Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Yoga Nidra

Yoga Nidra är en slags meditationsteknik för att din kropp ska slappna av ordentligt. Vi har tagit hjälp av Frida Wirsén för att få veta mer om Yoga Nidra.

Yoga Nidra är bra för dig som vill slappna av på djupet.

Vad är Yoga Nidra?

Yoga nidra är en guidad meditationsteknik för att din kropp ska få slappna av på djupet. Ditt sinne följer en guidad resa förgylld av en magisk storytelling och enstaka instrument kan användas – som klangskålar eller andra meditativa instrument. Fördelar med en Yoga nidra är att den bidrar till att lösa upp mentala och fysiska spänningar. Liknande en kroppsscanning där ditt medvetande flyttas runt i din kropp kommer yogaläraren guida dig genom sin röst och du ligger avslappnad i Shavasana (med ryggen och baksida lår, förankrad i din yogamatta).

Nidra betyder på sanskrit sömn, och Yoga Nidra kan översättas till den sömnlösa sömnen. Det är en kraftfull möjlighet att hitta in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. En yogisk sömn där du mentalt är medveten och uppmärksam på hur kroppen förankrar sig mer i en djup avslappning. Du blir medveten om ditt undermedvetna och omedvetna genom att förlita dig på yogalärarens guidning. Att ge sig hän och att härvara i denna praktik kan likna Yin Yoga, men det är två helt olika praktiker. Yoga Nidra passar alla som behöver komma ned i varv och förbättra sin sömn. Genom att lära dig hur du kan öka din koncentration och medvetenhet blir fördelarna många under hela dagen. Inte bara medan du utför din nidra utan du kan även ta med dig denna metod i en vardaglig praktik.

Yoga Nidra har sina rötter i den tantriska läran där du fokuserar på olika kroppsdelar, vilket gör det möjligt att påverka dina celler i hela kroppen och tillåta både kropp och själ att knyta an till en mer balanserad nivå. En nidra kan alltså utövas på många olika sätt, och det är viktigt att tillåta en annan person, yogalärare, att få guida dig. Det är svårt att utöva själv om du inte tar hjälp av en förinspelad Yoga Nidra. Du måste alltså helt lägga dig i någon annans ”händer” och njuta av att bli omhändertagen. Till en början kan en Nidra kännas svår då många tankar flyger runt i ditt mentala, men med övning kommer du att ta del av Nidrans magiska effekter såsom ökat fokus, minskad stress och förbättrad sömn. Ett lätt och enkelt verktyg som enbart tar 10-15 minuter.

Tillbehör för yoga

 
Yoga Socks
 
Yogabolster Midi
 
ECO Yoga Mat
 
Yoga Mat
 
Casall Yoga Blanket
 
Yoga Bolster Pillow
 
Yoga Socks Toeless

Tips vid en Yoga nidra

Det är viktigt att du ligger bekvämt och ett tips är att använda en ögonkudde med en eterisk olja för att tillåta dig själv att landa i denna yogiska sömn. Lavendel kan definitivt vara en av de bästa eteriska oljorna att testa till en början, men var nyfiken och testa fler för att hitta din favorit.

Tips! Utför en Nidra i din egen säng - både skönt och tryggt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Vinyasa

Vinyasa

Läs mer om yogaformen Vinyasa och ta del av Frida Wirséns tips
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Yinyoga

Yinyoga

Läs mer om Yinyoga och lär dig olika positioner med Frida Wirsén.
  Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Undvik stelhet, smärta och obehag med Johanna Hectors rörlighetsövningar.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Bhakti

Bhakti

Läs mer om yogaformen Bhakti och få inspiration från Frida Wirsén.
  Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
  Glukosamin

Glukosamin

Glukosamin finns i kroppens leder och är vanligt i tillskott för ledhälsa.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Rörlighet med Frida Wirsén

Rörlighet med Frida Wirsén

Yogainstruktören och inspiratören Frida Wirséns bästa tips kring rörlighet.
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Frida Wirsén

Frida Wirsén

Läs mer om vår hälsoinspiratör Frida Wirsén.
  Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Nicole Nyholm

Nicole Nyholm

Läs mer om vår hälsoinspiratör Nicole Nyholm
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Därför är järn bra för hälsan

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsviktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.