Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Tips för en piggare höst

Att energinivån sjunker i takt med höstens mörkare dagar är något de flesta känner igen sig i. Men låt inte höstmörkret bli en energitjuv i din vardag! Vi ger dig våra bästa tips för en piggare höst fylld av energi.

I den här artikeln kan du läsa om:

Håll dig piggare i höst

 
Vitamin D3 5000 IE
 
Rosenrot Plus
 
Q10 Plus
 
Ashwagandha Prem.
 
Ingefära Premium
 
Multivitamin Kvinna
 
Vitamin C Pulver
 
Multivitamin Man


1. Boosta med vitaminer och mineraler

Kroppen är i behov av bra näringsämnen för att kunna fungera optimalt och en allsidig och varierad kost är viktigt för att du ska få i dig alla dagliga vitaminer och mineraler. Har du brist på något näringsämne kan det visa sig i form av orkeslöshet och avsaknad energi. Se till att äta frukt och grönt dagligen, för det är ingen hemlighet att färgrika livsmedel oftast har ett högt innehåll av vitaminer och mineraler. Rekommenderad daglig mängd frukt och grönsaker för en vuxen ligger på 500 gram per dag.

Brist på D-vitamin är en vanlig orsak till att man känner sig trött och orkeslös under höst- och vinterhalvåret. D-vitamin bildas bland annat i kroppen via solljus och när höstmörkret faller är inte soltimmarna överflödiga, varför ett lågt intag av D-vitamin är vanligt förekommande. Utöver solen så får vi i oss D-vitamin när vi äter fet fisk såsom lax och makrill, D-vitaminberikade mjölkprodukter och kött, men i jämförelse med solen är det en liten mängd vitamin D vi får i oss via kosten. Därför kan det vara bra att inta ett tillskott av D-vitamin under den mörkare delen av året för att säkra det dagliga behovet. Läs mer om vitamin D.

Promenad bland höstlöv.

En promenad i den krispiga höstluften kan ge dig ny energi under dagen.

2. Håll dig pigg med ordentlig sömn och återhämtning

Sömnen är vår viktigaste återhämtningskälla och en viktig del för att vi ska må bra. Sover man ordentligt ökar motståndskraften att klara av stress och andra påfrestningar, dessutom stärker det vårt immunsystem. Sex till nio timmars sömn per dygn behöver en vuxen människa, men detta kan givetvis variera från person till person. Hur pass pigga vi känner oss efter en natts sömn har mycket att göra med hur effektiv sömnen har varit snarare än hur länge man sovit. Då återhämtning är minst lika viktigt för att hålla sig pigg i höstmörkret kan ett magnesiumtillskott vara till hjälp. Magnesium som är ett mineral som kan bidra till bättre sömn och därmed kan du återhämta dig snabbare.

Ett tips för att hålla sig pigg och alert under dagen kan vara att ta en kort powernap på mellan 20-30 minuter om tillfälle ges. Sover man längre än 30 minuter finns risken att man hamnar i djupsömn vilket snarare kommer få oss att känna oss tröttare efter.

3. Motionera och träna för en energifylld höst

När mörkret och kylan tränger sig på känns ofta soffan mer lockande än den dagliga motionen, vilket lätt kan göra att man hamnar i en ond spiral. Träning och motion gör oss betydligt piggare till skillnad från om vi inte tränar. Bara en sådan sak som vardagsmotion kan göra att du märker stor skillnad på den upplevda energinivån. Ta en promenad, en cykeltur, eller välj trapporna istället för hissen. Dessutom gör regelbunden träning att sömnen förbättras, vilket i sin tur kan leda till att du blir piggare.

4. Frisk luft och dagsljus

Att man ofta känner sig trött och orkeslös under höst och vinter är inte så konstigt då mörker gör oss trötta. Anledningen är att brist på dagsljus får hjärnan att producera mer melatonin, det så kallade sömnhormonet, vilket då gör oss trötta även under dagtid eftersom kroppen får svårt att skilja på natt och dag. Ett tips för att vakna till under dagen och ladda kroppen med ny energi är att ta en kort paus utomhus. En 20 minuters promenad på lunchen räcker för att hjärnan ska få nytt syre samtidigt som dagsljuset gör oss piggare.

Fler tips för en piggare höst:

  • Umgås med vänner och familj
  • Testa på nya, roliga aktiviteter
  • Prova på en ny träningsform
  • Baka eller laga nya spännande maträtter

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Träningstrender i höst

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
  5 tips för ökad fettförbränning

5 tips för ökad fettförbränning

Teorier och metoder kring fettförbränning är nästintill oändligt.
  Så mycket energi förbrukar du

Så mycket energi förbrukar du

Hur många kalorier förbrukas vid en promenad?
  Energismoothie

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Linas mattips

Linas mattips

Här får du tips från Lina på hur du kan lägga upp din dagsmeny.
  5 tips för en bättre maghälsa

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
  Raw Acaibar

Raw Acaibar

Kryddiga energibars perfekta för utflykten!
  Träna för fettförbräning

Träna för fettförbräning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Camilla Rahm: Så håller du energin i höst!

Camilla Rahm: Så håller du energin i höst!

Ta del av hälsocoachens Camilla Rahms bästa tips för en mer energifylld höst!
  5 fettförbrännande ämnen

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Energy bars

Energy bars

Goda, energitäta bars med högt proteininnehåll. Perfekta som mellanmål!
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Det här är rosenrot

Det här är rosenrot

Rosenrot tillhör adaptogenerna och har en uppiggande effekt.
  Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Kom igång med din träning

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
  Antioxidantsmoothie

Antioxidantsmoothie

Smoothie med vitaminer och antioxidanter som skyddar kroppens celler.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Promenadens alla fördelar

Promenadens alla fördelar

Promenaden är ett bra och skönt sätt att få in mer konditionsträning i vardagen.
  Frukostkicken

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!