Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Hur påverkar träning kroppen?

Träning är bra för hälsan på många sätt, och som vi alla vet kan regelbunden träning bland annat vara bra för vårt hjärta och vår vikt. Men träning kan vara bra på fler sätt, och både kondition- och styrketräning kan vara gynnsamt för exempelvis skeletthälsan och sömnen.

Konditionsträningens hälsoeffekter

En kille och en tjej som är ute och joggar. Fysisk aktivitet håller kroppen stark och frisk.

Konditionsträningens mest kända effekt är dess bidrag till hjärt- och kärlhälsan. När vi får upp pulsen får hjärtat kämpa på för att förse kroppen med syresatt blod i snabbare tempo i och med att syreförbrukningen ökar. Detta kan ses som en styrkeövning för hjärtat eftersom att det är en muskel som kan tränas starkare. Ett starkt hjärta kan lättare och med mindre ansträngning pumpa ut blod till kroppen, vilket bidrar till ett reducerat motstånd i artärerna. Detta bidrar i sin tur till ett minskat blodtryck, som är positivt för kärlhälsan. Att rekommendera är att man tränar i minst 30 minuter åt gången, för att bidra till denna hjärtstärkande effekt. Förutom dess bidrag till hjärtats styrka kan konditionsträning även hjälpa till att förbättra syreupptaget i cellerna, vilket kan hjälpa kroppen att lättare ta hand om blodfetter. 

    Konditionsträning

    • Kan hjälpa till att stärka hjärtat.
    • Bra vid viktminskning.
    • Kan hjälpa dig att sova bättre.

Utöver det bidrar konditionsträning till en ökad insulinkänslighet, som gör att vi inte behöver lika mycket insulin för att få effekt. Med andra ord kan konditionsträning vara till hjälp för att minska risken för diabetes typ 2, som orsakas av att kroppen inte svarar på insulinets signaler som det ska.

Lågintensiv konditionsträning kan dessutom hjälpa dig som försöker gå ner i vikt, vilket beror på att det bidrar till att fett omvandlas till kroppsbränsle i större utsträckning än vid högintensiv träning. Tränar man allt för intensivt använder sig nämligen kroppen främst av snabb energi i form av snabba kolhydrater, vilket bidrar till att mindre fett förbränns. Långpromenader och cykling kan därför vara positivt för den som önskar gå ner i vikt.

Hjärnan kan också påverkas positivt av fysisk aktivitet, och bland annat bidrar träning till att signalsubstanser såsom dopamin och serotonin frisätts. Dopamin är ett riktigt må-bra-hormon som exempelvis har en inverkan på motoriken, känsloupplevelserna och humöret. Medan serotonin är en neurotransmittor som bland annat påverkar sömnen, aptiten och stämningsläget. Därför är det många som tränar för att stressa ner, känna sig gladare och för att kunna sova bättre.

Studier tyder även på att konditionsträning kan bidra till en minskad risk för osteoporos (benskörhet) på grund av att det kan bidra till ökad bendensitet. Om det är denna effekt du är ute efter, bör du dock överväga att styrketräna eftersom att den träningsformen tycks ha störst inverkan på bendensiteten och benens styrka.

Tips

 
Vassleprotein EKO
 
Rödbetspulver EKO
 
Vegan Protein
 
MultiVitaminer
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein
 
Core ZMA

Styrketräningens hälsoeffekter

Person som lyfter vikter. Att styrketräna är bra för dina muskler, leder och ben.

Att styrketräna leder inte bara till att man får mer muskler och blir starkare, utan tros även bland annat kunna öka bendensiteten. Det skulle kunna bero på att extra vikt troligen kan få bencellerna att migrera till det område som utsätts för extra stress, där de kan bidra till benbildningen. En av bencellernas uppgift är att bidra till bildningen av kollagen, som är ett fiberprotein av stor vikt för stabilitet och styrka i våra vävnader. Kollagen är även av vikt för våra leder, i och med att det är en beståndsdel i brosket.

    Styrketräning

    • Kan bidra positivt till benhälsan.
    • Muskler hjälper till att reducera risken för skador.
    • Muskler höjer kroppens energiförbrukning.

Muskler kan vara positivt på många sätt, och det hjälper till exempel till att minska risken för skador eftersom att de bidrar med stöd till kroppen. Styrketräning kan även hjälpa till att stärka musklerna i svaga leder, som annars kan göra ont. Utöver det är muskler bra för hållningen, som är av vikt för att hålla undan många rygg- och muskelbesvär. 

Förutom det kan muskler bidra till vikten. Det beror på att musklerna förbrukar en hel del energi, och en större muskelmassa kan alltså vara av betydelse för dig som vill gå ner i vikt eller som vill bibehålla din nuvarande vikt.

Dessutom kan styrketräning bidra till många av de hälsofördelar som konditionsträningen har, och kan exempelvis också vara av betydelse för sömnen, känslan av glädje och motoriken. Det finns även forskning som tyder på att fysisk aktivitet kan bidra till immunsystemets funktion. Hur vet man inte riktigt ännu, men en teori är att det gynnar immuncellernas aktivitet som i sin tur kan hjälpa till att bekämpa bakterier.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Träna med gummiband

Träna med gummiband

Träna enkelt med gummiband - perfekt för hemmaträning och på semestern,
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Hur påverkar taurin kroppen?

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Styrketräning för dig över 40: Därför är det viktigt

Styrketräning för dig över 40: Därför är det viktigt

Attt styrketräna är extra viktigt för dig över 40 - läs mer i vår artikel!
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Träna hemma

Träna hemma

Här får du enkla tips på övningar att träna hemma, både inomhus och utomhus.
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Allt du vill veta om material i kläder

Allt du vill veta om material i kläder

Vilket material är egentligen bäst att välja till träningskläder?
  Fett för träning

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
  Aminosyran karnitin för din träning

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
  Långdistanslöpning

Långdistanslöpning

I denna artikel får du lära dig mer om kost och träning för långdistanslöpning.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Hud- och hårvård efter träningspasset

Hud- och hårvård efter träningspasset

Hår- och hudproblem i samband med träning? Vi ger dig tips för att slippa dem.