Tips för en piggare höst

Att energinivån sjunker i takt med höstens mörkare dagar är något de flesta känner igen sig i. Men låt inte höstmörkret bli en energitjuv i din vardag! Vi ger dig våra bästa tips för en piggare höst fylld av energi.

Håll dig piggare i höst

 
Vitamin D3 4000 IE
 
Vitamin D3 2500 IE
 
Rosenrot Plus
 
Vitamin C Pulver


1. Boosta med vitaminer och mineraler

Kroppen är i behov av bra näringsämnen för att kunna fungera optimalt och en allsidig och varierad kost är viktigt för att du ska få i dig alla dagliga vitaminer och mineraler. Har du brist på något näringsämne kan det visa sig i form av orkeslöshet och avsaknad energi. Se till att äta frukt och grönt dagligen, för det är ingen hemlighet att färgrika livsmedel oftast har ett högt innehåll av vitaminer och mineraler. Rekommenderad daglig mängd frukt och grönsaker för en vuxen ligger på 500 gram per dag.

D-vitaminbrist är en vanlig orsak till att man känner sig trött och orkeslös under höst- och vinterhalvåret. D-vitamin bildas bland annat i kroppen via solljus och när höstmörkret faller är inte soltimmarna överflödiga, varför ett lågt intag av D-vitamin är vanligt förekommande. Utöver solen så får vi i oss D-vitamin när vi äter fet fisk såsom lax och makrill, D-vitaminberikade mjölkprodukter och kött, men i jämförelse med solen är det en liten mängd vitamin D vi får i oss via kosten. Därför kan det vara bra att inta ett tillskott av D-vitamin under den mörkare delen av året för att säkra det dagliga behovet.

Promenad bland höstlöv.

2. Håll dig pigg med ordentlig sömn

Sömnen är vår viktigaste återhämtningskälla och en viktig del för att vi ska må bra. Sover man ordentligt ökar motståndskraften att klara av stress och andra påfrestningar, dessutom stärker det vårt immunsystem. Sex till nio timmars sömn per dygn behöver en vuxen människa, men detta kan givetvis variera från person till person. Hur pass pigga vi känner oss efter en natts sömn har mycket att göra med hur effektiv sömnen har varit snarare än hur länge man sovit.

Ett tips för att hålla sig pigg och alert under dagen kan vara att ta en kort powernap på mellan 20-30 minuter om tillfälle ges. Sover man längre än 30 minuter finns risken att man hamnar i djupsömn vilket snarare kommer få oss att känna oss tröttare efter.

3. Motionera och träna för en energifylld höst

När mörkret och kylan tränger sig på känns ofta soffan mer lockande än den dagliga motionen, vilket lätt kan göra att man hamnar i en ond spiral. Träning och motion gör oss betydligt piggare till skillnad från om vi inte tränar. Bara en sådan sak som vardagsmotion kan göra att du märker stor skillnad på den upplevda energinivån. Ta en promenad, en cykeltur, eller välj trapporna istället för hissen. Dessutom gör regelbunden träning att sömnen förbättras, vilket i sin tur kan leda till att du blir piggare.

4. Frisk luft och dagsljus

Att man ofta känner sig trött och orkeslös under höst och vinter är inte så konstigt då mörker gör oss trötta. Anledningen är att brist på dagsljus får hjärnan att producera mer melatonin, det så kallade sömnhormonet, vilket då gör oss trötta även under dagtid eftersom kroppen får svårt att skilja på natt och dag. Ett tips för att vakna till under dagen och ladda kroppen med ny energi är att ta en kort paus utomhus. En 20 minuters promenad på lunchen räcker för att hjärnan ska få nytt syre samtidigt som dagsljuset gör oss piggare.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
 

5 tips för ökad fettförbränning

Teorier och metoder kring fettförbränning är nästintill oändligt.
 

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
 

5 tips för ökad muskelmassa

Tips som både gör skillnad och som är relativt lätta att implementera.
 

Linas mattips

Här får du tips från Lina på hur du kan lägga upp din dagsmeny.
 

Det här är rosenrot

Rosenrot tillhör adaptogenerna och har en uppiggande effekt.
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
Visa fler