Jod

Jod behövs för att hormonproduktionen ska fungera och har en stor inverkan på vår ämnesomsättning. Jod är även viktigt för barns utveckling och gravida har därför ett ökat behov. Vår största källa till mineralet är bordssalt som är berikat med jod.

  • Vad är jod?
  • Tillskott med jod
  • Var finns det naturligt?

Vad är jod?

Jod är ett livsnödvändigt grundämne som ansvarar för produktionen av hormoner. Sköldkörteln kräver närvaro av jod för att för att kunna tillverka hormoner, och jod har därför en stor inverkan på vår ämnesomsättning. Jod stärker också tillväxten och är viktig för barns utveckling. Gravida rekommenderas därför att äta extra jod.

Sjögrässallad

Rekommenderat dagligt intag för jod är 150 mcg per dag. Eftersom vi har mycket jodfattiga odlingsjordar i Sverige, är vårt bordsalt berikat med jod, vilket också är vår största jodkälla. För lite jod kan medföra att hormonproduktionen blir för låg, ämnesomsättningen stannar av och vi blir överviktiga. Den som lever på kaloriunderskott under en lång tid, utesluter animaliska produkter eller inte äter berikat bordssalt löper störst risk att få i sig för låga nivåer och behöver få i sig extra jod från andra källor.

Tillskott med jod

Jod ingår i multivitaminer för den som vill säkerställa sitt intag och i algtillskott, eftersom alger naturligt innehåller jod. Det finns även som enskilt tillskott för den som behöver få i sig ett extra intag.

Tillskott med jod

 
Core Vitamins
 
Helhetshälsa Jodikelp

Biverkningar

Med normala intag av jod finns inga biverkningar. Doser på över 1000 mcg kan medföra störningar i hormonproduktionen.

Var finns jod naturligt?

Jodberikat bordssalt är vår överlägset största jodkälla och rekommenderas därför framför oberikat salt. Även fisk, skaldjur och mjölkprodukter innehåller jod. Alger är ett bra alternativ för den som inte äter animaliska livsmedel.

Algtillskott

 
Superfruit Spirulina Pulver
 
Holistic Chlorella
 
Alg-Börje Algtabletter

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Zink

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
Visa fler
Staff ▲