Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

5 tips för att hålla igång under semestern

Tillhör du de som gärna skulle vilja få till träningen på semestern, men som har svårt att få till tiden, motivationen eller utrustningen? Med våra 5 tips för att träna på semestern blir det lättare att hålla dig aktiv även när det känns svårt att komma igång.

Träningsredskap

 
BungyPump 4kg
 
Miniband Gummi

Oavsett om du reser bort på semestern eller spenderar den hemma kan det vara svårt att prioritera träningen, helt enkelt eftersom det finns så mycket annat som får uppmärksamhet. Om du brukar träna och hålla dig till hälsosamma rutiner under resten av året är det synd att inte hålla fast vid det även under semestern, men våga passa på att sänka kraven när du är ledig. Brukar du träna fyra pass i veckan kan du nöja dig med två pass i veckan under semestern, och tänk på att all rörelse är bra! Gå skogspromenader, klättra i klätterställningar med barnen eller ta några extra simtag när du ändå badar.

Våra bästa tips för träning på semestern

1.Håll passet kort. Tidsbrist är en av våra vanligaste ursäkter när det kommer till träning, och då är det viktigt att komma ihåg att även korta träningspass är bra nog. Antingen kan du testa att köra kortare pass men mer frekvent, eller att träna pass med högre intensitet. Högintensiv intervallträning har visat sig ge lika bra effekter som långvarig träning med lägre intensitet. Ett högintensivt intervallpass kan se ut så här: Välj att springa, cykla, simma eller en annan idrottsform du gillar. Träna 85-100% av ditt max i ca 20 sekunder och varva det med vila i 2 minuter, i intervaller som varar 15-20 minuter totalt. Efter det är du klar med din träning!

Läs mer om HIIT, högintensiv intervallträning


2. Träna när familjen gör annat. Ta en löprunda på morgonen innan någon annan vaknat, jogga en sväng på stranden när de andra solar eller ta cykeln till utflyktsmålet. Du kan förstås också involvera familjen i träningen - besök en lekpark och använd utrustningen som ett utegym, ta en ridtur, arrangera lekar i trädgården eller spela fotboll med kompisgänget. Bara fantasin sätter gränserna!

3. Låna utrustning eller träna med kroppsvikt. Är du på resande fot och bor på hotell finns det ofta ett gym att tillgå, men idag blir också utegym allt mer populära. Dessutom går det utmärkt att träna med kroppsvikt på en gräsmatta och övningarna som du kan utföra är praktiskt taget obegränsade. Knäböj, utfallssteg, armhävningar, situps, burpees, plankan och upphopp är bara några förslag. Du kan också köpa ett enkelt gummiband vilket gör att du kan variera övningarna ännu mer!



4. Träna tidigt för att undvika värmen. Vissa somrar kan vara riktigt heta, både i Sverige och utomlands. Utnyttja morgontimmarna innan det blivit riktigt varmt. Träna ditt pass då, så har du det gjort och kan njuta resten av dagen! Är det riktigt varmt kan du även testa att träna i vatten. Ta en simtur eller trampa vatten några minuter, som ett löplopp på sjöbotten. Dessutom händer det ju faktiskt att det regnar ibland, så dessa dagar är perfekta att ägna åt träning.

5. Håll ett öga på kosten. För att behålla formen och hälsan är det bra att inte äta obegränsat av glass, snabbmat och drinkar, även om det är semester. Passa på att unna dig dessa saker då och då när du är riktigt sugen, men inte bara för att. Då blir det också lättare att komma tillbaka till rutinerna efter semestern.

Tänk också på att vila upp dig när du väl är ledig, så att du kan komma tillbaka med full kraft när semestern är slut. Njut av mat, träning och avkoppling när du äntligen får utrymme för det.

Smarta livsmedel

 
Sweet & smokey bbq
 
Core Shirataki Nudlar

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
  Träna på semestern

Träna på semestern

Håll formen på semestern med enkla och roliga aktiviteter!
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

God ramen med tofu, pak choy och ägg.
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Sommarsallad

Sommarsallad

En somrig sallad för sommarens luncher och grillkvällar.
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnberg tipsar om vardagsmotion och att lyckas ta 10000 steg om dagen.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Löpning, kom igång

Löpning, kom igång

Kom igång med din löpträning en gång för alla!
  Träna med gummiband

Träna med gummiband

Träna enkelt med gummiband - perfekt för hemmaträning och på semestern,
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Linas mattips

Linas mattips

Här får du tips från Lina på hur du kan lägga upp din dagsmeny.
  Smoothie med bär

Smoothie med bär

En somrig smoothie med hallon och jordgubbar som både läskar och mättar.
  Rena kroppen från vintertorrhet

Rena kroppen från vintertorrhet

Få värdefulla tips på hur du blir av med din vintertorra hud.
  Måltidsersättning: Så lyckas du

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
  Gör en renande detox med juice

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Läs mer om utandningsmätaren Acetrack
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Snyggt solbrun med betakaroten

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Varför är D-vitamin viktigt?

Varför är D-vitamin viktigt?

Läs mer om D-vitaminbrist och mat som är rik på D-vitamin.
  Saffransnudlar med fänkål och räkor

Saffransnudlar med fänkål och räkor

Gör en god middag eller lunch. Saffransnudlar med fänkål och räkor!
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!