Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Därför är promenader bra för hälsan

Vi går till gymmet och springer på löpband, trampar på crosstrainers och lyfter vikter en eller två gånger i veckan för att bli slanka och vältränade men många av oss glömmer helt bort värdet av att promenera. Vissa av oss tar till och med bilen till gymmet istället för att gå eller så åker man med bussen. Även om promenaden kanske inte direkt känns som en träningsform så ger det faktiskt en hel del för dig och din hälsa om du går ut och går ett tag en gång per dag.

  • Varför är promenader bra för hälsan?
  • Promenadtips

Varför är promenader bra för hälsan?

Alla vet vi att det är viktigt att motionera, men många gånger blir det bara ett eller två lite längre träningspass per vecka om ens det. Den forskning som nu råder tyder dock på att det är bättre att motionera lite och ofta än länge och sällan. Konditionen är nämligen en färskvara som snabbt blir sämre om du inte rör dig tillräckligt.

Konditionen kan som många vet jämföras med en indikator för ens hjärt- och kärlhälsa. När kroppen blir utsatt för regelbunden konditionsträning sker nämligen en rad förändringar som alla kan vara med och bidra till en förbättrad arbetskapacitet. Bland dessa är en av de viktigaste en ökning av hjärtats förmåga att pumpa ut blod till kroppens alla organ och muskler. Man har även sett att hemoglobinhalten ökar vid regelbunden konditionsträning, vilket är av stor betydelse för de röda blodkropparnas förmåga att transportera syre. Lungorna får också sin träning när vi konditionstränar. Detta genom att de blir bättre på att ta upp det syre vi andas in samt att göra sig av med den koldioxid som bildas i kroppen.

Förutom att vara bra för konditionen kan en rask promenad även hjälpa dig att bli piggare och mer avstressad, och många tycker att de sover bättre efter att de infört dagliga promenader på schemat.

Men det är inte att förglömma att promenader även bidrar till förbränningen, och kan därmed fungera som ett bra komplement för dig som vill bibehålla vikten eller som går på diet och försöker gå ner i vikt. En 30-minuters rask promenad motsvarar en förbränning på ca 135-164 kcal beroende på hur mycket du tar i.

Tips för att göra promenaden mer effektiv

Det finns många knep för att göra promenaden mer njutbar, men det finns även flertalet redskap som kan användas för att göra kortare promenader mer ansträngande. Ett par bra skor med stadig sula är a och o när du ska ut och gå en längre runda för att skona både knän och hälar. Om du tycker att det är tråkigt att gå på promenad kan du ta med dig en vän för att ha någon att prata med när du är ute och går, då tenderar tiden att gå riktigt fort. Annars kan bra musik med ett högt tempo göra susen.

Vill du göra promenaden mer effektiv och lite jobbigare kan du använda olika sorters vikter. Vi tycker exempelvis att viktvästar är suveräna för att få extra tyngd till stegen, vilket gör att du kan få upp pulsen snabbare. I det stora hela innebär det att du kan gå kortare samtidigt som du får ut lika mycket som om du går en lite längre promenad. Tycker du att det blir för mycket med en viktväst, eller att den känns otymplig och i vägen finns det även små smidiga viktmanschetter/ vristvikter som man kan fästa runt vikten för extra tyngd till din promenad.

Redskap för effektiva promenader

 
Wrist Weights
 
BungyPump 4kg
 
BungyPump Pink
 
Slimline 4 kg

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Därför pratar alla om superalgen Chlorella - naturens egen hälsobomb

Därför pratar alla om superalgen Chlorella - naturens egen hälsobomb

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 
Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 
Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora. Läs mer!
 
Därför är tranbär bra

Därför är tranbär bra

Tranbär är rikt på antioxidanter och används som metod för att motverka UVI.
 
Därför behöver vi elektrolyter

Därför behöver vi elektrolyter

Läs om elektrolyternas betydelse och hur du kan förebygga elektrolytobalans.
 
Därför ska du smörja in dig med magnesium

Därför ska du smörja in dig med magnesium

Vi berättar varför du ska smörja in dig med det livsviktiga mineralet magnesium!
 
Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
 
Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 
Därför pratar alla om macapulver

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 
Därför är vitt te bra

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
 
Därför används aktivt kol för tänder och detox

Därför används aktivt kol för tänder och detox

Aktivt kol har fått stor genomslagskraft för tandblekning och detox.
 
Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
 
Därför är blåbär så nyttigt

Därför är blåbär så nyttigt

Blåbärspulver är rikt på antioxidanter och lutein, och smakar dessutom gott!
 
Därför är örtte bra

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
 
Styrketräning för dig över 40: Därför är det viktigt

Styrketräning för dig över 40: Därför är det viktigt

Attt styrketräna är extra viktigt för dig över 40 - läs mer i vår artikel!
 
Därför pratar alla om hallonketon

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 
Därför är eteriska oljor bra för dig

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 
Därför ska du tugga din smoothie

Därför ska du tugga din smoothie

Lär dig om matsmältningssystemet med Johanna Hector.
 
Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Hyaluronsyra finns naturligt i kroppens leder och i huden.
 
Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Sömn är A och O för en välfungerande hjärna. Lär dig varför här!