljs bort. För en aktivt tränande person är kolhydrater dock av stor betydelse för att orka sig genom hela träningspassen. Visst kan man välja att äta betydligt mindre kolhydrater även om man tränar, men att välja bort dem helt är kanske inte det mest ideala. Testa dig fram för att hitta den perfekta kolhydratsmängden för dig, för att minska lite på kolhydraterna utan att påverka dina träningsresultat!

Kolhydrater i kosttillskott

Kolhydrater i kosttillskott förekommer främst i sportprodukter såsom gainers, sportdrycker och energibars samt vissa gels.

Gainers används framför allt av dem som är ute efter att bygga muskler som en återhämtningsdryck. Gainern innehåller både protein som bidrar till proteinsyntesen och kolhydrater som är menade att bidra med energi till kroppens återhämtande processer samt för upplagring av glykogen i musklernas energireserver.

Sportdrycker är en mix av kolhydrater och salter, som man förbrukar i en högre takt vid långvarig träning. Genom att få i sig kolhydrater och salter när man uthållighetsidrottar bidrar man med extra energi till kroppen samtidigt som salterna bidrar till vätskebalansen. Dessa sportdrycker passar bäst att konsumeras vid intensiv uthållighetsträning och är alltså inte nödvändiga vid kortare pass. För den som vill finns det även produkter som innehåller rena kolhydrater som kan användas för att blandas ner i din egen sportdryck för att hitta den perfekta kolhydratsdosen för just dig.

Energibars är främst populärt bland idrottare som utför en mycket långvarig fysisk aktivitet där bara vatten inte är tillräckligt för att orka hela vägen. Exempelvis kan man se en och annan cyklist äta en energibar under längre lopp för att upprätthålla orken genom att tillföra energi i form av bland annat kolhydrater.

Gels med kolhydrater kan enkelt beskrivas som en mycket komprimerad sportdryck, som gör så att man inte behöver hälla i sig lika stora volymer vätska. Många kan tycka att man känner sig tung och otymplig om man dricker för mycket vätska under träningspasset, och föredrar då en kolhydratsgel/energigel. Ett extra plus är att det är lättare att denna typ av tillskott är lättare att bära med sig.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
 

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Fibergröt

Gröt som är mättande och bra för magen! Chiafrön ger dig dessutom omega 3!
 

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
 

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
 

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
 

Glykemiskt Index

GI är ett mått på hur stor inverkan ett livsmedel har på blodsockret.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Är det viktigt eller onödigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
 

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 

Kost för bordtennis

Hur ska du ladda inför en pingismatch? Finn svaret och mycket mer här.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Är jod viktigt för oss?

Jod krävs för att hormonproduktionen ska fungera och finns i berikat bordssalt.
 

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Kost för idrott

Här får du svar på de viktigaste frågorna såsom hur mycket protein du bär äta.
 

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
 

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
 

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsbiktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.
 

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
 

Därför är Arginin bra för din träning

Arginin är en populär aminosyra som kan hjälpa till att öka blodcirkulation.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
 

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
 

Gå upp i vikt

Hur du lägger på dig muskler och når dina mål.
 

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
 

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.