Vitamin A

Vitamin A finns i olika former där retinol och karoten är huvudgrupperna. Det finns i den mesta mat vi äter och lagras i lever och under huden. Som enskilt tillskott är det betakaroten som är vanligast, som ofta används av de som vill få brunare färg och skydda huden från farlig solstrålning.

  • Vad är vitamin A?
  • Kosttillskott
  • Var finns vitamin A naturligt?

Vad är vitamin A?

Vitamin A finns i olika former, där retinol och karoten är de två huvudgrupperna. Retinol är vitamin A från animaliska livsmedel, alltså det som kommer från djur, medan karoten finns i vegetabiliska livsmedel. Vitamin A lagras främst i levern. Betakaroten, som är ett förstadium till vitamin A, kan enligt flera studier även lagras i underhudsfettet där det eventuellt skyddar huden mot solens skadliga strålar och bidrar med lite färg. Betakarotenet kan sedan omvandlas till vitamin A när det behövs.

Närbild på ögon.

Vitamin A är fettlösligt och behövs för ögats funktion, speciellt mörkerseendet. Det bidrar även till att hålla oss mindre mottagliga för infektioner och hjälper till vid celldelning.

Ett dagligt intag bör ligga på ungefär 800 mcg för vuxna. Gravida och ammande rekommenderas att öka intaget ytterligare för att fostret och barnet ska utvecklas ordentligt. Ett för litet intag av vitaminet kan försämra ögats funktion att se i mörker och vi kan även bli ljuskänsliga. Även hudproblem i form av acne, torr hud och mjäll kan uppstå. Dessutom ökar risken för att vi drabbas av infektioner.

Kosttillskott

Vitamin A ingår i väl sammansatta multivitaminer. Som enskilt tillskott är betakaroten den vanligaste varianten, som är populärt hos de som vill förbättra sin solbränna. Studier har visat att en extra inlagring av betakaroten kan ge huden en fin lyster och huden skulle även potentiellt kunna skyddas mot solens farliga strålar. För att det ska få effekt krävs dock en regelbunden användning i minst tio veckor. Det krävs fortfarande mer forskning för att kunna påvisa detta med säkerhet, så det bästa är att testa själv. Tänk på att också äta en liten mängd fett i samband med intag av betakaroten, för att kroppen ska kunna ta upp och tillgodogöra sig det.

Multivitaminer & betakaroten

 
MultiVitaminer
 
Betakaroten
 
Core Vitamins
 
Female Vitamins
 
Mivitotal Plus

Biverkningar

Då vitamin A kan lagras, finns det också risk för att man får i sig för mycket vid extrema doser. Det är främst retinol man ska vara försiktig med. Betakaroten används bara när kroppen behöver det, därför kan vi också äta mer av det. Vid rekommenderade mängder, finns det ingen risk för överdosering.

Var finns det naturligt?

Lever från djur är den rikaste källan till retinol, eftersom vitaminet lagras i levern. Även fett från djur är stor källa och mjölk från Sverige är berikad med vitamin A. Karoten hittar vi i grönsaker och främst morötter. Ett tips är att koka morötterna för att karotenet ska frisättas

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
Visa fler