Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin är en aminosyra som medverkar i uppbyggnaden av protein, men har även en roll i produktionen av hormoner såsom dopamin och adrenalin. I träningssammanhang har tyrosin därför länge använts för att öka prestationen och fettförbränningen, och i den här artikeln kommer vi att förklara hur saker och ting hänger ihop.

  • Tyrosin, vad är det?
  • Tyrosin i tillskott
  • Var finns tyrosin naturligt?

L-tyrosin

 
Core Tyrosine
 
Core Tyrosine Caps
 
L-Tyrosine
 
L-Tyrosin

Tyrosin, vad är det?

Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra och kan därför produceras i små mängder i våra kroppar. Tyrosin är en av totalt 20 vanliga aminosyror som tillsammans bygger upp våra proteiner, och i kroppen är tyrosin även delaktig i bildningen av hormonerna adrenalin, dopamin och tyroideahormon.

Adrenalin har en viktig roll i flykt- och kampresponsen genom att bland annat öka blodflödet till våra muskler, höja frekvensen av hjärtslagen, vidga pupillerna samt öka blodsockret. Alla dessa processer är utav stor vikt för en ökad prestation, och därför kan adrenalin ses som vår bästa vän när vi tränar.

Dopamin är en betydelsefull substans i det centrala nervsystemet, som i vardagligt tal ofta kallas för ett må-bra-hormon, eftersom att det bidrar till en känsla av välmående. Dopamin frisätts bland annat när vi tränar och hjälper oss då att fokusera, men bidrar även till vår motorik och kreativitet.

En manlig sköldkörtel

Tyroideahormonerna T3 och T4 bildas i sköldkörteln från tyrosin och mineralet jod. Dess främsta uppgift i kroppen är att bidra till regleringen av ämnesomsättningen samt fettförbränningen, och höga nivåer av dessa hormoner kan därför bidra till en ökad förbränning.

Tyrosin i tillskott

Eftersom att tyrosin är en vanlig aminosyra ingår det i proteintillskott, men finns även som enskilt tillskott och kallas då L-tyrosin. L:et står för att tyrosinet är i sin fria form, vilket bidrar till att det snabbt kan tas upp och användas i kroppen.

Något som kan vara bra att tänka på om man använder proteintillskott som källa till tyrosin, är att tyrosinet då får tävla med flera andra aminosyror om upptaget. Detta gör upptaget långsammare, och därför kan L-tyrosin vara att rekommendera.

Tillskott med tyrosin är mycket populärt bland de som tränar mycket och på en högre nivå, och de flesta säger att en dos på 2-3 gram per dag är mer än tillräckligt för att ge en markant effekt på prestationen och vakenheten.

L-tyrosin

 
Core Tyrosine
 
Core Tyrosine Caps
 
L-Tyrosine
 
L-Tyrosin

Biverkningar

Tyrosin är ofarligt även i höga doser, men en dos på över 3 gram är onödig då den inte ger några extra effekter.

Var finns tyrosin naturligt?

Eftersom att tyrosin är en aminosyra finns det främst i proteinrika livsmedel. Det finns exempelvis höga halter tyrosin i ägg, kött, mjölkprodukter, soja och jordnötter.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
  CLA och fettförbränning

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
  Träna för fettförbräning

Träna för fettförbräning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
  Könsanpassad kost och träning

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
  Mental prestation

Mental prestation

Effektiva tips över hur du kan förbättra din mentala vardagsprestation.
  Synefrin

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
  Så fungerar rödbetsjuice

Så fungerar rödbetsjuice

Rödbetor är fulla av nitrater med gynnsam effekt på idrottaren.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Gröna kaffebönor

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
  Aminosyran karnitin för din träning

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
  Därför pratar alla om hallonketon

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
  Aminosyror för träning

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Frukostkicken

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!
  Chili, capsaicin

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
  Långdistanslöpning

Långdistanslöpning

I denna artikel får du lära dig mer om kost och träning för långdistanslöpning.
  Måltidsersättning: Så lyckas du

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
  Det här är L-lysin

Det här är L-lysin

Lysin är en essentiell aminosyra som kan vara till hjälp vid viktnedgång.
  Glöm inte benträningen

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!