Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Därför är örtte bra

Örtteer är blandningar av olika örter och växter som på olika sätt har positiva effekter på våra kroppar. Vilken effekt ett te har beror på vilka örter som ingår i blandningen. I denna artikel kan du läsa mer om olika typer av örtteer och vilka effekter de har på kroppen.

  • Vad kännetecknar ett örtte?
  • Några vanliga örtteer
  • Brygg ditt eget örtte

Örtte

 
Lavendelblommor
 
Anis-Fänkål-Te
 
Pukka Three Mint

Vad kännetecknar ett örtte?

Till skillnad från exempelvis svart och grönt te innehåller örtteer inte blad från tebusken utan olika blandningar av örter, bär och kryddor. Avsaknaden av teblad gör att örtteer är koffeinfria. För att få kallas örtte måste majoriteten av ingredienserna utgöras av örter och de flesta teerna innehåller enbart örter. I vissa fall tillsätts en liten mängd teblad och i dessa fall är teerna inte helt koffeinfria.

Vissa örter har mycket starka effekter i kroppen. Detta gör att du som är gravid eller äter mediciner bör vara försiktig med användningen av örtpreparat (även te) av olika slag. För att vara på den säkra sidan bör du alltid rådfråga en läkare innan du börjar använda ett nytt örtte.

Några vanliga örtteer

Det finns många olika örtteer att välja bland, nedan kan du läsa om några av de vanligaste.

Fänkål: ett fänkålste passar vid besvärande hosta eftersom det har slemlösande effekt. Fänkål har traditionellt använts för att stimulera mjölkproduktionen hos ammande kvinnor. Du kan även dricka fänkål om du vill stimulera din matsmältning.

Lavendel: är lugnande och passar bra att dricka när du känner dig stressad eller orolig eller bara vill slappna av efter en lång dag på jobbet.

Ingefära: ett örtte med ingefära är värmande både för magen och själen. Ingefära används ofta vid förkylning då det innehåller rikligt med antioxidanter samt för att stimulera matsmältningen.

Mynta: har kylande effekt och passar dig som lider av huvudvärk eller halsbränna. Många upplever även myntate som lugnande och bra för matsmältningen.

Kamomill: har en lugnande effekt och passar även bra vid förkylningar och problem med matsmältningen. Att dricka en kopp kamomillte innan du går och lägger dig kan göra det lättare att somna.

Brygg ditt eget örtte

Att brygga eget örtte är enkelt. Använd 1-2 tsk torkade örter till en kopp te på 2,5 dl. Låt örterna koka tillsammans med vattnet i ungefär fem minuter innan du dricker det. Smaksätt eventuellt med lite honung för extra sötma.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Proteintiming

Proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
  Glutenfri diet

Glutenfri diet

Varför glutenfritt? Och vad är glutenintolerans? Det kan du läsa om här.
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Te - världens hälsodryck

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Stor guide: allt om protein

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Rena kroppen från vintertorrhet

Rena kroppen från vintertorrhet

Få värdefulla tips på hur du blir av med din vintertorra hud.
  Gör en renande detox med juice

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
  Sojaprotein

Sojaprotein

Sojaprotein är en högvärdig och snabb proteinkälla som kan ersätta vassle.
  Rooiboste (rött te)

Rooiboste (rött te)

I denna artikel får du lära dig mer om det koffeinfria rooibosteet.
  Intermittent fasta

Intermittent fasta

Läs om intermittent fasta, som är underbyggt av en del vetenskaplig forskning.
  Stevia

Stevia

Stevia är en växt som är 300 gånger sötare än socker och utan kalorier.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
  Tea tree som hudvård

Tea tree som hudvård

Tea tree har antibakteriella egenskaper och kan användas vid akne och fotsvamp.
  Bra mat för kolesterolet

Bra mat för kolesterolet

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
  Snyggt solbrun med betakaroten

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
  Därför är vitt te bra

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
  Laktosfritt protein

Laktosfritt protein

Laktosfritt protein är inte alltid lätt att hitta, men finns i flera varianter.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Därför är eteriska oljor bra för dig

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
  Stenålderskost

Stenålderskost

Stenålderskost, inte så mycket om vad du äter utan vad du faktiskt inte äter.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  HIIT Högintensiv Intervallträning

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
  Ekologisk hudvård - en guide

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
  Det här är L-teanin

Det här är L-teanin

Teanin är en aminosyra som kan bidra till ökat lugn och bättre koncentration.
  Stor guide: det här är vassleprotein

Stor guide: det här är vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Så undviker du vintertorr hud

Så undviker du vintertorr hud

Låt inte vintertorrheten få kontroll över din hud. Vi har tipsen som fungerar!
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Glöm inte benträningen

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!