Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Vill du öka välbefinnandet i hela kroppen? Känna dig smidigare, minska risken för smärtor och kunna röra dig fritt? Då ska du fokusera på din rörlighet!

Johanna Hector sitter i skräddarställning på en yogamatta och ler mot kameran.

Varför ska man träna rörlighet?

Genom att börja med effektiv rörlighetsträning redan innan du börjat få ont i kroppen kan du förebygga smärta längre fram i livet, för att inte tala om hur bra det känns i stunden! Gör gärna rörlighetsträningen till din egen tid av njutning där du känner in kroppen och vad den behöver idag.

Behöver du tips på var du ska börja? Vi tog hjälp av yoga- och meditationsprofilen Johanna Hector för att få tips kring några bra övningar som på olika sätt hjälper dig till en mjukare, rörligare kropp. Vi har tidigare pratat med Johanna om hur hon använder eterisk olja i samband med yoga och hur yogan påverkat hennes liv. Denna gång går vi istället igenom fyra enkla rörelser som inspireras av yogan men som också duger fint att utanför yogasalen när du känner dig stel.

1. Hög gudinne-lounge  

Johanna Hector står i en hög lunge med händerna mot himlen.

Vilka muskler är i fokus?
Den här övningen är utmärkt för att öka rörligheten i höftböjaren och bröstryggen.

Så gör du:
Stå med fötterna axelbrett isär och ta ett kliv bakåt med ena foten så att du står som på en tågräls. Korsa armbågarna och lyft händer, ansikte och hjärta uppåt. Glöm inte att växla ben.

Tänk på:
Att inte översträcka dig - det ska inte göra ont i ländryggen.

2. Katt/ko

Johanna Hector står i en katt/ko yogaposition på en yogamatta.

Vilka muskler är i fokus?
Denna övning hjälper till med ljuvlig rörlighet för hela ryggen.

Så gör du:
Stå på alla fyra med händer och knän som på en räls. Runda hela ryggen uppåt, och vänd sedan riktning så att du svankar. Upprepa i ett lugnt tempo.

Tänk på:
Att jobba mjukt och med djupa andetag.

3. Låg feminin lunge

Johanna Hector står i en låg lunge på en yogamatta.

Vilka muskler är i fokus?
Här sträcker du ut hela torson hela vägen ned till höftböjaren och framsida lår.

Så gör du:
Börja stående och ta ett stort kliv bak. Sjunk ner med det bakre knät mot golvet och lyft armarna uppåt och bakåt. Växla sida efter en liten stund.

Tänk på att:
Stå höftbrett isär med fötterna när du kliver bakåt för bättre balans.

4. Kattsvans

Johanna Hector står på knä i en yogaposition på en yogamatta.

Vilka muskler är i fokus?
En underbar stretch för framsida lår och höftböjaren!

Så gör du:
Utgå från position 3 ovan, där ena benet är sträckt bakåt i en låg lunge. Sträck ut motsatt arm bakåt, vrid överkroppen och greppa tag om foten. Växla sedan ben.

Tänk på att:
Andas genom hela rörelsen.

Tillbehör

 
Yoga Blanket
 
Yoga Block Cork

Fler tips från johanna hector

Har du svårt att komma ner i varv och koppla av tillräckligt för att fokusera på dina övningar? I den här videon visar Johanna om hur du kan använda eterisk olja för att framkalla rätt sinnesstämning - för avkoppling eller för energi.

PURE

 
PURE Eukalyptusolja
 
PURE Lavendelolja
 
PURE Arganolja EKO
 
PURE Rosmarinolja
 
PURE Citronolja EKO

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
  Yoga Nidra

Yoga Nidra

Läs mer om Yoga Nidra och få inspiration av Frida Wirsén.
  Yinyoga

Yinyoga

Läs mer om Yinyoga och lär dig olika positioner med Frida Wirsén.
  Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Uppvärmning, nedvarvning och stretch

Uppvärmning, nedvarvning och stretch

Är det viktigt eller onödigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Rörlighet med Frida Wirsén

Rörlighet med Frida Wirsén

Yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet.
  Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel med eteriska oljor. Bra för dig, dina kläder & miljön.
  Bhakti

Bhakti

Läs mer om yogaformen Bhakti och få inspiration från Frida Wirsén.
  Stretcha med Olga Rönnberg

Stretcha med Olga Rönnberg

Öka din rörlighet med enkla stretchövningar som Olga Rönnberg tipsar om.
  Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget återfuktande ansiktsvatten med ekologiska ingredienser.
  Vinyasa

Vinyasa

Läs mer om yogaformen Vinyasa och ta del av Frida Wirséns tips
  Egen body scrub med olja

Egen body scrub med olja

Gör din egen skrubb med eterisk olja och havssalt. Effektivt och enkelt!
  Gör egen kroppsolja

Gör egen kroppsolja

Gör din egen kroppsolja som återfuktar och gör den spänstig istället för torr!
  Vegansk Janssons frestelse med aubergine

Vegansk Janssons frestelse med aubergine

Vegansson är en vegansk variant på Janssons Frestelse - perfekt på midsommarbordet!
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Träna hemma

Träna hemma

Här får du enkla tips på övningar att träna hemma, både inomhus och utomhus.
  Rör dig till en bättre ledhälsa

Rör dig till en bättre ledhälsa

Ledhälsa del 3: För att dina leder ska må bra behöver du röra på dig.