Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även känt som tiamin, är ett vattenlösligt vitamin som tillhör gruppen B-vitaminer. Det ingår i kroppens energiproduktion och om du tränar mycket, är gravid eller har ett högt matintag, ökar därför behovet av vitaminet.

  • Vad är tiamin?
  • Tillskott av tiamin
  • Var finns tiamin naturligt?

Fullkornsbröd på en tallrik. Tiamin finns bland annat i fullkornsprodukter.

Vad är tiamin?

Tiamin hör till de vattenlösliga B-vitaminerna, som ingår i kroppens energiproduktion. Vi måste få i oss tiamin från kosten, eftersom det varken kan lagras eller tillverkas av kroppen själv. De första tecknen på att man har för lite tiamin i kroppen är trötthet, irritation och nedstämdhet, men eftersom det mesta vi äter innehåller tiamin är det ovanligt att inte få i sig tillräckligt. Det rekommenderade dagliga intaget är strax över ett milligram för vuxna personer. Gravida och ammande rekommenderas ett något högre intag. Tiamin förstörs till viss del genom matlagning, men inte så mycket att det utgör någon hälsorisk.

Tillskott av tiamin

Behovet av tiamin står i proportion till vår fysiska aktivitet och hur mycket mat vi äter. Eftersom tiamin är verksamt i energiproduktionen, kan en kost med stor andel kolhydrater öka behovet och i perioder då energiförbrukningen är högre kan extra tiamin behövas. Tiamin ingår normalt som tillskott i multivitaminer och B-komplex, som kan passa den som är mycket aktiv eller vill säkerställa ett fullgott intag.

Biverkningar

Inga biverkningar finns, eftersom tiamin inte kan lagras i kroppen.

Var finns det naturligt?

Det mesta vi äter innehåller tiamin, men de rikaste källorna är fullkornsprodukter, kött, nötter och baljväxter. Även vitt bröd och ris kan vara berikat med tiamin.

Multivitaminer & B-komplex

 
Vitamin B1 100
 
Vitamin B-Komplex 50
 
Core Vitamins
 
Mivitotal Plus

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Vad är vitamin B12 bra för?

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen.
 
Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 
Vitaminer och mineraler för kvinnor

Vitaminer och mineraler för kvinnor

Vissa vitaminer och mineraler har kvinnor ett större behov av.
 
Stor guide till D-vitamin

Stor guide till D-vitamin

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 
Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 
Vitaminsmoothie

Vitaminsmoothie

Blanda enkelt en hälsosmoothie med hampaprotein, chiafrön och nyponpulver.
 
Biotin för håret

Biotin för håret

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 
Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 
Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 
Vitamin B3, niacin

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
 
Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
 
B-komplex

B-komplex

B-komplex är tillskott med alla B-vitaminer i samma produkt.
 
Stora guiden om Vitamin K

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 
Fördelen med metylerade B-vitaminer

Fördelen med metylerade B-vitaminer

Läs om vad metylerade B-vitaminer är och vad de har för påverkan i vår kropp!
 
När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
 
Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.
 
Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 
Vitamin B9, folsyra

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 
Stora guiden om Vitamin E

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 
Varför är D-vitamin viktigt?

Varför är D-vitamin viktigt?

Läs mer om D-vitaminbrist och mat som är rik på D-vitamin.