Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Yinyoga för magen - skonsamma övningar med Josefine Dyall!

Josefine Dyall menar att en bra maghälsa är avgörande för ett övergripande välbefinnande. Själv upplever hon yinyoga har bidragit mycket till att minska hennes egna problem med magen. Nu delar hon med sig av skonsamma övningar som funkat för henne!

Josefine Dyall ligger ner på en yogamatta och håller sina händer på sin mage.Utöver yinyoga är kost, motion och mindfullness positivt för maghälsan, menar Josefine.



– En bra maghälsa är avgörande för övergripande välbefinnande. Jag ser magen som kroppens kärna, där hälsa börjar. Kopplingen mellan magen och allmän hälsa är tydlig, med en balanserad mage som stöder immunförsvaret och näringsupptaget. Yinyoga för magen inkluderar mjuka sträckningar och djupandning för att främja blodcirkulationen och lugna matsmältningssystemet.

Josefine menar att övningarna kan lindra besvär som ballongmage och förstoppning genom att minska spänningar och främja avslappning.
– Dessa positiva effekter uppnås genom att stimulera det parasympatiska nervsystemet och öka flödet av energi genom kroppens bindväv. För att bevara en god maghälsa är en balanserad kost, rik på fiber och probiotika, viktigt. Att dricka tillräckligt med vatten och undvika stress bidrar också till en hälsosam mage. Utöver yinyoga och kost, är regelbunden motion och mindfulness andra positiva bidrag till maghälsan.

Josefine tipsar! Kosttillskott med mjölksyrabakterier, som Probiotic Premium, kan vara ett komplement för att främja tarmhälsan. Tillskott med magnesium kan för vissa verka lugnande för magen och bidra till att stötta magen vid förstoppning.

Tillskott för magen

 
Probiotic Premium
 
Probiotic Vital
 
Enzym Balans
 
Mage & Tarm
 
pH-Bas
 
Enzym Balans Premium
 
Aktivt Kol
 
Ingefära
 
Laktas Mage
 
Glukomannan
 
Glutaminpulver
 
Betain HCL
 
Bromelain 500
 
L-Glutamin 1000

Josefines yinyoga för magen

Josefine delar med sig av flera övningar som hon menar kan vara gynnsamma vid magbesvär. De liggande övningarna kan göras på en yogamatta eller ett lite mjukare underlag – välj det som passar dig!
– Innan du påbörjar nya övningar är det viktigt att lyssna på kroppen och anpassa övningarna efter dina egna behov och begränsningar. Om du har allvarliga magbesvär, bör du rådfråga en sjukvårdspersonal innan du påbörjar någon ny träningsrutin.

Sphinx position
Josefine Dyall visar yogapositionen Sphinx position.

  • Lägg dig på magen med armbågarna under axlarna.
  • Mjukna ned i ländryggen och håll positionen i 3-5 minuter för att öppna upp magområdet.

Barnets position
Josefine Dyall visar yogapositionen Barnets position.

  • Sätt dig på hälarna och sträck armarna framåt med pannan mot marken.
  • Slappna av i magen och andas djupt för att lindra spänningar.

Butterfly Pose (Fjärilsställning)
Josefine Dyall visar yogapositionen Butterfly pose.

  • Sitt med fotsulorna mot varandra och låt knäna falla utåt.
  • Framåtböjning över benen, håll i 3-5 minuter för att sträcka magen och ljumskarna.

Liggande twist
Josefine Dyall visar yogapositionen Liggande twist.

  • Ligg på ryggen och för höger knä över till vänster sida, håll med vänster hand.
  • Vrid huvudet åt höger och håll i 3-5 minuter för att främja matsmältningen.

Sittande framåtböjning

  • Sitt med raka ben och böj framåt, sträva efter att nå tårna.
  • Håll i 3-5 minuter för att sträcka ryggen och stimulera matsmältningssystemet.

Komplettera passet med yoga-tillbehör

 
Mat Position 4 mm
 
Abilica YogaSet
 
Yogablock svartvit
 
Yoga Mat Bamboo
 
Meditationskudde
 
Hamsa Top


Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Meditera med kraft från naturen - följ med Josefine Dyall!

Meditera med kraft från naturen - följ med Josefine Dyall!

Andas, krama träd och skrik ett vårskrik med vår hälsoinspiratör Josefine Dyall!
 
Yinyoga

Yinyoga

Läs mer om Yinyoga och lär dig olika positioner med Frida Wirsén.
 
Lär känna Josefine Johnsson

Lär känna Josefine Johnsson

Den elitsatsande långdistanslöparen Josefine inspirerar och sprider löparglädje.
 
Lär känna Josefine Dyall

Lär känna Josefine Dyall

Josefine Dyall vill hjälpa dig att leva i kontakt med ditt hjärta.
 
Partneryoga med Josefine Dyall

Partneryoga med Josefine Dyall

Yoga tillsammans med din partner är ett fint sätt att komma närmare varandra.
 
Löpschema för nybörjare - elitlöparen Josefine Johnssons bästa tips

Löpschema för nybörjare - elitlöparen Josefine Johnssons bästa tips

Testa Josefines 2-veckorspass för dig som är ny på löpning!
 
Josefine Johnssons intervallpass på löpband

Josefine Johnssons intervallpass på löpband

Josefines intervallpass på löpband - du sätter din egen ribba!
 
Mat för dig med IBS-mage

Mat för dig med IBS-mage

Lindra IBS-mage med enkla medel.
 
Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 
Träningsrutiner inför hösten med Josefine Johnsson

Träningsrutiner inför hösten med Josefine Johnsson

Josefine Johnsson ger sina bästa tips för att hålla träningsrutinerna i höst.
 
Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
 
Träna med gummiband

Träna med gummiband

Träna enkelt med gummiband - perfekt för hemmaträning och på semestern,
 
Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
 
Intervallpass utomhus

Intervallpass utomhus

Förbättra din kondition och höj din mjölksyratröskel med intervaller!
 
Rörlighet med Frida Wirsén

Rörlighet med Frida Wirsén

Yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet.
 
Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
 
Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
 
Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
 
Löpning och mental hälsa

Löpning och mental hälsa

Löpningen är en utmärkt träningsform för både kropp och sinne.
 
Därför ska du tugga din smoothie

Därför ska du tugga din smoothie

Lär dig om matsmältningssystemet med Johanna Hector.