Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Vill du öka välbefinnandet i hela kroppen? Känna dig smidigare, minska risken för smärtor och kunna röra dig fritt? Då ska du fokusera på din rörlighet!

Johanna Hector sitter i skräddarställning på en yogamatta och ler mot kameran.

Varför ska man träna rörlighet?

Genom att börja med effektiv rörlighetsträning redan innan du börjat få ont i kroppen kan du förebygga smärta längre fram i livet, för att inte tala om hur bra det känns i stunden! Gör gärna rörlighetsträningen till din egen tid av njutning där du känner in kroppen och vad den behöver idag.

Behöver du tips på var du ska börja? Vi tog hjälp av yoga- och meditationsprofilen Johanna Hector för att få tips kring några bra övningar som på olika sätt hjälper dig till en mjukare, rörligare kropp. Vi har tidigare pratat med Johanna om hur hon använder eterisk olja i samband med yoga och hur yogan påverkat hennes liv. Denna gång går vi istället igenom fyra enkla rörelser som inspireras av yogan men som också duger fint att utanför yogasalen när du känner dig stel.

1. Hög gudinne-lounge  

Johanna Hector står i en hög lunge med händerna mot himlen.

Vilka muskler är i fokus?
Den här övningen är utmärkt för att öka rörligheten i höftböjaren och bröstryggen.

Så gör du:
Stå med fötterna axelbrett isär och ta ett kliv bakåt med ena foten så att du står som på en tågräls. Korsa armbågarna och lyft händer, ansikte och hjärta uppåt. Glöm inte att växla ben.

Tänk på:
Att inte översträcka dig - det ska inte göra ont i ländryggen.

2. Katt/ko

Johanna Hector står i en katt/ko yogaposition på en yogamatta.

Vilka muskler är i fokus?
Denna övning hjälper till med ljuvlig rörlighet för hela ryggen.

Så gör du:
Stå på alla fyra med händer och knän som på en räls. Runda hela ryggen uppåt, och vänd sedan riktning så att du svankar. Upprepa i ett lugnt tempo.

Tänk på:
Att jobba mjukt och med djupa andetag.

3. Låg feminin lunge

Johanna Hector står i en låg lunge på en yogamatta.

Vilka muskler är i fokus?
Här sträcker du ut hela torson hela vägen ned till höftböjaren och framsida lår.

Så gör du:
Börja stående och ta ett stort kliv bak. Sjunk ner med det bakre knät mot golvet och lyft armarna uppåt och bakåt. Växla sida efter en liten stund.

Tänk på att:
Stå höftbrett isär med fötterna när du kliver bakåt för bättre balans.

4. Kattsvans

Johanna Hector står på knä i en yogaposition på en yogamatta.

Vilka muskler är i fokus?
En underbar stretch för framsida lår och höftböjaren!

Så gör du:
Utgå från position 3 ovan, där ena benet är sträckt bakåt i en låg lunge. Sträck ut motsatt arm bakåt, vrid överkroppen och greppa tag om foten. Växla sedan ben.

Tänk på att:
Andas genom hela rörelsen.

Fler tips från johanna hector

Har du svårt att komma ner i varv och koppla av tillräckligt för att fokusera på dina övningar? I den här videon visar Johanna om hur du kan använda eterisk olja för att framkalla rätt sinnesstämning - för avkoppling eller för energi.

PURE

 
Eukalyptusolja EKO
 
Lavendelolja EKO
 
Arganolja EKO
 
Rosmarinolja EKO
 
Citronolja EKO

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
 

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
 

Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
 

Bättre rörlighet

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
 

Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Är det viktigt eller onödigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
 

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget återfuktande ansiktsvatten med ekologiska ingredienser.
 

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Gör egen kroppsolja

Gör din egen kroppsolja som återfuktar och gör den spänstig istället för torr!
 

Glukosamin

Glukosamin finns i kroppens leder och är vanligt i tillskott för ledhälsa.
 

Egen body scrub med olja

Gör din egen skrubb med eterisk olja och havssalt. Effektivt och enkelt!
 

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
 

Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel med eteriska oljor. Bra för dig, dina kläder & miljön.
 

Torsk med potatispuré och äggsås

Torsken blir saftig och god med potatispuré och äggsås.
 

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
 

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.
 

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Uppnå nyårslöftet om att bli mer hälsosam! Våra hälsoinspiratörer guidar dig!
 

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen i kroppen.
 

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
 

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.