Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Det här är rosenrot

Rosenrot är ett välanvänt tillskott vid tillfällig trötthet och ansträngning. Växten hör till adaptogenerna, och säljs både som kosttillskott och naturläkemedel.

  • Vad är rosenrot?
  • Vilken effekt har rosenrot?
  • Bra att känna till

Rosenrot som kosttillskott

 
Rosenrot Plus
 
Rosenrot Forte
 
Arctic Root
 
Rhodiola Root

Vad är rosenrot?

Rosenrot har sitt ursprung i Europas norra delar, Asien och Nordamerika där den växer bra trots de hårda klimaten. Rosenrot tillhör växterna adaptogener. Adapt betyder anpassning och precis som det låter, finns undersökningar som tyder på att adaptogena växter kan hjälpa kroppen att anpassa sig till aktuella fysiska och mentala påfrestningar. Växterna schisandra och ginseng är andra välkända växter som tillhör adaptogenera som liksom rosenrot marknadsförs som medel mot trötthet och utmattning.

Rosenrot i det vilda.

Tidigare åt man rosenrot rå eller kokt precis som en grönsak. Rosenrot är rik på vitamin C och man ansåg att den kunde bota infektioner, lindra huvudvärk och pigga upp. Redan 1755 beskrev Carl Von Linné rosenroten som en läkeväxt i sin läkemedelshandbok.

Vilken effekt har rosenrot?

Trots att adaptogener kan upplevas som mycket effektiva, ska det inte förväxlas med stimulantia som exempelvis koffein. Liknande ämnen kräver nämligen en ökad kvantitet över tid för att du ska få samma effekt av det. Rosenrot däremot kan kroppen inte vänja sig vid på samma sätt, utan kan användas under längre period utan uppehåll med samma verkan.

Flera studier har genomförts för att undersöka hur rosenrot kan påverka prestationen vid fysisk ansträngning. Försök* har visat att idrottare som testat rosenrottillskott under en period i samband med träning, har fått en förbättrad fysisk anpassningsförmåga utefter ansträningsnivån samt en minskad muskelslitning vid hård träning. Detta har jämförts med idrottare som inte använt rosenrottillskott under samma period. Resultaten från liknande forskning kan bara betraktas som teorier än så länge och mer undersökningar krävs för att kunna bekräfta effekterna.

En stor fördel hos rosenroten är att den verkar mycket snabbt i kroppen. Redan efter 45 minuter kan du känna respons av den och det varar under relativt lång tid. Många som äter rosenrot upplever trots en mental skärpa, att de kan sova gott om natten och vakna utvilade. Tack vare liknande erfarenheter har man antagit att rosenrot även kan ha en lugnande förmåga.

Bra att känna till

Idag saluförs rosenrot både som kosttillskott och växtbaserat naturläkemedel. För att få klassas som läkemedel krävs en granskning och ett godkännande av produkten från läkemedelsverket. Basen till läkemedelsmärkningen är enbart grundad på erfarenhet av långvarig användning, som kan vara värt att känna till.

Prova rosenrot om du vill ha en behagligt uppiggande effekt utan att behöva dricka kaffe!

Referenser:

Effects of chronic Rhodiola Rosea supplementation on sport performance and antioxidant capacity in trained male: preliminary results. A. Parisi, E. Tranchita, G. Duranti, E. Ciminelli, F. Quaranta, R. Ceci, C. Cerulli, P. Borrione, S. Sabatini. Sports Med Phys Fitness, 2010.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Vad är adaptogener?

Vad är adaptogener?

Adaptogener hjälper celler att anpassa sig till stress och andra påfrestningar.
  Så mycket energi förbrukar du

Så mycket energi förbrukar du

Hur många kalorier förbrukas vid en promenad?
  Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Läs våra tips på hur du får en riktigt energifylld start på det nya året.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Energismoothie

Energismoothie

Smoothie som innehåller både protein, vitaminer, mineraler och kolhydrater.
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Mental prestation

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
  Camilla Rahm: Så håller du energin i höst!

Camilla Rahm: Så håller du energin i höst!

Ta del av hälsocoachens Camilla Rahms bästa tips för en mer energifylld höst!
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Hur påverkar taurin kroppen?

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
  Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Så påverkas du av dina kostvanor

Så påverkas du av dina kostvanor

Här kan du läsa mer om hur du påverkas av dina kostvanor!
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Fett för träning

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.