Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Så påverkar stress vår hjärna

Att uppleva stress är en del av vår vardag och alla upplever stress någon gång men på olika sätt. Hur påverkas egentligen vår hjärna och kropp av stress och kan vi göra något för att stressen inte ska påverka oss negativt?

Stress är en del av vårt moderna samhälle.

Vad är stress?

Stress är en del av livet och vi alla upplever och reagerar på olika sätt i stunder av stress. Våra kroppar fungerar på samma sätt idag som det gjorde för våra förfäder. Kroppen reagerar rent intuitivt på fara och hjärnan sänder ut signaler som får hjärtat att slå snabbare och musklerna spänns. Stresshormoner utsöndras i blodet för att frigöra nödvändig energi, smärttröskeln höjs och för att inte förblöda om vi blir skadade blir blodet mer trögflytande. All energi i kroppen koncentreras på att vi ska prestera vårt allra bästa.

När sedan “hotbilden” är borta slappnar kroppen av och går tillbaka till normalläge för att återhämta sig inför nästa uppladdning.

Hur påverkas hjärnan vid stress?

Det som är speciellt med hjärnan och stress är att hjärnan inte kan skilja på ett riktigt hot eller ett som du bara tänker dig. Därför kan stress upplevas när du föreställer dig ett hot eller en svår situation som egentligen inte finns. Kroppen reagerar ändå på kroppens signaler. Exempelvis kan det vara tankar som “tänk om jag skadar mig” eller “jag kanske förlorar jobbet på grund av detta”.

I hjärnan finns runt 100 miljarder nervceller som är sammankopplade i stora nätverk. Där tar de emot, bearbetar och skickar iväg signaler. För att hjärnan ska kunna fungerar optimalt krävs det att kommunikationen mellan nervcellerna fungerar som dom ska. Studier gjorda på djur har visat att hjärnan förändras under stress och att nervcellerna dras tillbaka vid kronisk stress. Forskning kring hjärnan och utmattning har visat att personer med utmattningssyndrom har en tunnare hjärnbark, i ett visst område i pannloben. Pannloben är en central och viktig del för vår förmåga att koncentrera oss, planera och organisera. I pannloben lagras information under en kortare tid. Det har även visat sig att hjärnbarkens volym är tillbaka till normal igen efter ett till två år.

Även striatum, ett område i hjärnan har visat sig förtunnat hos personer vid utmattningssyndrom. Striatum är ett område i hjärnan som är viktigt för olika kognitiva processer, som språk, minne och känslor.

Stressad kvinna

Alla reagerar olika på stress.

Är all stress negativ?

När vi inte har kontroll över stress eller känner stress över lång tid kan det bli jobbigt och leda till sjukdomsframkallande vanor, som rökning, brist på motion och felaktiga matvanor. Långvarig stress har enligt forskning visat kan leda till en rad olika sjukdomstillstånd som bland annat depression och hjärt-kärlsjukdomar.

I mindre doser kan dock stress vara positivt för kroppen och hjärnan. Stress kan hjälpa dig att få klart arbetsuppgifter snabbare med ökad fokus eller vara till hjälp när vi tränar genom en tillfällig ökad alerthet. I dagens moderna samhälle lever vi mer i en konstant stress över skola, jobb eller familjeliv medans människan förr i tiden levde med tillfällig stress från exempelvis ett rovdjur. Då passerade även stressen snabbt.

Det är viktigt att se varningssignaler vid långvarig stress som inte är bra för kroppen. Det kan exempelvis vara att du har svårare att koncentrera dig, du har svårt att koppla av eller att du väljer bort vila, vänner och fritidsaktivitet för att du inte har tid.

Återhämtning

För att klara av stressiga perioder behöver vi balans mellan att vara aktiva, sömn, vakenhet, vila och fysisk aktivitet. I dagens stressiga samhälle är det viktigt med vila och sömn, för att både kropp och hjärna ska få återhämta sig. Vi klarar perioder av stress men det kan bli skadligt om stressen pågår länge utan tid för vila, återhämtning och sömn.

Exempel på ämnen som sägs ha positiva effekter på stress är bland annat ashwagandha, gaba och reishi. Ashwagandha har länge använts inom den ayurvediska traditionen som stärkande och balanserande. Framförallt mot stress och trötthet.

GABA finns naturligt i kroppen och är ett ämne som verkar lugnande och hjälper kroppen att varva ner. GABA är framförallt bra vid långvarig stress eller sömnbrist och brist på GABA kan bland annat uttrycka sig i spända muskler, dåligt minne och huvudvärk.

Reishi är en svamp (lackticka) som är populär inom den österländska traditionen, speciellt för en lugnande verkan. Idag förekommer studier där man undersökt reishis egenskaper vid nedstämdhet och blodsockerkontroll, men det behövs fler studier för att dra slutsatser. Svampen är dock full med vitaminer, mineraler och ämnen med antioxidativa egenskaper.

Tips på hur du kan hantera stress:

  • - Mindfulness används bland annat inom sjukvården för att lättare hantera stress.
  • - Andningsövningar
  • - Forskning har visat att vara ute i naturen har positiva hälsoeffekter. Ta en promenad eller löptur!
  • - Sträck ut kroppen genom rörlighetsträning eller yoga. Perfekt för stressade och spända muskler.

Vi rekommenderar

 
Reishi extrakt
 
QURE Brain
 
BrainBoost
 
Stressamin Premium
 
QURE Brain+Boost
 
Fokus Premium
 
Ashwagandha Prem.
 
Citikolin
 
KSM 66
 
GABA 250
 
GABA 500
 
GABA 1000

Viktigt! Om du känner stress och ångest över något som har hänt, exempelvis ekonomiska svårigheter, att en närstående har gått bort eller andra typer jobbiga situationer kan du behöva söka professionell hjälp.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hur påverkas minnet och hjärnan av ålder?

Hjärnhälsa del 4: Läs mer om hur vår hjärna påverkas av att bli äldre
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

I den här artikeln får du de bästa tipsen på hur du boostar din hjärnhälsa!
  Oro, stress och sömnbesvär

Oro, stress och sömnbesvär

Känner du dig stressad eller har du svårt att sova? Då är detta artikeln för dig
  Stress och sömnbrist: Hälsobovarna som drar ned oss

Stress och sömnbrist: Hälsobovarna som drar ned oss

Vad kan vi egentligen göra för att stressa mindre och sova bättre? Läs här!
  Vad är adaptogener?

Vad är adaptogener?

Adaptogener hjälper celler att anpassa sig till stress och andra påfrestningar.
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Hur påverkar taurin kroppen?

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Lansering av produkter för hjärnhälsa

Lansering av produkter för hjärnhälsa

Nu lanserar vi QURE Brain och QURE Brain Boost - två tillskott för hjärnhälsa.
  Så får du en stressfri semester

Så får du en stressfri semester

Vi ger våra bästa tips på hur du varvar ner i sommar!
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Så mycket energi förbrukar du

Så mycket energi förbrukar du

Hur många kalorier förbrukas vid en promenad?
  Välj rätt eterisk olja

Välj rätt eterisk olja

Eteriska oljor kan användas till aromaterapi, hudvård eller rengöring.
  Följ med på vår artikelserie om Hjärnhälsa

Följ med på vår artikelserie om Hjärnhälsa

Hur tar vi hand om vår hjärna på bästa sätt? Följ med i vår artikelserie.
  Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnberg tipsar om vardagsmotion och att lyckas ta 10000 steg om dagen.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.