Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Andas rätt - så påverkar det kroppen

Andning är något som sker automatiskt och som vi inte behöver tänka på när allt fungerar som det ska. Men att andningen påverkar vårt mående har varit känt i flera tusen år. Inled det nya året med att ta kontroll över din andning.

Andas in det nya året.Genom att andas rätt kan vi påverka vårt mående i en positiv riktning.

Andning är en medfödd automatisk reflex och oftast tänker vi inte ens på att vi andas. Trots det kan sättet vi andas på påverka hur vi mår. Kunskapen om andningens betydelse har funnits i flera tusen år och är en stor del av praktiker som yoga och mindfulness. Inom yogatraditionen beskrivs andningen ibland som länken mellan kropp och själ. Den kan lugna och balansera oss och förankra oss i nuet.

Vad händer i kroppen när vi andas?

I ett genomsnittligt andetag strömmar cirka en halv liter luft in i lungorna. Bröstkorgen utvidgas när trycket sjunker och syret når fram till lungblåsorna. Därefter tas det upp av blodet och transporteras ut till kroppens olika delar. I utandningen gör vi oss av med koldioxid som är skadligt för oss om det stannar för länge i kroppen. Syret behövs för att kroppens alla celler ska fungera normalt och hjärnan klarar sig inte utan syre i mer än några minuter. Även om andningen styrs från andningscentrum tillsammans med hjälp av olika reflexer är det fullt möjligt att själv påverka sin andning.

Andningens betydelse för välbefinnandet

När kroppen är i vila andas vi ungefär tolv gånger i minuten. Anstränger du dig andas du snabbare eftersom kroppen då behöver mer syre för att orka med. I perioder av stress och ångest kan det hända att andningen blir snabb och ytlig. Detta innebär att vi andas högt upp i bröstkorgen utan att utnyttja hela vår andningsmuskulatur vilket kan leda till sämre syreinnehåll i blodet. För lite syre i blodet kan få flera negativa konsekvenser och bland annat leda till att cellerna får svårt att frigöra sig från toxiner och andra skadliga ämnen vilket kan ha en negativ inverkan på nervsystemet. Det kan även påverka prestationsförmågan och vi kan uppleva brist på energi.

Tips på produkter

 
PURE Pepparmyntsolja
 
PURE Tallbarrsolja
 
Sleep Tape sovtejp
 
Relaxator
 
Medveten Andning

Så påverkar andningen sömnen

På samma sätt som stress kan ge en snabbare andning kan en ytlig andning i sig signalera stress till kroppen. Det kan göra det svårare att komma till ro på kvällen och leda till en störd nattsömn. Andas vi i stället lugnt och rytmiskt talar vi om för kroppen att vi inte är i fara. En lugn andning kan på sikt leda till starkare immunförsvar, mindre stress och bättre sömn. För att få en lugn andning i perioder av stress kan det krävas att vi tänker extra på det. Det kan räcka med att stanna upp några gånger om dagen och notera hur du andas. Ta kontroll över din sömn genom att ta kontroll över din andning.

Medveten andning

Alla kan lära sig att andas rätt, ofta krävs det inte mer än att vi lägger märke till hur vi andas för att förändra det. Att ha en lugn och harmonisk andning kan ha många fördelar. Förutom sömnen kan det påverka blodtrycket, magen, immunförsvaret och koncentrationen. Det kan minska stresshormoner i kroppen och leda till mer avslappnade käkar, rygg och nacke. Genom att det sympatiska nervsystemet aktiveras vid medveten andning signalerar det till hjärnan att allt är som det ska vara. Testa övningen nedan och se om det passar dig!

Det kan räcka med att andas medvetet några minuter om dagen för att uppleva en förändring.

Andas in det nya året med en andningsövning!

Växelandning, även kallad Nadi Shodhana, är en yogisk andningsövning. Det är sammansatt av orden Nadi, som betyder “kanal” eller “flöde” och shodana som betyder “rening”. Den går ut på att andas in och ut genom varannan näsborre för att på så sätt lugna nervsystemet.

Så gör du:

  1. Sätt dig bekvämt och försök att ha ryggen rak så att luften kan flöda obehindrat
  2. Täpp för den ena näsborren med ringfingret och andas in
  3. Håll andan
  4. Släpp ringfingret och täpp för den andra näsborren med tummen och andas ut
  5. Håll andan

Upprepa under några minuter och notera förändringen. Förhoppningsvis har du fått en mer harmonisk andning!

Referenser:

  1. Så fungerar luftvägar och lungor - 1177
  2. Self-regulation of breathing as a primary treatment for anxiety - PubMed (nih.gov)
  3. Association Between Breathing Route, Oxygen Desaturation, and Upper Airway Morphology - PubMed (nih.gov)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Basa kroppen med rätt kost

Basa kroppen med rätt kost

Vad innebär det att äta basiskt och hur kan det påverka kroppen?
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Hur påverkar taurin kroppen?

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
  Välj rätt eterisk olja

Välj rätt eterisk olja

Eteriska oljor kan användas till aromaterapi, hudvård eller rengöring.
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Välj rätt olja för hudvård

Välj rätt olja för hudvård

Hitta rätt olja för din hud och få en strålande vacker hud på kort tid.
  Ge kroppen semester med detox

Ge kroppen semester med detox

En detoxkur är perfekt när du vill rensa ut slaggprodukter.
  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Rena kroppen från vintertorrhet

Rena kroppen från vintertorrhet

Få värdefulla tips på hur du blir av med din vintertorra hud.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Hitta din balans 2023

Hitta din balans 2023

Ett nytt år kan innebära en nystart och i år fokuserar vi på balans!
  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Skrubb till hela kroppen

Skrubb till hela kroppen

Väldoftande och effektiv skrubb för hela kroppen!
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Djup avslappning - upplev hälsoeffekterna

Djup avslappning - upplev hälsoeffekterna

Upplev hälsoeffekterna av djup avslappning i vardagen.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna