Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hjärnhälsa

Yinyoga

Slappna av och tillåt dig själv en stund med yinyoga som är en mjuk och lugn form av yoga. Vi har fått hjälp av Frida Wirsen som berättar mer om yinyoga.

Vad är Yinyoga?

Yinyoga är magi för kroppen som äntligen kan hinna med en mjuk och lugn återhämtning. Fokus i yinyoga är nämligen att tillåta hela kroppen att slappna av för att lossa på eventuella spänningar i leder och bindväv. Idag har yin blivit en otroligt populär yogaform, kanske för att livet idag är i ständig rörelse och behovet av lugn och återhämtning är starkt. Yin som går ut på att vara stilla är motsats till Yang som står för rörelse. Att vara stilla är inte helt lätt och därför välkomnar Yinyogan utövaren att använda en del redskap. Eftersom du ska landa i positionerna mellan 3-5 minuter är det till din fördel att ligga bekvämt och skönt.

Tips! Använd block, bolster och filtar. Ytterligare ett tips är att ställa alarm så att även ditt mentala får möjlighet till att vila.

För att landa mentalt och kroppsligt innan du intar de olika positionerna, är det mysigt att starta ditt yinyogapass med en savasana eller en skräddarställning. Det möjliggör att du kan komma i kontakt med hela din kropp, även dina inre organ. Andningen, som alltid är en viktig del inom yogan, bör vara mjuk och lugn under Yinyoga. Tänk att du andas in, 1,2,3,4 följt av ett andetag ut, 1,2,3,4. Det primära är att vara i nuet och tillåta kroppen att mjukt landa in i alla olika positioner.

Vi rekommenderar

 
Eco Yoga Mat 4mm
 
Yogablock svartvit
 
GAIAM Yoga Block
 
Yoga Bolster Pillow
 
Yogamatta 3 mm
 
Yogabolster Midi

Yinyoga passar alla

Denna yogaform är ytterst viktig för oss alla, men framförallt för dig som ständigt är i rörelse. Du behöver då ge ditt Yang massa Yin för att nå balans. Yin yogan passar alla eftersom du hela tiden kan anpassa positionerna med hjälp av redskap. Fördelar med yinyogan är att den är enkel att utöva, du stillar både kropp och sinne, minskar stress och oro.

Tänk även på att våra kroppar är och ser olika ut, alltså utgår du alltid ifrån dig själv när du landar in i positionerna – och kom ihåg att inom yogans praktik så övar man hela tiden. En sak i taget. Lyssna in och tillåt kroppen att i lugn och ro söka sig in i positionerna, ta hjälp av props för att anpassa och andetaget för att mjukt komma i kontakt med ditt inre.

Populära positioner inom yinyogan:

1. Liggande fjäril

2. Barnet

3. Trollsländan

4. Bananen

5. Sfinxen

6. Savasana

7. Skräddarställning

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Vinyasa

Vinyasa

Läs mer om yogaformen Vinyasa och ta del av Frida Wirséns tips
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Undvik stelhet, smärta och obehag med Johanna Hectors rörlighetsövningar.
  Yoga Nidra

Yoga Nidra

Läs mer om Yoga Nidra och få inspiration av Frida Wirsén.
  Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Bhakti

Bhakti

Läs mer om yogaformen Bhakti och få inspiration från Frida Wirsén.
  Rörlighet med Frida Wirsén

Rörlighet med Frida Wirsén

Yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet.
  Glukosamin

Glukosamin

Glukosamin finns i kroppens leder och är vanligt i tillskott för ledhälsa.
  Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Löpning, upptrappning

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Kost och träning vid sprint

Kost och träning vid sprint

Styrka, balans, teknik och bra kost är nyckelord för att lyckas som sprinter.
  Kondroitin

Kondroitin

Kodroitin är vanligt i tillskott utvecklade för ledhälsa.
  Träningstrender i höst

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
  Stretcha med Olga Rönnberg

Stretcha med Olga Rönnberg

Öka din rörlighet med enkla stretchövningar som Olga Rönnberg tipsar om.
  Fiskolja

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.