Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Därför ska du äta fiber

Något man inte ofta tänker på när man talar om fibrer är att de faktiskt är kolhydrater. Vad som är speciellt med just dessa kolhydrater är att de inte kan brytas ner under matsmältningsprocessen, utan når tjocktarmen relativt opåverkade. Man brukar tala mycket positivt om fibrer från kosten i och med att de bland annat bidrar till tarmfunktionen. 

  • Fibrer, vad är det?
  • Hur mycket fibrer ska jag äta?
  • Fibrer i tillskott

Rekommenderade produkter

 
Diet Fiber
 
Chiafrön EKO

Fibrer, vad är det?

Som tidigare sagt är fibrer kolhydrater från växter. Dessa kolhydrater är dock så pass komplexa i sin struktur att våra kroppar har svårt att bryta ner dem i magsäcken och tunntarmen där kolhydrater vanligtvis tas om hand. Istället går fibrerna ända ut till tjocktarmen där de bidrar till tarmrörelsen och kan fungera som näring till tarmfloran.

Det finns olika sorters kostfiber, där ett exempel är pektin som framför allt finns i grönsaker och frukt. Det finns även vissa typer av kostfibrer som kan bilda en gel som kan hjälpa till att påverka blodkolesterolen.

Cellulosa är en annan fibertyp som man bland annat kan hitta i vete och råg. Cellulosa kan sen till viss del brytas ner av bakterierna som ingår i tarmfloran, och kan på så vis bidrar med näring till dessa bakterier. En nyhet i fibervärlden är de som kallas för vita fibrer. Dessa framställs från bland annat majsstärkelse. De vita fibrer ingår ofta i pasta och bröd, men bidrar tyvärr inte med alla positiva hälsoeffekter som kostfibrerna gör.

Hur mycket fibrer ska jag äta?

Vuxna kvinnor bör försöka få i sig ca 25 g fiber per dag medan män bör äta ca 35 g fiber per dag. För att göra det mer tydligt kan vi tillägga att 25 g fibrer motsvarar cirka 1,4 kg fullkorns-havregrynsgröt eller 400 gram rågbröd. Det är rätt mycket och därför kan det vara bra att se till att sprida ut fiberintaget över dagen.

Ett tips för den som vet med sig att de inte äter tillräckligt mycket fibrer är att trappa upp succesivt. Annars får en ovan mage lätt problem med bland annat gasbildning. Dessa besvär kan man även få om man äter fibrer i överdrivna mängder.

Livsmedel och tillskott med fiber

 
Chiafrön EKO
 
Diet Fiber

Fibrer i tillskott

Det finns flera olika sorters fibertillskott som är tänkta för olika ändamål, men de flesta tillskottsprodukter innehållande fiber är avsedda för de som vill gå ner i vikt. Glukomannan är ett av de fiber som förekommer i många dietprodukter, detta beror på att det sväller mycket i kontakt med vatten och bidrar på så vis med en ordentlig mättnadskänsla. Glukomannan bidrar även till en fördröjd magsäckstömning, vilket i sin tur bidrar till att mindre energi blir tillgänglig för upptag i tarmen. Ett mindre upptag av energi kan i sin tur leda till viktminskning. Men det finns såklart även fibertillskott som är menade att öka fiberintaget, detta på grund av fibrernas alla positiva hälsoeffekter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Fibergröt

Gröt som är mättande och bra för magen! Chiafrön ger dig dessutom omega 3!
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
 

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
 

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
 

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsbiktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.
 

Därför pratar alla om Chiafrön

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 

Därför är Arginin bra för din träning

Arginin är en populär aminosyra som kan hjälpa till att öka blodcirkulation.
 

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
 

Gojibollar

Perfekt när du behöver ett mellanmål fullt med energi och antioxidanter.
 

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Därför är CLA populärt vid dieter

CLA är en fettsyra som ofta används vid viktminskning.
 

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
 

Betaglukaner

Betaglukaner kan ha positiva effekter på både kolesterol och blodsocker.
 

Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga och goda bakverk gjorda på kokosmjöl och pofiber och fyllda med protein.
 

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!
 

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Hasselnötskakor

Gör dessa nyttiga och fantastiskt goda hasselnötskakor till fredagsfikat
 

Chiapudding - vanilj & blåbär

Denna krämiga variant av chiapudding är rik på stärkande antioxidanter!
 

Korngräs

Korngräs är rikt på näring och fiber och är ett utmärkt livsmedel vid detox.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.