Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Rörlighet med Frida Wirsén

Vi har tagit del av yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet. Ta hand om kroppen genom enkla övningar och tips kring rörlighet.

Kost och rörlighet

 
MSM Pulver
 
Gurkmeja Premium
 
Trippel Magnesium
 
MSM Kapslar
 
Collagen Plus
 
Magnesium 800
 
Gurkmeja Extrakt
 
Collagen Beauty Shot

Varför är rörlighet viktigt?

Forskning visar att vi blir stelare med åren. När vi ökar i ålder eller drabbas av inaktivitet är det viktigt att plocka fram rörlighetsträning just för att bindväven ska få en smidigare samt effektivare muskelkontraktion. Rörlighet kan kännas som ett brett begrepp och även om många önskar en ökad rörlighet i kroppen är det svårt att veta exakt hur du blir rörligare. Regelbundna rörlighetsövningar gör att bindväven mjuknar och förenklat sagt bidrar till förenklade rörelsemönster utan smärta. Genom att schemalägga rörlighetsträning, exempelvis yoga, ökar inte bara smidigheten utan det är dessutom prestationshöjande. Vidare positiva effekter är att du kan förvänta dig ett lugnare andetag, eftersom kroppens rörelse regleras genom blodtrycket andas du mer med kroppen och om du dessutom fokuserar mentalt på ett balanserat andetag syresätter du dina muskler. Allt hör ihop och du kommer genom dina nya rörlighetsövningar fånga in ett bättre fokus, lugnare andning och en smidigare kropp.

Vad är viktigt att tänka på kring rörlighet?

Under en dag är vår kropp med om en hel del. Fram och tillbaka till jobbet, sitta framför datorn, ett träningspass eller ett arbete med tunga lyft. När kvällen kommer kanske du känner dig stel och svag och känner ett behov av att sträcka ut kroppen. Yogaträning ger dig styrka, balans och rörlighet. Övningar inom yogan ger kroppen tid att mjukna, landa samt sträcka ut, vilket är viktigt för kroppens rörelseförmåga. Vår kropp behöver god rörelseförmåga. Nacke, axlar, rygg och bäckenet rör sig under dagen i flera olika plan, därför är rörlighet så viktig. Att våra leder är mjuka och tydligt förankrade mellan skelett och muskulatur. Däremot kan det vara svårt att veta just precis hur du kan främja rörligheten genom enkla stretch och yogaövningar. Lyssna på din kropp och ta hjälp av rörlighetsträning!

Kost och rörlighet

Kost är alltid en viktig komponent för att kroppen ska fungera fullt ut. Minst lika viktig gällande rörlighet, vissa kan påpeka att i rörlighetsträning förbrukar vi inte lika mycket energi som vid kondition eller styrketräning. Förvisso kan det påståendet innehålla korrekt information, däremot under rörlighetsträning rör vi oss och kroppen är aktiv. Utan kostens viktiga komponenter uppnår inte kroppen sin fulla potential för att uppnå välbefinnande. Det finns också specifik hälsokost som hjälper lederna till ökad rörlighet. Exempelvis kollagen, gurkmeja och magnesium.

4 enkla rörlighetsövningar

Katten & Kon

Ställ dig på alla fyra. Placera knäna rakt under höfterna och händerna under axlarna. Andas ut och spänn magmusklerna för att dra ihop och runda ryggraden så att huvudet och svanskotan kommer närmare varandra. Andas in och pressa bröstet och svanskotan bort från varandra och svanka med ryggen.

Trä nålen

Stå på alla fyra. Sträck upp höger hand och låt blicken följa med. Rotera genom ryggen. Trä höger arm under kroppen tills höger axel ligger i golvet. Gör den dynamiskt 3-6 gånger innan du landar på axeln och tar några extra andetag med axeln i golvet.

Skräddarställning

Sätt dig i skräddarställning och fokusera på andningen.

Ryggrotation

Utgå från ryggläge och placera foten i höjd med knät och fäll sedan benet utåt åt sidan så det blir en varsam rotation i ryggen. Förstärk eventuellt genom att placera motsatt sidas hand på utsidan av låret/knät och pressa försiktigt ned mot golvet för att öka rotationen. Känns det väldigt stelt eller svårt att slappna av kan du lägga en kudde under knät för att minska avståndet till golvet. Ligg 3-5 minuter på varje sida. Tänk på andningen!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 
Kost för bättre ledhälsa

Kost för bättre ledhälsa

Vilka livsmedel är extra bra för våra leder? Lär dig mer här!
 
Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
 
Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
 
5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
 
Basa kroppen med rätt kost

Basa kroppen med rätt kost

Vad innebär det att äta basiskt och hur kan det påverka kroppen?
 
Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Så här stärker du immunförsvaret med smartare kostval.
 
Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Undvik stelhet, smärta och obehag med Johanna Hectors rörlighetsövningar.
 
Vad är AIP-kost?

Vad är AIP-kost?

Läs mer om AIP, en kosthållning som har fokus på maghälsa.
 
Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
 
När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
 
Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 
Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
 
Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 
Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Vilken är egentligen den bästa kosten för vår hjärna?
 
Vitlök som hälsokost

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
 
5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 
Kosttillskott för hår, hud och naglar

Kosttillskott för hår, hud och naglar

Hitta tillskotten som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 
Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
 
Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.