Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Stress och sömnbrist: Hälsobovarna som drar ned oss

Checklistor som aldrig tar slut och vila som aldrig riktigt hinner prioriteras. Sena kvällar med jobb, hushållssysslor och ältande. Känner du igen dig? De flesta vet att sömn och återhämtning är otroligt viktigt för välmåendet, men ändå är det många som stressar sig igenom vardagen och sover dåligt. Varför är det egentligen så - och vad kan göras åt det?

Stressad kvinna med sömnbrist.

Stress

Stress är i grunden bra för dig. Visst låter det provocerande? Dock är det sant. Stress är din kropps sätt att förbereda sig inför en utmaning eller en fara. Det är när du stressar under en längre period det blir skadligt (1). Långvarig stress ökar risken för flera sjukdomar, som till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, utmattningssyndrom samt depression. Det påverkar även hjärnans kapacitet. Enligt en undersökning av Folkhälsomyndigheten uppgav hela 14 % (!) av de svarande att de kände sig stressade. Dessutom var den siffran högre hos kvinnor, de under 45 år samt utlandsfödda (2).

Men varför stressar vi? Det de flesta forskare är eniga om är att vi idag ställer högre krav på oss själva och har högre ambitionsnivåer än tidigare (3). Dessa krav kan även komma från det övriga samhället, och dessutom kan saker som ekonomi och familjeförhållanden också bidra. Då blir ofta det som ger energi lidande. Vi har även en tendens att inte lyssna på kroppens signaler och prioritera återhämtning.

Vad kan du då göra för att motverka detta? Det studier visar är att vi behöver hitta en balans mellan vardagens aktiviteter, till exempel hem, sysslor, jobb, familj, återhämtning och fritidsaktiviteter. Detta kan framförallt gälla kvinnor. Studier visar att kvinnor tar mer ansvar för hem och familj, vilket kan rubba deras vardagsbalans (4). Fysisk träning samt mindfulness har även visats ha effekt mot exempelvis utmattningssyndrom och stress (5).

Sömn

Stress kan i sin tur leda till sömnproblem. När du sover återhämtar sig din hjärna och kropp, intryck bearbetas, celler repareras, immunsystemet aktiveras och viktiga hormoner bildas. Genom att sova tillräckligt minskar du risken för hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes, depression och utmattningssyndrom (6). När du är stressad utsöndras kortisol, hormonet som håller oss vakna, och det kan inte vara aktivt samtidigt som sömnens hormon melatonin (6). Därför kan du få svårt att varva ned och somna när du är stressad. Dessutom kan sömnen bli ytligare och du kan vakna tidigare än du borde.

Andra saker som kan påverka din sömn negativt är olika ljud, snarkningar, alkohol, koffein och nikotin. Olika sjukdomar kan även spöka och det kan även oro och ångest (7). Att sova dåligt en gång, kanske på grund av en stressig dag, gör sällan någonting. Det är när det blir ett återkommande problem det kan börja påverka din vardag och ditt mående. Bland annat kan du få svårare att koncentrera dig och minnas saker.

Men hur ska du egentligen göra för att sova bättre? Att röra på sig regelbundet brukar i regel trötta ut kroppen och göra det lättare att sova. Dessutom är det viktigt att varva ned timmarna innan du går till sängs samt undvika ljus. För vissa fungerar även kosttillskott för sömnen eller hjälpmedel som tyngdtäcken. Om du ligger vaken och grubblar kan du behöva se över ditt liv och dess innehåll. Vad är det som får dig att stressa eller oroa dig? Vad kan du göra åt det?

Hitta din balans

Stress och dålig sömn går hand i hand och det ena påverkar det andra. Små förändringar i vardagen, som mer balans, tid för återhämtning, regelbunden träning och olika hjälpmedel, kan vara det som behövs för att vända på trenden.

Viktigt! Om problemen kvarstår och du känner att stress/sömnbrist påverkar din vardag kan du behöva söka professionell hjälp.

Mot stress och sömnbrist

 
QURE Night
 
Ashwagandha Prem.
 
GABA 1000
 
Tyngdtäcke Bambu

  1. 1177. 2018. Stress.
  2. Folkhälsomyndigheten. 2021. Stress.
  3. Sveriges Radio. 2017. Hur stressade är vi idag - och varför?
  4. Folkhälsomyndigheten. 2021. Stress.
  5. Vetenskap och Hälsa. 2017. Stress.
  6. 1177. 2018. Sömnen är viktig för din hälsa.
  7. Karlstads Universitet. 2021. Forskning om sömn.
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Oro, stress och sömnbesvär

Oro, stress och sömnbesvär

Känner du dig stressad eller har du svårt att sova? Då är detta artikeln för dig
  Vad är adaptogener?

Vad är adaptogener?

Adaptogener hjälper celler att anpassa sig till stress och andra påfrestningar.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Välj rätt eterisk olja

Välj rätt eterisk olja

Eteriska oljor kan användas till aromaterapi, hudvård eller rengöring.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!