Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Därför är blåbär så nyttigt

Blåbär är en svensk favorit som inte bara gör sig bra i paj och muffins, utan även är mycket näringsrikt. Blåbärspulver och torkade blåbär ger en koncentrerad form av all den näring som finns representerad. Bra för dig som vill boosta med antioxidanter.

  • Varför är blåbär så nyttiga?
  • Hälsofördelar av blåbär

Blåbär i en liten korg.

Varför är blåbär så nyttiga?

Våra skogar kryllar av blåbärsris, med de blå favoritbären som frodas under juli och augusti. Den karaktäristiska sötman och det starkt färgande pigmentet gör sig bra i både söta bakverk och i hälsokostkurer. Faktum är att blåbär är förvånansvärt näringsrikt, sin ringa storlek till trots.

Först och främst hittar vi en bred skala av vitaminer och mineraler, bland annat vitamin C, E och B6 samt mineralerna järn och magnesium. Även flera karotenoider finns representerade, däribland betakaroten som lagras under huden och ombildas till vitamin A när det behövs.

Du har säkert hört att blåbär har ett ovanligt högt värde av antioxidanter och här finns flera olika varianter representerade. Till de mer ovanliga hör antocyaniner, flavonoider och polyfenoler. Antocyaniner ger röd, violett och blå färg till frukter och bär, vilket avslöjar att det kraftfullt färgade blåbäret fått en mycket hög andel. Antioxidanter hjälper till att skydda våra celler från nedbrytning av fria radikaler, skadliga ämnen som förekommer konstant i våra kroppar, men vars skadliga verkan påskyndas av dåliga levnadsvanor som rökning, solning och bränd mat.

Polyfenoler har vid sidan av sina antioxidanta egenskaper, även en antibakteriell egenskap som tyder på att skadliga tarmbakterier kan bekämpas och därmed minska risken för inflammationer.

Hälsofördelar av blåbär

För att ta del av blåbärets egenskaper året om finns möjligheten att köpa frysta eller torkade blåbär, eller den mer koncentrerade pulverformen. Blåbärspulver är malda torkade blåbär, där vätskan låtits dunsta samtidigt som näringen och smakämnena då kunnat koncentreras. Du kan använda det som smaksättning i smoothies eller strö över fil och gröt. Ett enkelt sätt att på naturlig väg tillföra näring för allmänhälsan och för dig som vill åt de mer speciella effekterna.

För synförmågan anses blåbär vara en riktig hälsokur. Även om det inte är något mirakelmedel, innehåller det antioxidanter som möjligtvis kan motverka åldersrelaterade synproblem. Karotenoiden lutein förekommer i riklig mängd i blåbär och används ofta i produkter ämnade för synen. Lutein tros kunna påverka gråstarr och förändringar i gula fläckens funktion.

Tillskott med blåbär

 
Blåbär Extrakt
 
Blåbärspulver
 
Rå Blåbär
 
Blåbärspulver
 
Norrländska Blåbär

Mot magproblem kan blåbär fungera som en balanserande faktor, dels tack vare dess innehåll av polyfenoler. Har du en lös mage kan du testa att blanda lite blåbärspulver i ett glas vatten och dricka, eller äta torkade blåbär. Har du däremot problem med förstoppning eller gaser bör du istället prova färska bär direkt från skogen.

Prova att dryga ut din vanliga kost med blåbärspulver en tid och prova om det kan ge några effekter för dig. Oavsett hur, får du tillgång till ny och välgörande näring.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Mat för dig med IBS-mage

Mat för dig med IBS-mage

Lindra IBS-mage med enkla medel.
 
Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 
Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
 
Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
 
Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
 
Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
 
Blåbärsgröt med acai och jordgubbar

Blåbärsgröt med acai och jordgubbar

Vår ambassadör Moa Hals recept på mättande gröt med blåbär, jordgubbar och acai.
 
Proteinrik blåbärssmoothie

Proteinrik blåbärssmoothie

Smoothie med blåbär, ärtprotein och chiafrön.
 
Därför pratar alla om superalgen Chlorella - naturens egen hälsobomb

Därför pratar alla om superalgen Chlorella - naturens egen hälsobomb

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 
Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora. Läs mer!
 
Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 
Fiskolja - därför är det så nyttigt!

Fiskolja - därför är det så nyttigt!

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
 
Därför är tranbär bra

Därför är tranbär bra

Tranbär är rikt på antioxidanter och används som metod för att motverka UVI.
 
Yinyoga för magen - skonsamma övningar med Josefine Dyall!

Yinyoga för magen - skonsamma övningar med Josefine Dyall!

Vår hälsoinspiratör Josefine Dyall tipsar om yinyoga för magen!
 
Därför ska du smörja in dig med magnesium

Därför ska du smörja in dig med magnesium

Vi berättar varför du ska smörja in dig med det livsviktiga mineralet magnesium!
 
Därför behöver vi elektrolyter

Därför behöver vi elektrolyter

Läs om elektrolyternas betydelse och hur du kan förebygga elektrolytobalans.
 
Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 
Därför är vitt te bra

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
 
Därför pratar alla om macapulver

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 
Därför ska du tugga din smoothie

Därför ska du tugga din smoothie

Lär dig om matsmältningssystemet med Johanna Hector.