Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Goji superbäret

Gojibär är uppskattade för sin fylliga smak och rika innehåll av näringsämnen. Bland annat innehåller de mer C-vitamin än apelsin och mer än 20 spårämnen.

  • Gojibärets ursprung
  • Varför är gojibär nyttigt?
  • Tillagningstips

Gojibär

 
Gojibär
 
Gojibär Jumbo

Gojibär i en träskål.

Gojibär är fulla med C-vitamin. Perfekt att strö över yoghurten eller i en sallad.

Gojibärets ursprung

Gojibär är röda små russinliknande bär med mild söt smak. Gojibären växer på buske och plockas vanligtvis i Kina, där det länge använts som en del av deras hälsorutin. Man ansåg att goji kunde bota diverse smärre sjukdomar och bidrog till ett friskare liv. Vi har även en trädgårdsvariant i Sverige, kallad Bocktörne, men växtligheten här fungerar inte lika bra som i Asien.

Varför är gojibär nyttigt?

Trots sin ringa storlek är gojibäret fulladdad av näring, med antioxidanter, C-vitamin, mineraler och flera spårelement. C-vitamin innehållet är högre än i apelsin, och fungerar som antioxidant i kroppen och medverkar till ett normalt immunsystem. Mineralerna järn och zink förekommer i höga mängder. Järn bidrar bland annat till en normal blodproduktion medan zink medverkar vid hormonregleringen, samt till en normal kvalitet på hår och hud. Läs mer om hår, hud och naglar.

Gojibär innehåller även mycket karoten, vilket den röda färgen avslöjar. Karotener fungerar som förstadium till vitamin A och bidrar till att bibehålla en normal synförmåga. Karoten medverkar också till hudens pigmentering, och en kost med höga halter karotener kan medföra en lätt solbrun nyans i huden. Gojibär har med andra ord många goda egenskaper, och smakar dessutom mycket gott!

Tillagningstips

Gojibär är gott att äta bara som de är, eller som ingrediens i sallader, musli eller juice. Testa gärna en härligt smakrik frukostmusli med goji och chia, och få energi som varar ända fram till lunch!

Tips! Testa att göra gojibollar. Perfekt till fikat!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Kryddigt julbröd med gojibär

Kryddigt julbröd med gojibär

Smaka på julen varje dag genom detta kryddiga och fantastiskt saftiga julbröd på matbordet.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Vitaminer och mineraler för atleter

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
  Blåbärspulver

Blåbärspulver

Blåbärspulver är rikt på antioxidanter och lutein, och smakar dessutom gott!
  Gojibollar

Gojibollar

Perfekt när du behöver ett mellanmål fullt med energi och antioxidanter.
  Smoothie med goji och chia

Smoothie med goji och chia

Ljuvlig smoothie med blandade frukter, gojibär och chiafrön.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Gojismoothie

Gojismoothie

En härlig smoothie med gojibärs-extrakt och hasselnötsmjölk som bas
  Tranbär

Tranbär

Tranbär är små, röda och syrliga bär som ofta använts mot urinvägsinfektion.
  Low carb Gojipistagebröd

Low carb Gojipistagebröd

Detta otroligt goda bröd med gojibär och pistagenötter är både low carb, glutenfritt och fantastiskt välsmakande!
  Mullbär

Mullbär

Mullbär är rikt på näringsämnen och förknippas med blodsockerbalans.
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Havtorn

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
  Acai- det näringsrika superbäret

Acai- det näringsrika superbäret

Acai är ett blålila bär från Sydamerika som har mycket högt näringsinnehåll.
  Incabär

Incabär

Incabär, även kallat physalis, är gyllene näringsbomber med många hälsofördelar.
  Cheesecake

Cheesecake

Läcker cheesecake med acaigelé och gojibärsbotten!
  Aronia- det näringsrika superbäret

Aronia- det näringsrika superbäret

Aronia är ett litet bär med ett fantastiskt näringsinnehåll.
  Mullbärskakor

Mullbärskakor

Mullbär gör kakorna saftiga och nötiga! Enkla att lägga till i olika kakrecept.
  Hemmagjord mysli Goji/Chia

Hemmagjord mysli Goji/Chia

Blanda en engeririk hälsomysli med gojibär och chiafrön.
  Superbröd

Superbröd

Ett underbart gott, saftigt och fiberrikt mörkt bröd som är enkelt att göra!
  Smoothie som måltidsersättning

Smoothie som måltidsersättning

Gör din egen måltidsersättning i form av denna smoothie.
  Marmelad

Marmelad

Det är poppis att sylta och safta själv! Här kommer två goda recept på marmelad.
  Julmysli med chia och hampafrön

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Påsktryfflar

Påsktryfflar

Gör ett nyttigare påskgodis i år med dessa underbara påsktryfflar.
  Vårsallad med primörer

Vårsallad med primörer

Möt våren med en härlig vegetarisk sallad med primörer.
  Grön smoothie

Grön smoothie

Mixa en grön smoothie med nypon och greens, perfekt start på dagen!
  Sommarsallad

Sommarsallad

En somrig sallad för sommarens luncher och grillkvällar.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Supermüsli

Supermüsli

Är du också trött på torra och tråkiga müslis? Prova att göra din egen!
  Sommarsmoothie med bär

Sommarsmoothie med bär

En somrig smoothie med hallon och jordgubbar som både läskar och mättar.
  Chiapudding extra creamy

Chiapudding extra creamy

Extra krämig och proteinrik chiapudding med yoghurt och kvarg.