Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

5 tips för att hålla igång på semestern

Tillhör du de som gärna skulle vilja få till träningen på semestern, men som har svårt att få till tiden, motivationen eller utrustningen? Med våra 5 tips för att träna på semestern blir det lättare att hålla dig aktiv även när det känns svårt att komma igång.

Träningsredskap

 
Casall Ab Roller
 
BungyPump 4kg
 
RubberBand
 
DumbBells 1-3 kg
 
Kettlebell
 
Miniband Gummi

Oavsett om du reser bort på semestern eller spenderar den hemma kan det vara svårt att prioritera träningen, helt enkelt eftersom det finns så mycket annat som får uppmärksamhet. Om du brukar träna och hålla dig till hälsosamma rutiner under resten av året är det synd att inte hålla fast vid det även under semestern, men våga passa på att sänka kraven när du är ledig. Brukar du träna fyra pass i veckan kan du nöja dig med två pass i veckan under semestern, och tänk på att all rörelse är bra! Gå skogspromenader, klättra i klätterställningar med barnen eller ta några extra simtag när du ändå badar.

Våra bästa tips för träning på semestern

  1. Håll passet kort. Tidsbrist är en av våra vanligaste ursäkter när det kommer till träning, och då är det viktigt att komma ihåg att även korta träningspass är bra nog. Antingen kan du testa att köra kortare pass men mer frekvent, eller att träna pass med högre intensitet. Högintensiv intervallträning har visat sig ge lika bra effekter som långvarig träning med lägre intensitet. Ett högintensivt intervallpass kan se ut så här: Välj att springa, cykla, simma eller en annan idrottsform du gillar. Träna 85-100% av ditt max i ca 20 sekunder och varva det med vila i 2 minuter, i intervaller som varar 15-20 minuter totalt. Efter det är du klar med din träning!

    Läs mer om HIIT, högintensiv intervallträning

  2. Träna när familjen gör annat. Ta en löprunda på morgonen innan någon annan vaknat, jogga en sväng på stranden när de andra solar eller ta cykeln till utflyktsmålet. Du kan förstås också involvera familjen i träningen - besök en lekpark och använd utrustningen som ett utegym, ta en ridtur, arrangera lekar i trädgården eller spela fotboll med kompisgänget. Bara fantasin sätter gränserna!

  3. Låna utrustning eller träna med kroppsvikt. Är du på resande fot och bor på hotell finns det ofta ett gym att tillgå, men idag blir också utegym allt mer populära. Dessutom går det utmärkt att träna med kroppsvikt på en gräsmatta och övningarna som du kan utföra är praktiskt taget obegränsade. Knäböj, utfallssteg, armhävningar, situps, burpees, plankan och upphopp är bara några förslag. Du kan också köpa ett enkelt gummiband vilket gör att du kan variera övningarna ännu mer!

  4. Träna tidigt för att undvika värmen. Vissa somrar kan vara riktigt heta, både i Sverige och utomlands. Utnyttja morgontimmarna innan det blivit riktigt varmt. Träna ditt pass då, så har du det gjort och kan njuta resten av dagen! Är det riktigt varmt kan du även testa att träna i vatten. Ta en simtur eller trampa vatten några minuter, som ett löplopp på sjöbotten. Dessutom händer det ju faktiskt att det regnar ibland, så dessa dagar är perfekta att ägna åt träning.

  5. Håll ett öga på kosten. För att behålla formen och hälsan är det bra att inte äta obegränsat av glass, snabbmat och drinkar, även om det är semester. Passa på att unna dig dessa saker då och då när du är riktigt sugen, men inte bara för att. Då blir det också lättare att komma tillbaka till rutinerna efter semestern.

Tänk också på att vila upp dig när du väl är ledig, så att du kan komma tillbaka med full kraft när semestern är slut. Njut av mat, träning och avkoppling när du äntligen får utrymme för det.

Smarta livsmedel

 
Sweet & smokey bbq
 
HealhyCo Jam
 
Salladsdressing
 
Shirataki Nudlar
 
Chocolate
 
Dessert Topping

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Träna på semestern

Håll formen på semestern med enkla och roliga aktiviteter!
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

5 tips för ökad fettförbränning

Teorier och metoder kring fettförbränning är nästintill oändligt.
 

Sommarsallad

En somrig sallad för sommarens luncher och grillkvällar.
 

Löpning, kom igång

Kom igång med din löpträning en gång för alla!
 

Sommarsmoothie med bär

En somrig smoothie med hallon och jordgubbar som både läskar och mättar.
 

5 tips för ökad muskelmassa

Tips som både gör skillnad och som är relativt lätta att implementera.
 

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
 

Linas mattips

Här får du tips från Lina på hur du kan lägga upp din dagsmeny.
 

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
 

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Rena kroppen från vintertorrhet

Få värdefulla tips på hur du blir av med din vintertorra hud.
 

CrossFit: grunder

Låt dig inspireras av Peter Bláha som berättar om grunderna i CrossFit.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.