Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Hur påverkar träning kroppen?

Träning är bra för hälsan på många sätt, och som vi alla vet kan regelbunden träning bland annat vara bra för vårt hjärta och vår vikt. Men träning kan vara bra på fler sätt, och både kondition- och styrketräning kan vara gynnsamt för exempelvis skeletthälsan och sömnen.

Tillskott för dig som tränar

 
Core Vitamins
 
Core ZMA
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein

Konditionsträningens hälsoeffekter

Konditionsträningens mest kända effekt är dess bidrag till hjärt- och kärlhälsan. När vi får upp pulsen får hjärtat kämpa på för att förse kroppen med syresatt blod i snabbare tempo i och med att syreförbrukningen ökar. Detta kan ses som en styrkeövning för hjärtat eftersom att det är en muskel som kan tränas starkare. Ett starkt hjärta kan lättare och med mindre ansträngning pumpa ut blod till kroppen, vilket bidrar till ett reducerat motstånd i artärerna. Detta bidrar i sin tur till ett minskat blodtryck, som är positivt för kärlhälsan. Att rekommendera är att man tränar i minst 30 minuter åt gången, för att bidra till denna hjärtstärkande effekt. Förutom dess bidrag till hjärtats styrka kan konditionsträning även hjälpa till att förbättra syreupptaget i cellerna, vilket kan hjälpa kroppen att lättare ta hand om blodfetter. 

Två tjejer som är ute och springer.

Fysisk aktivitet håller kroppen stark och frisk.

Utöver det bidrar konditionsträning till en ökad insulinkänslighet, som gör att vi inte behöver lika mycket insulin för att få effekt. Med andra ord kan konditionsträning vara till hjälp för att minska risken för diabetes typ 2, som orsakas av att kroppen inte svarar på insulinets signaler som det ska.

Lågintensiv konditionsträning kan dessutom hjälpa dig som försöker gå ner i vikt, vilket beror på att det bidrar till att fett omvandlas till kroppsbränsle i större utsträckning än vid högintensiv träning. Tränar man allt för intensivt använder sig nämligen kroppen främst av snabb energi i form av snabba kolhydrater, vilket bidrar till att mindre fett förbränns. Långpromenader och cykling kan därför vara positivt för den som önskar gå ner i vikt.

Hjärnan kan också påverkas positivt av fysisk aktivitet, och bland annat bidrar träning till att signalsubstanser såsom dopamin och serotonin frisätts. Dopamin är ett riktigt må-bra-hormon som exempelvis har en inverkan på motoriken, känsloupplevelserna och humöret. Medan serotonin är en neurotransmittor som bland annat påverkar sömnen, aptiten och stämningsläget. Därför är det många som tränar för att stressa ner, känna sig gladare och för att kunna sova bättre.

Studier tyder även på att konditionsträning kan bidra till en minskad risk för osteoporos (benskörhet) på grund av att det kan bidra till ökad bendensitet. Om det är denna effekt du är ute efter, bör du dock överväga att styrketräna eftersom att den träningsformen tycks ha störst inverkan på bendensiteten och benens styrka.

    Konditionsträning

    • Kan hjälpa till att stärka hjärtat.
    • Bra vid viktminskning.
    • Kan hjälpa dig att sova bättre.

Styrketräningens hälsoeffekter

Att styrketräna leder inte bara till att man får mer muskler och blir starkare, utan tros även bland annat kunna öka bendensiteten. Det skulle kunna bero på att extra vikt troligen kan få bencellerna att migrera till det område som utsätts för extra stress, där de kan bidra till benbildningen. En av bencellernas uppgift är att bidra till bildningen av kollagen, som är ett fiberprotein av stor vikt för stabilitet och styrka i våra vävnader. Kollagen är även av vikt för våra leder, i och med att det är en beståndsdel i brosket.

Muskler kan vara positivt på många sätt, och det hjälper till exempel till att minska risken för skador eftersom att de bidrar med stöd till kroppen. Styrketräning kan även hjälpa till att stärka musklerna i svaga leder, som annars kan göra ont. Utöver det är muskler bra för hållningen, som är av vikt för att hålla undan många rygg- och muskelbesvär. 

Förutom det kan muskler bidra till vikten. Det beror på att musklerna förbrukar en hel del energi, och en större muskelmassa kan alltså vara av betydelse för dig som vill gå ner i vikt eller som vill bibehålla din nuvarande vikt.

Dessutom kan styrketräning bidra till många av de hälsofördelar som konditionsträningen har, och kan exempelvis också vara av betydelse för sömnen, känslan av glädje och motoriken. Det finns även forskning som tyder på att fysisk aktivitet kan bidra till immunsystemets funktion. Hur vet man inte riktigt ännu, men en teori är att det gynnar immuncellernas aktivitet som i sin tur kan hjälpa till att bekämpa bakterier.

    Styrketräning

    • Kan bidra positivt till benhälsan.
    • Muskler hjälper till att reducera risken för skador.
    • Muskler höjer kroppens energiförbrukning.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
 

Hur du förbränner fett med styrketräning

Trött på konditionsträning? Läs om hur du kan förbränna fett med styrketräning!
 

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
 

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
 

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
 

Så tränar du inför ett triathlonlopp

Vi ger dig våra bästa tips om hur du förbereder dig inför en triathlon.
 

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
 

Nya träningsrutiner

Tips till dig som vill skaffa nya träningsrutiner och lära dig att behålla dem!
 

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!
 

Träna på semestern

Håll formen på semestern med enkla och roliga aktiviteter!
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Därför är Arginin bra för din träning

Arginin är en populär aminosyra som kan hjälpa till att öka blodcirkulation.
 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Klara löploppet

Vi ger dig tips på träningsupplägg för att klara 5- eller 10 kilometersloppet.
 

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
 

Kost och träning vid sprint

Styrka, balans, teknik och bra kost är nyckelord för att lyckas som sprinter.
 

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
 

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
 

Så påverkar krom din kropp

Krom bidrar till minskat sötsug och finn softa i tillskott för viktnedgång.
 

Styrketräning för konditionsutövare

Hur kombinerar man egentligen konditionsträning och styrketräning?