Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön var tidigare ett relativt okänt frö i Sverige, men är numera en vardaglig ingrediens och näringstillskott. De små svarta fröna är fulla av näringsämnen och kan användas till all möjlig matlagning och bakning..

Närbild på chiafrön på en träsked.

Varför är chiafrön nyttiga?

Chiafrön är rika på en rad näringsämnen de flesta av oss är måna om att få i oss, varav de mest utmärkande näringsämnena är protein, omega-3 och kostfibrer.

Egenskap:Bra för:
Innehåller ca 20 % proteinMättnadskänsla och muskeltillväxt
Innehåller lösliga kostfibrerNäring till goda bakterier samt positivt för kolesterolvärden
Innehåller 18 av 20 aminosyror - högvärdig proteinkällaNormal muskeltillväxt vid träning samt återhämtning efter träning
Innehåller omega-3Viktig fettsyra för hjärta, kärl och hjärna

Proteinhalten i chiafrön är hög, vilket är positivt för dig som vill ha en bra mättnadskänsla men utan att välja animaliska proteinkällor som proteinpulver. Protein fungerar som musklernas byggstenar och det är därför extra intressant för dig som styrketränar med målet att få starka, friska muskler som bär dig genom livet.

Lösliga kostfibrer har flera hälsofrämjande egenskaper. Lösliga kostfibrer ger näring åt goda bakterier i vår naturliga tarmflora, och bidrar genom det till ett fungerande immunsystem. Lösliga kostfibrer medverkar också till minskade kolesterolnivåer, genom att föra med sig gallsalter ut ur kroppen. Gallsalter tillverkas av kolesterol och återupptaget i kroppen är normalt sett stor. När fibrerna tar dem med sig måste dock nya gallsalter tillverkas och mer kolesterol går åt.

Högvärdig proteinkälla innebär att så många av de 20 aminosyrorna som möjligt ska ingå i proteinet. Aminosyror är de komponenter som bygger upp ett protein och ger det dess struktur och kroppsfunktion. Proteinets upptag i kroppen avgörs av hur många aminosyror som ingår, och ett protein med många aminosyror är därför att föredra. Ofta är animaliska proteinkällor mer högvärdiga, men chiafrön är en stark vegetabilisk motsvarighet. Chiafrön har ett innehåll på hela 20 % protein, där 18 av 20 aminosyror ingår.

Omega-3 är en essentiell fettsyra som har en stor betydelse för vår allmänhälsa. Fettsyran kan i vår vanliga kost vara svår att få i sig i en tillräcklig mängd, och chiafrön erbjuder en bra sammansättning av omega-3. Omega-3 har positiva effekter på hjärta och kärl, och bidrar till hjärnans normala funktion och utveckling. En matsked chiafrön ger så mycket som 1 gram omega-3, vilket ungefär motsvarar 75 gram lax.

Chiafrön

 
Chiafrön EKO
 
Chiafrön
 
Chia
 
ChiaGo Green

Chiafrön till matlagning

Chiafrön har en bred användning i köket, bara man är innovativ. Fröna har en svällande effekt i vätska, och bildar gelé runt sig, vilket gör chiafrön till en tacksam konsistensgivare i allt från gröt och dryck till desserter. Den naturella och milda smaken gör att chiafrön passar till det mesta och adderar näring till din måltid.

Att chiafröna sväller medför även en ökad och mer långvarig mättnad, eftersom fröna tar mer plats i magsäcken och maten blir mer komplex att bryta ner. Strö chiafrön i din frukostmysli eller prova att blanda i en smoothie, för en stadig frukost. Tänk på att tugga ordentligt så att kroppen lyckas komma åt så mycket näring som möjligt.

Chiapudding i en genomskinlig burk.

Chiapudding kan göras med chiafrön och valfri mjölk som bas, och smaksättas som du vill.

Chiafröets URSPRUNG

Chiafrön sägs vara löparfolket Tarahumaraindianernas uppladdning och kraftkälla inför sin distanslöpning. Indianerna sväller fröna i vatten och dricker de som svalkande Chia Fresca. Chiafrönen kommer ursprungligen från Mexiko där de växer i bergen. Aztekerna har i årtusenden använt chiafrön som en del i sin hälsosamma kost och även för utvärtes bruk för att lindra smärtor och spänningar.

Tips! Med detta grundrecept på chiapudding kan du enkelt variera dig och tillsätta de kryddor, frukter och bär som passar dig.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Uppladdningsdrink med chiafrön

Omega 3 och kostfiber! Ett bra och enkelt sätt att starta dagen!
 

Chiapudding grundrecept

Gott grundrecept på chiapudding.
 

Chiapudding med kiwi

Chiapudding är en utmärkt frukost rik på omega-3, fiber och protein.
 

Chiaproteinfluff i vaniljsmak

Tillaga en fluffig succédessert rik på både protein, fiber & nyttiga fettsyror.
 

Chiapudding - vanilj & blåbär

Denna krämiga variant av chiapudding är rik på stärkande antioxidanter!
 

Julig chiapudding

Klassisk chiapudding i uppdaterad version, med juliga pepparkakskryddor.
 

Chiapudding

Grundrecept på chiapudding. Variera med olika smaker!
 

Chiapudding med smak av apelsin

Chiapudding är frukosten på allas läppar - prova en variant med apelsinsmak.
 

Chiapudding extra creamy

Extra krämig och proteinrik chiapudding med yoghurt och kvarg.
 

Chiapudding med smak av nypon

Nypon ger denna chiapudding en uppfriskande och god smak.
 

Chia fresca

Chia fresca är en näringsrik dryck rik på omega-3 och kostfiber.
 

Chiagröt med nötter

Starta dagen men en härlig chiagröt. Snabbt och nyttigt!
 

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
 

Chiapudding med smak av bounty

CHiapudding som smakar som godis.
 

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 

Vegansk chiapudding med banan

Mättande och nyttig chiapudding som dessutom är vegansk - och riktigt god!
 

Sommarsallad

En somrig sallad för sommarens luncher och grillkvällar.
 

Chiasylt raw

Låt chiafrön utgöra grunden till denna naturliga sylt med mindre socker.
 

Semlor med chia

Baka semlor till fettisdagen på ett nyttigare vis - här med chiafrön.
 

Rödbetssallad

Byt ut den klassiska rödbetssalladen mot en godare och nyttigare variant.
 

Chiasmoothie med sting

Krya på dig med en härlig chiasmoothie med sting.
 

Kryddigt julbröd med gojibär

Smaka på julen varje dag genom detta kryddiga och fantastiskt saftiga julbröd på matbordet.
 

Raw paranötgröt

Denna mättande gröt med paranötter, hampa och chia blir en lyxig raw frukost.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 

Promenadens alla fördelar

Promenaden är ett bra och skönt sätt att få in mer konditionsträning i vardagen.
 

Proteinrika pannkakor med chiasylt

Glutenfria, proteinrika pannkakor som serveras med underbar chiasylt.
 

Superbröd

Ett underbart gott, saftigt och fiberrikt mörkt bröd som är enkelt att göra!
 

Måltidsersättningssmoothie

Gör din egen måltidsersättning i form av denna smoothie.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Overnight oats

Trendiga overnight oats blir en mättande och näringsrik start på dagen.
 

Smoothie med goji och chia

Ljuvlig smoothie med blandade frukter, gojibär och chiafrön.