Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Så påverkas du av magnesium

Magnesium är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Bland annat fungerar det som en motpol till kalcium, där det hjälper musklerna till avslappning. Det är därför populärt som tillskott för nattsömn och minskad kramp i musklerna.

  • Vad är magnesium?
  • Tillskott med magnesium
  • Var finns det naturligt?

Tillskott med magnesium

 
Magnesium 800
 
Kalcium + magn.
 
Elexir Magnesium
 
Magnesium Citrat+

Vad är magnesium?

Magnesium är ett mineral som finns i alla levande celler och är involverat i många kroppsfunktioner. Över 300 enzymer i kroppen är beroende av magnesium för att kunna utföra sitt jobb. Det behövs också för kroppens energibärare ATP samt för arvsmassan. Magnesium har även en viktig roll i nervsignaleringen, där det har en motsatt effekt till kalcium. Kalcium hjälper till vid musklernas kontraktion, medan magnesium hjälper dem att slappna av och båda behövs.

Rekommenderat intag av magnesium är 280 mg för kvinnor respektive 350 mg för män. För den som är gravid eller ammar ökar behovet något, eftersom det är viktigt för vår arvsmassa. Ett alltför litet intag kan leda till hämmad tillväxt och beteendestörningar.

Tillskott med magnesium

Eftersom magnesium bidrar till avslappnande muskler, är det många som tycker sig få minskade besvär med kramp i musklerna under träning vid ett extra tillskott av magnesium. Det finns som separat tillskott och ofta tillsammans med kalcium. Bra produkter att leta efter är magnesium som har något av ändelserna -karbonat, -citrat, -aspartat eller -glukonat. Det är kelaterat magnesium som lätt tas upp av kroppen. Undvik magnesiumoxid, som knappt kan tas upp alls.

Det är också viktigt att välja produkter som anger mängden elementärt magnesium, alltså den egentliga mängden magnesium. Att en produkt innehåller 600 mg magnesiumcitrat innebär inte att den ger 600 mg magnesium, eftersom citratet tar upp en del av utrymmet i tillskottet.

Fler magnesiumtillskott

 
Magnesiumcitrat
 
Chelated Magn
 
Magnesium Plus
 
Super Magnesium

Magnesium ingår även i det populära tillskottet ZMA, tillsammans med zink och vitamin B6. Det är utformat att intas innan nattsömn och många som har testat upplever ett positiv inverkan på djupsömnen och kroppens återhämtning.

Biverkningar

Ett normalt intag av magnesium ger inga biverkningar. Tänk på att magnesium konkurrerar med kalcium i kroppen och balansen mellan dem är därför viktig.

Var finns det naturligt?

Nötter, frön och fullkornsprodukter är goda källor till magnesium. Även mörkgröna grönsaker som spenat innehåller magnesium, tack vare klorofyllet som ger den gröna färgen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Oros, stress- och sömnbesvär

Känner du dig stressad eller har du svårt att sova? Då är detta artikeln för dig
 

Så påverkas du av kalium

Kalium hjälper till att reglera blodtrycket.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
 

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
 

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Så påverkar koppar din kropp

Koppar fungerar som en antioxidant och bidrar till hårets pigmentering.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Så fungerar selen

Selen är en antioxidant och har betydelse för hårets och naglarnas kvalitet.
 

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
 

Är jod viktigt för oss?

Jod krävs för att hormonproduktionen ska fungera och finns i berikat bordssalt.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.