Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Fermenterad mat

Fermenterad mat har blivit populär de senaste åren. Du kanske känner igen surkål, kimchi och kombucha? Läs mer om fermenterad mat och ta del av ett recept nedan!

Fermenterade grönsakerDet är populärt att fermentera grönsaker.

Vad menas med fermenterad mat?

Att fermentera livsmedel har man gjort i flera tusentals år. Det är en form av konserveringsmetod som har använts långt innan vi började producera vinäger och ättika för inläggning av exempelvis grönsaker. Det är lätt att blanda ihop fermentering och inlagt/picklat men det senare innebär att man har tillsatt något surt i ett konserverande syfte. Fermenterad innebär att man stimulerar goda bakterier som redan finns på exempelvis en grönsak. Grönsakerna bildar syra så att smaken förändras och till och med förbättras.

Fermentering går att göra med många livsmedel och inte enbart grönsaker. Du kan fermentera mjölk, frukt, nötter, bönor men även kött och fisk. Man kan kalla det för en matlagningsteknik med mikroorganismer.

Eftersom fermentering innehåller goda bakterier har det blivit populärt i en antiinflammatorisk kost och framförallt för sin goda påverkan på tarmfloran. Det har gjorts studier där forskarna menar att det verkar bra att få i sig en så stor mångfald av olika mikroorganismer och goda bakterier via det du äter. Läs mer om kost som är bra för tarmfloran!

Vi rekommenderar

 
Probiotic Vital
 
LactoVitalis Pro
 
LactoVitalis Kids
 
Enzym Vital
 
Probiotic Premium
 
Complete Probio

Recept på fermenterade nötter

Ingredienser:
750 g mandlar, gärna ekologiska
750 g valnötter, gärna ekologiska
2,5-3 liter vatten (vattnet ska täcka nötterna)
2-3 msk salt

Gör så här:

  • Blanda vatten och salt och häll över nötterna i en bunke. Låt stå i 8-12 timmar.
  • Häll sedan av nötterna genom en sil och skölj med kallt vatten.
  • Torka nötterna i ugnen på 65 grader. Rör runt då och då. Under sommaren kan du låta nötterna soltorka. Det kan ta mellan 12-24 timmar för nötterna att torka.
  • Förvara sedan nötterna i en lufttät burk i ett mörkt skafferi om du planerar att äta upp dem inom de närmsta veckorna. Annars kan du ställa burken i kylen.
  • Nötter

     
    Valnötter
     
    Hasselnötter EKO
     
    Raw Mandel
     
    Biofood Mandlar
     
    Mandel EKO
     
    Biofood Paranötter
     
    Valnötter
     
    Jordmandel EKO

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Macadamia

Macadamia

Macadamianötter kan användas både i matlagning och som hudvårdsprodukt.
  Tomat och fänkålssoppa

Tomat och fänkålssoppa

En värmande tomatsoppa med härlig smak från fänkål.
  Chokladdoppade nötter

Chokladdoppade nötter

Chokladdoppade nötter är perfekt att servera som ett nyttigare påskgodis.
  Saffransnudlar med fänkål och räkor

Saffransnudlar med fänkål och räkor

Gör en god middag eller lunch. Saffransnudlar med fänkål och räkor!
  Julens rödkålssallad med tranbär

Julens rödkålssallad med tranbär

Liva upp den traditionella rödkålssalladen med nyttiga tranbär och valnötter.
  Chiagröt med nötter

Chiagröt med nötter

Starta dagen men en härlig chiagröt. Snabbt och nyttigt!
  Kyckling med örtsås och grönsaker

Kyckling med örtsås och grönsaker

Förgyll din kycklingrätt med rostade grönsaker och örtsås.
  Stekt shiratakiris med ägg, grönsaker och tigerräkor

Stekt shiratakiris med ägg, grönsaker och tigerräkor

Tillaga vårt shiratakiris med grönsaker och tigerräkor.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Bra mat för kolesterolet

Bra mat för kolesterolet

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
  Raw Food

Raw Food

Maghälsa del 2:2: Lär dig mer om kosthållningen Raw food.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Yoghurtfrukost med topping

Yoghurtfrukost med topping

Unna dig en god start på dagen med detta enkla frukostrecept.
  Ketodieten

Ketodieten

Ketodieten är en populär lågkolhydratdiet med fokus på naturliga fetter.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Maghälsa del 4:2: Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora. Läs mer!
  Gör en renande detox med juice

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
  Raw paranötgröt

Raw paranötgröt

Denna mättande gröt med paranötter, hampa och chia blir en lyxig raw frukost.
  Jordnöt och chokladfudge

Jordnöt och chokladfudge

Ett lite nyttigare alternativ till godis!
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
  Tabbouleh

Tabbouleh

En klassisk libanesisk sallad med citron, persilja och quinoa.
  Minnessmoothie

Minnessmoothie

Testa att förbättra minnet och finn glädje och avkoppling med denna smoothie!
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.