Vitaminer

Vitaminer är livsviktigt för alla människor, men ditt behov kan påverkas beroende på din livsstil och tränar du mycket kan du behöva öka ditt intag. Vitaminer har dessutom betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.

Fettlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
AViktig för synen. Stimulerar skelettutveckling och immunsystemLever, mjölk, morötter
DÖkar upptaget av kalcium. Stimulerar skelettbildningSolens strålar, fet fisk
EFörsvar mot oxidativ stressNötter, avokado, matolja
KViktig för blodets koaguleringsförmågaLever, ägg, gröna bladgrönsaker

Vattenlösliga vitaminer:

VitaminFunktionFörekomst
B1 (tiamin)Viktigt i kolhydratmetabolismenKött, baljväxter
B2 (riboflavin)Stimulerar nedbrytning av fett och kolhydraterÄgg, mjölk
B3 (niacin)Viktig för kolhydratsförbränning under aktivitetKött, nötter
B5 (pantotensyra)Komponent i metabolismen, Stimulerar produktion av näringsämnenKött, fullkornsprodukter
B6 (pyridoxin)Medverkar i metabolismen av protein och kolhydrater, produktion av blodkropparKött, grönsaker
B7 (biotin)Stimulerar metabolismen av fett, kolhydrater och proteinÄggula, gröna grönsaker
B9 (folsyra)Medverkar i DNA-bildning, produktion av blodkropparÄggula, spenat
C (askorbinsyra)Antioxidant, bidrar till kollagenbildning och järnabsorptionCitrusfrukter, nypon

Vad är vitaminer?

Vitaminer är organiska föreningar som spelar en stor roll i kroppens olika funktioner. De är inga energigivande näringsämnen, men har ändå en stor påverkan på nedbrytningen av protein, fett och kolhydrater. De är livsnödvändiga för oss, men behövs bara i mycket små mängder och de flesta vitaminer måste tillföra kontinuerligt via kosten. Man brukar skilja på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer, där de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K behöver tillgång till fett för att kunna tas upp av kroppen. De kan därför lagras i kroppen, medan ett eventuellt överskott av vattenlösliga vitaminer förs ut med urinen.

Vitaminer för hälsa och prestation

Vitaminer ger inte energi direkt till kroppen, men utan ett tillräckligt högt intag av dem, kommer kroppen inte att kunna tillgodogöra sig de effekter som protein, fett och kolhydrater ger. De flesta B-vitaminer ingår på något sätt i kroppens metabolism, vilken funktion beror på vilken vitamin det gäller. Ett för lågt intag av B-vitaminerna kan därför ha påverkan på hur vår förbränning fungerar, och även påverka vår prestationsförmåga och energinivå på träningspassen.  

Hantlar och måttband i gräset

Vitamin C och D är centrala komponenter för vårt immunsystem. Vitamin C är en antioxidant som skyddar cellerna mot fria radikaler och vitamin D kan göra dig mer motståndskraftig mot infektioner. De båda behövs även för vår skelettbildning. Ett starkt skelett är väsentligt för dig med aktiv livsstil, eftersom det tolerera hög träningsnivå utan skador.

Vitamin B12 och folsyra är viktiga för produktion av röda blodkroppar, som förser musklerna med syre, och behövs därför för vår prestationsförmåga. Även övriga vitaminer kan påverka vår prestationsförmåga negativt och vi orkar inte utföra fysisk aktivitet i lika hög grad. En aktiv livsstil kan även öka vårt vitaminbehov i och med att vi utsöndrar mer vätska och därmed även vitaminer, samt får en ökad omsättning av vitaminer.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost