Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Vinyasa

I yogaformen Vinyasa ligger fokus på att följa andetaget. Det är en av de vanligaste formerna av yoga och kan utföras på flera sätt. Vi har tagit hjälp av Frida Wirsén som berättar mer.

Kvinna i krigarpositionen.

Krigarpositionen är en vanlig position i yogan.

Vad är Vinyasa?

Vinyasa är en av yogans vanligaste yogaformer som kan anpassas och har en stor variation beroende på vilka asanas (positioner) du väljer att använda i ditt flöde. Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. Just denna yogaform är lämplig för en nybörjare likväl en van yogautövare. En vinyasaklass kan som tidigare nämnts läggas upp på flertalet olika vis genom olika teman, som krigapositioner, skulder- eller huvudstående, mer fokus på spirituella positioner. Även om det rör sig om mycket omväxling känner du alltid igen klassen genom att rörelser och ditt andetag alltid är i fokus. Det uppmuntras att vara lekfull under ett vinyasaflöde och att du dels lyssnar in till kropp och andetag, samtidigt som ditt mentala uppmärksammas. Alltså är klassen ofta utmanande såväl fysiskt som mentalt. Fokus kan vara eldiga, starka positioner med eldandning för att höja värmen i kroppen och öka din energi. Eftersom olika klasser fokuserar på olika energier är viktigt att du prövar vinyasa flera gånger innan du bildar dig en egen uppfattning.

Tillbehör för yoga

 
Yoga Bolster Pillow

Ett tips är att pröva dig fram hos olika yogalärare för att nyfiket testa och utveckla din yogapraktik. När du hittar rätt så kommer du känna dig stark i både kropp och knopp – vilket ger en fin balans och en hållbar förkroppsligad känsla. Vinyasa är fördelaktigt att träna några gånger och fördelarna är många, du kommer bland annat att känna dig mer flexibel då ett vinyasa-pass ökar din blodcirkulation, höjer pulsen och samtidigt rensar kroppen på slaggprodukter.

Frida Wirsén tipsar om positioner för ett härligt vinyasapass:

- En varm solhälsning som du upprepar ett flertal gånger, för att höja värmen och medvetenhet för kropp och andetag.

- Krigare I, II och III samt omvänd krigare ger ett magiskt flow för kroppen när du, kanske i takt till musik, mjukt arbetar dig från position till position.

Tips! Några av Fridas favoriter är att fläta samman positioner så att det nästan efterliknar en koreografi. Allt för att möjliggöra att kropp och sinne hittar in i ett flow där du känner dig trygg och hemma.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Yoga Nidra

Yoga Nidra

Läs mer om Yoga Nidra och få inspiration av Frida Wirsén.
  Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Undvik stelhet, smärta och obehag med Johanna Hectors rörlighetsövningar.
  Yinyoga

Yinyoga

Läs mer om Yinyoga och lär dig olika positioner med Frida Wirsén.
  Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
  Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Rörlighet med Frida Wirsén

Rörlighet med Frida Wirsén

Yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet.
  Bhakti

Bhakti

Läs mer om yogaformen Bhakti och få inspiration från Frida Wirsén.
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Rör dig till en bättre ledhälsa

Rör dig till en bättre ledhälsa

Ledhälsa del 3: För att dina leder ska må bra behöver du röra på dig.
  Glukosamin

Glukosamin

Glukosamin finns i kroppens leder och är vanligt i tillskott för ledhälsa.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Frida Wirsén

Frida Wirsén

Läs mer om vår hälsoinspiratör Frida Wirsén.
  Åldrandets effekt på våra leder

Åldrandets effekt på våra leder

Ledhälsa del 4: Hur påverkas lederna av ålder, och hur kan vi undvika problem?
  Stretcha med Olga Rönnberg

Stretcha med Olga Rönnberg

Öka din rörlighet med enkla stretchövningar som Olga Rönnberg tipsar om.
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Läs våra tips på hur du får en riktigt energifylld vardag.