Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Tips för en bättre maghälsa

Lider du av förstoppning, diarré eller uppblåst mage? Du är inte ensam! Uppblåst och orolig mage är ett mycket vanligt problem som påverkar vardagen negativt för många. I denna artikel kan du läsa mer om maghälsa och få tips på vad du kan göra för att få en mer balanserad mage och lättare magkänsla.

Obalanserad mage är ett problem som drabbar många. En krånglande mage kan påverka vardagen negativt.

Vad är maghälsa?

Begreppet maghälsa innefattar många olika saker, men förenklat kan man säga att en god maghälsa är beroende av att mage, tarmar och matsmältningen arbetar i takt med varandra. När detta system hamnar i otakt av någon anledning kan det resultera i besvär som uppblåsthet, magont, diarré eller förstoppning. Ofta är det svårt att veta exakt vad som orsakar besvären, och då kan det vara värt att prova att utesluta eller införa olika livsmedel eller kosttillskott för att se hur magen reagerar. Livsstilsfaktorer som stress och motion spelar också en stor roll för hur vår mage mår. Nedan hittar du några generella tips för att hålla din mage så glad som möjligt.

Gör magen nöjd med rätt kost

Kosten är en viktig del i vår maghälsa och "fel" livsmedel kan vara en stor bov i dramat. Många reagerar negativt på livsmedel såsom mjölkprodukter och mjöl (glutenprodukter), speciellt om magen redan krånglar. Dessutom kan livsmedel som innehåller mycket stärkelse ha en irriterande verkan på vår mage. Stärkelserika livsmedel innefattar bland annat potatis och andra rotfrukter. Rött kött är också något man bör undvika, eller dra ner på, då det kan vara svårsmält för vår mage.

Ett annat livsmedel som kan irritera magen är för stor mängd fibrer, och anledningen är att det bildas gaser vid nedbrytningen som kan reta tarmen. Däremot behöver vi fibrer för att hålla igång tarmarna, så en lagom mängd är alltså bäst. Fibrer finns naturligt i bland annat grönsaker, frukt, bönor, linser och fullkornsprodukter, och vet du med dig att du får i dig för lite av detta kan en idé vara att testa ett fibertillskott som ett komplement till den dagliga kosten.

En stor konsumtion av socker är inte bara dåligt för hälsa i allmänhet utan kan också leda till orolig och uppblåst mage. Anledningen till detta har att göra med att sockret föder de naturliga jästsvamparna som finns i tarmsystemet, vilket kan leda till en svampinfektion. En svampinfektion ger en obalans i kroppen och en svullen mage som följd.

Många upplever att en så kallad antiinflammatorisk kost kan hjälpa vid en krånglande mage. I en antiinflammatorisk kosthållning utesluts vissa livsmedel som exempelvis socker, stärkelserik mat och mejeriprodukter i syfte att stötta immunförsvaret och minska inflammationer i kroppen.

Lättare matsmältning med enzymer

Enzymer är betydelsefulla för en normal matspjälkning och brist på dessa kan många gånger vara en av anledningarna till en uppblåst mage. Det som sker i kroppen när man har brist på enzymer är att matrester börjar jäsa i tarmen vilket medför att det bildas gaser, och dessa kan i sin tur ge obehag som svullen och spänd mage. Enzymer som hjälper till att bryta ner maten vi äter är bland annat: pepsin som finns naturligt i vår magsaft, växtenzymet proteas som hjälper till att bryta ner protein, lipas som bryter ned fett och amylas som finns i vår saliv och bidrar till spjälkningen av kolhydrater. Lär dig mer om enzymer här.

Tillskott med enzymer

 
Enzym Vital
 
Måltidsenzym
 
Digestive Enzymes
 
Betain HCL
 
Enzymer
 
Gluten Enzymes
 
Enzymkomplex

Mjölksyrabakterier för en balanserad tarmflora

Mjölksyrabakterier finns naturligt i tarmen och skyddar mot de skadliga bakterierna. En balanserad bakterieflora i tarmen är en viktig del i en god maghälsa. Att tarmfloran ibland kommer i obalans är något alla kan drabbas av någon gång i livet, och det kan exempelvis bero på en antibiotikakur som slår ut både de bra och dåliga bakterierna. Även stress och dåliga matvanor är något som påverkar tarmfloran negativt. Mjölksyrabakterier förekommer i riklig mängd i livsmedel som är sura, såsom filmjölk och fermenterade grönsaker. Idag finns även mängder av kosttillskott innehållande de nyttiga mjölksyrabakterierna för att underlätta ditt intag. Vill du lära dig mer om de balanserande mjölksyrabakterierna? Läs mer här!

Tillskott med mjölksyrabakterier

 
Probiotic Vital
 
LactoVitalis Pro
 
Lactovitalis Smörsyra
 
LactoVitalis Kids
 
Probi Original
 
Probion Active
 
Mjölksyrabakterier

Stressa ner för en lugnare mage

Stress påverkar oss negativt på många olika sätt, och vår mage är inget undantag. Faktum är att stress är en av de vanligaste orsakerna till störningar i mag-tarmsystemet. Begreppet stressmage är välkänt, och syftar på magproblem som uppkommer av olika typer av emotionell påverkan. Vår hjärna och vårt tarmsystem är nämligen nära sammankopplade; när vi stressar sänder hjärnan ut signaler till det sympatiska nervsystemet som påverkar hela kroppen, inklusive det stora antalet nervändar som finns i våra tarmar. Detta leder till både till förändrade tarmrörelser och till att nervändarna i tarmarna blir känsligare, vilket kan förvärra magont och andra magproblem.

Magbesvär kan uppstå vid både kortvarig och långvarig stress. Vid kortvarig stress, till exempel vid nervositet inför en krävande situation, börjar kroppen och tarmarna arbeta snabbare vilket leder till att vätskan i tarmarna inte hinner tas upp normalt. Detta gör att magen blir lös och du behöver gå på toaletten oftare under en kort period. Långvarig stress däremot kan ge en allmän känsla av att magen ständigt är i obalans, och i värsta fall kan det leda till kroniska magbesvär. Forskare har bland annat sett att det finns ett samband mellan negativa emotioner/stress och IBS(1). Här kan du lära dig mer om IBS.

Tillskott vid stress

 
QURE Stressamin
 
Rosenrot Premium
 
Ashwagandha Prem.
 
Rosenrot Plus
 
Ashwagandha
 
KSM 66

Motion gynnar maghälsan

De flesta magar mår bättre av motion. Det som sker i tarmsystemet när vi tränar/rör på oss är att tarmarna arbetar mindre för att sedan arbeta mer efter aktiviteten. Motion medför helt enkelt att tarmarna inte stannar av, utan får arbeta hela tiden. Långvarigt stillasittande leder däremot till mindre tarmaktivitet, vilket kan ge besvär som uppblåsthet. Så se till att vara aktiv i din vardag, men tänk också på att ge kroppen vila och återhämtning mellan varven för att din mage ska må så bra som möjligt.

Referenser:

  1. Maria Rosaria A Muscatello, Antonia Bruno, Giuseppe Scimeca, Gianluca Pandolfo, Rocco A Zocali. 2014. Role of negative affects in pathophysiology and clinical expression of irritable bowel syndrome. (Hämtad 2021-06-16)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Enzymer

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
  Kom igång program för tjejer

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
  Nybörjarupplägg

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Linas mattips

Linas mattips

Här får du tips från Lina på hur du kan lägga upp din dagsmeny.
  Kristoffers nybörjarpass

Kristoffers nybörjarpass

Nybörjarupplägg med Svensk Hälsokosts medarbetare Kristoffer.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Nyårslöftet: Mindfulness

Nyårslöftet: Mindfulness

Följ Pedrams resa mot att hitta lugn - med mindfulness
  Glutenfri diet

Glutenfri diet

Läs mer om gluten och en glutenfri diet
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Lindra IBS mage med enkla medel.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Gör en god ramen med matinerad tofu, pak choy och ägg.
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Blåbärspulver

Blåbärspulver

Blåbärspulver är rikt på antioxidanter och lutein, och smakar dessutom gott!
  Så fungerar mjölksyrabakterier

Så fungerar mjölksyrabakterier

Vad gör de nyttiga bakterierna i magen? Lär dig mer om mjölksyrabakterier här.
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Därför ska du äta fiber

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!