Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Mullbär

För näring och blodsockerbalans

Mullbär är små bär som påminner om björnbäret och finns i flera olika färgvarianter. Det torkade mullbäret är sött och gott och är perfekt som snacks för dig som vill hålla koll på blodsockret.

  • Mullbärets näring
  • Blodsockerbalans med mullbär

Torkade mullbär

 
Mullberry
 
Choco Mullbär

Mullbärets näring

Mullbär är mellanstora bär, som ser ut ungefär som vårt trädgårdsbär björnbäret. Mullbär växer dock på träd och är vanligast förekommande i Asien, där det finns i olika färgvarianter; rött, svart och vitt. Hos oss är det vita mullbäret det allra vanligaste att torka, men alla är rika på näringsämnen. Mullbär har ett särskilt rikt innehåll av järn och vitamin C, två nutrienter som kompletterar varandra. Järn medverkar till blodbildningen och syretransporten i blodet. Vitamin C bidrar till immunsystemet och fungerar som antioxidant, dessutom främjar vitaminet upptaget av järn i tarmen. Mullbär är utöver det även rikt på flavonoider, växtsteroler och reservatrol.

Vita mullbär

Blodsockerbalans med mullbär

Mullbär kopplas ofta samman med blodsockerkontroll och ett minskat sötsug, och antagandet har sitt ursprung i det aktiva ämnet DNJ som finns i mullbär. DNJ antas kunna motverka att socker och stärkelse från våra kolhydratrika livsmedel omvandlas till glukos i blodet, vilket i sin tur medverkar till att blodsockerstegringen därmed blir mindre.

I en studie* undersökte man hur DNJ påverkar personer med nedsatt glukosmetabolism. 76 testpersoner deltog i en 12-veckorsstudie, där ena gruppen fick 18 mg DNJ uppdelat på tre tillfällen dagligen, medan referensgruppen fick placebo. Efter testperioden såg man att den blodvätska som anger blodsockerbalansen hade ökat hos personerna som fått DNJ, och var i jämförelse högre gentemot placebogruppen. Sett utifrån denna studie kunde man alltså anta att mullbärsextrakt kan leda till blodsockerbalans i denna dos.

Att ha ett jämnt blodsocker är viktigt för den allmänna hälsan, vilket i första hand uppnås genom regelbundna måltider med långsamma kolhydrater. Försöker du gå ner i vikt men ofta drabbas av sockersug och därför inte lyckas med dieten, kan det vara en extra fördel att hålla ett jämnt blodsocker. Byt ut ditt vanliga godis mot mullbär istället, den söta smaken ger en god smakupplevelse. Mullbärextrakt finns även att tillgår i en del tillskott som marknadsförs för blodsockerkontroll.

*Referenser: Effect of mulberry leaf extract with enriched 1-deoxynojirimycin content on postprandial glycemic control in subjects with impaired glucose metabolism. A Asai, K Nakagawa, O Higuchi, T Kimura, Y Kojima, J Kariya, T Miyazawa, S Oikawa. 2011.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Mullbärskakor

Mullbärskakor

Mullbär gör kakorna saftiga och nötiga! Enkla att lägga till i olika kakrecept.
  Pannkakor med mullbär

Pannkakor med mullbär

Smarriga pannkakor med mullbär.
  Raw paranötgröt

Raw paranötgröt

Denna mättande gröt med paranötter, hampa och chia blir en lyxig raw frukost.
  Chokladbitar

Chokladbitar

Gott supergodis, gärna med en kopp kaffe! Alla vet att mörk choklad är nyttigt!
  Nyttiga hallongrottor

Nyttiga hallongrottor

En smaksensation där sött möter krispigt. Naturligt och fantastiskt gott!
  Så påverkar krom din kropp

Så påverkar krom din kropp

Krom bidrar till minskat sötsug och finn softa i tillskott för viktnedgång.
  Sötningsmedel

Sötningsmedel

Sötningsmedel - farligt eller ofarligt?
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  Allt om Glukomannan

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
  Psylliumfröskal

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
  Måltidsersättning: Så lyckas du

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Biotin för håret

Biotin för håret

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
  Dolt socker i livsmedel

Dolt socker i livsmedel

Upptäck och undvik det dolda sockret i livsmedel!
  Superbröd

Superbröd

Ett underbart gott, saftigt och fiberrikt mörkt bröd som är enkelt att göra!
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Intermittent fasta

Intermittent fasta

Läs om intermittent fasta, som är underbyggt av en del vetenskaplig forskning.
  Korngräs

Korngräs

Korngräs är rikt på näring och fiber och är ett utmärkt livsmedel vid detox.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Svensk Hälsokost är stolta att kunna presentera de utvalda hälsoinspiratörerna.