Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Rörlighet med Frida Wirsén

Vi har tagit del av yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet. Ta hand om kroppen genom enkla övningar och tips kring rörlighet.

  • Varför är rörlighet viktigt?
  • Vad är viktigt att tänka på kring rörlighet?
  • Kost och rörlighet
  • 4 enkla rörlighetsövningar

Kost och rörlighet

 
MSM Pulver
 
Gurkmeja
 
Magnesium 800
 
Collagen Plus
 
MSM Kapslar
 
Collagen Beauty Shot
 
Super Magnesium

Varför är rörlighet viktigt?

Forskning visar att vi blir stelare med åren. När vi ökar i ålder eller drabbas av inaktivitet är det viktigt att plocka fram rörlighetsträning just för att bindväven ska få en smidigare samt effektivare muskelkontraktion. Rörlighet kan kännas som ett brett begrepp och även om många önskar en ökad rörlighet i kroppen är det svårt att veta exakt hur du blir rörligare. Regelbundna rörlighetsövningar gör att bindväven mjuknar och förenklat sagt bidrar till förenklade rörelsemönster utan smärta. Genom att schemalägga rörlighetsträning, exempelvis yoga, ökar inte bara smidigheten utan det är dessutom prestationshöjande. Vidare positiva effekter är att du kan förvänta dig ett lugnare andetag, eftersom kroppens rörelse regleras genom blodtrycket andas du mer med kroppen och om du dessutom fokuserar mentalt på ett balanserat andetag syresätter du dina muskler. Allt hör ihop och du kommer genom dina nya rörlighetsövningar fånga in ett bättre fokus, lugnare andning och en smidigare kropp.

Vad är viktigt att tänka på kring rörlighet?

Under en dag är vår kropp med om en hel del. Fram och tillbaka till jobbet, sitta framför datorn, ett träningspass eller ett arbete med tunga lyft. När kvällen kommer kanske du känner dig stel och svag och känner ett behov av att sträcka ut kroppen. Yogaträning ger dig styrka, balans och rörlighet. Övningar inom yogan ger kroppen tid att mjukna, landa samt sträcka ut, vilket är viktigt för kroppens rörelseförmåga. Vår kropp behöver god rörelseförmåga. Nacke, axlar, rygg och bäckenet rör sig under dagen i flera olika plan, därför är rörlighet så viktig. Att våra leder är mjuka och tydligt förankrade mellan skelett och muskulatur. Däremot kan det vara svårt att veta just precis hur du kan främja rörligheten genom enkla stretch och yogaövningar. Lyssna på din kropp och ta hjälp av rörlighetsträning!

Kost och rörlighet

Kost är alltid en viktig komponent för att kroppen ska fungera fullt ut. Minst lika viktig gällande rörlighet, vissa kan påpeka att i rörlighetsträning förbrukar vi inte lika mycket energi som vid kondition eller styrketräning. Förvisso kan det påståendet innehålla korrekt information, däremot under rörlighetsträning rör vi oss och kroppen är aktiv. Utan kostens viktiga komponenter uppnår inte kroppen sin fulla potential för att uppnå välbefinnande. Det finns också specifik hälsokost som hjälper lederna till ökad rörlighet. Exempelvis kollagen, gurkmeja och magnesium.

4 enkla rörlighetsövningar

Katten & Kon

Ställ dig på alla fyra. Placera knäna rakt under höfterna och händerna under axlarna. Andas ut och spänn magmusklerna för att dra ihop och runda ryggraden så att huvudet och svanskotan kommer närmare varandra. Andas in och pressa bröstet och svanskotan bort från varandra och svanka med ryggen.

Trä nålen

Stå på alla fyra. Sträck upp höger hand och låt blicken följa med. Rotera genom ryggen. Trä höger arm under kroppen tills höger axel ligger i golvet. Gör den dynamiskt 3-6 gånger innan du landar på axeln och tar några extra andetag med axeln i golvet.

Skräddarställning

Sätt dig i skräddarställning och fokusera på andningen.

Ryggrotation

Utgå från ryggläge och placera foten i höjd med knät och fäll sedan benet utåt åt sidan så det blir en varsam rotation i ryggen. Förstärk eventuellt genom att placera motsatt sidas hand på utsidan av låret/knät och pressa försiktigt ned mot golvet för att öka rotationen. Känns det väldigt stelt eller svårt att slappna av kan du lägga en kudde under knät för att minska avståndet till golvet. Ligg 3-5 minuter på varje sida. Tänk på andningen!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Undvik stelhet, smärta och obehag med Johanna Hectors rörlighetsövningar.
  Stenålderskost

Stenålderskost

Stenålderskost, inte så mycket om vad du äter utan vad du faktiskt inte äter.
  Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Hjärt- och kärlhälsa

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Stenålderskost för idrottare

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
  Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  Hälsa och välmående

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
  Kost för idrott

Kost för idrott

Här får du svar på de viktigaste frågorna såsom hur mycket protein du bär äta.
  Yoghurtfrukost

Yoghurtfrukost

Denna vegetariska frukost är både nyttig och fantastiskt god.
  Kost och träning vid sprint

Kost och träning vid sprint

Styrka, balans, teknik och bra kost är nyckelord för att lyckas som sprinter.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.